پزشکی-علمی-درهم-موبایل -الکترونیک-نمونه سوال
  
نويسندگان
لینک دوستان
تصاویر زیباسازی نایت اسکین

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان پزشکی----علمی----� �رهم----موبایل ---الکترونیک----ن مونه سوال-- و آدرس sibmajid.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





پيوندهای روزانه
ابدیت به روز رسیور ایکلاس

                                        

تا به حال مطالبی درباره این که حضرت علی (ع) د رخانه کعبه بهدنیا آمدند راشنیدید ولی تابه حال عکس جایی که مادر گرامی ایشان وارد کعبه شده اند رو دیدید .

چی - مگه وجود داره - عربستان و خصوصا وهابی ها هر کاری کردند با این که کعبه 3 بار بازسازی شده اما نتونستند مکان ورود مادر گرامی این امام بزرگوار رو به خانه خدا درست کنند و هی مرمت میکنند معلوم نشه باز خراب میشه . متن کامل و بخونید همه چیز دستتون می یاد.




خداوند متعال همواره نشانه ها و معجزاتی برای بشر در این عالم فانی قرار داده است تا بشر به واسطه ی آن ها بتواند به عظمت و بزرگی ذات اقدس الهی پی برد و راه درست را از نادرست باز شناسد. اما شیطان و اصحاب وی همواره کوشیده اند تا این نشانه ها و معجزات را از دیده ها پنهان نمایند و بر گمراهی و ضلالت بشر بیفزایند.
بسم الله الرحمن الرحیم


تلاش وهابیون برای مخفی نمودن اعجازی بزرگ!

یُرِیدُونَ أَن یُطْفِؤُواْ نُورَ اللّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَیَأْبَى اللّهُ إِلاَّ أَن یُتِمَّ نُورَهُ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ.
ترجمه: آنها می‏خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش کنند، ولی خدا جز این نمی‏خواهد که نور خود را کامل کند هر چند کافران کراهت داشته باشند. (سوره ی توبه - آیه ی 32)

خداوند متعال همواره نشانه ها و معجزاتی برای بشر در این عالم فانی قرار داده است تا بشر به واسطه ی آن ها بتواند به عظمت و بزرگی ذات اقدس الهی پی برد و راه درست را از نادرست باز شناسد. اما شیطان و اصحاب وی همواره کوشیده اند تا این نشانه ها و معجزات را از دیده ها پنهان نمایند و بر گمراهی و ضلالت بشر بیفزایند.

یکی از این معجزات، نحوه ی ولادت امام علی (علیه السلام)، امیرالمومنین و فخر بشریت است. درباره ی نحوه ی ولادت این امام عزیز، مورخان و محدثان شیعه و سنی گفته اند:(1)
« یزید بن قعنب گوید: من و عباس بن عبدالمطلب و گروهی از خاندان عبدالعزی در برابر خانه خدا نشسته بودیم که ناگهان دیدیم فاطمه بنت اسد، مادر امیرمؤمنان ـ علیه‎ السلام ـ که به آن حضرت حامله بود و نُه ماه از مدت حملش می گذشت و دچار درد زایمان شده بود وارد شد و به درگاه خداوند عرض کرد: پروردگارا!‌ من به تو و پیامبران و کتاب هایی که از جانب تو فرستاده شده اند ایمان دارم و سخن جدم ابراهیم خلیل را تصدیق می کنم و باور دارم که او این خانه‌ والا را بنا کرده و به حق این فرزندی که در شکم دارم سوگند می دهم که وضع حمل مرا آسان کنی.
یزید بن قعنب می گوید: در این هنگام دیدم دیوار پشت کعبه شکافت و فاطمه وارد کعبه شد و از چشمان ما ناپدید گشت و دیوار به هم چسبید. برخاستیم که قفل در خانه‌کعبه را باز کنیم، قفل باز نشد، دانستیم که این رویداد به فرمان خدا رخ داده است. پس از چهار روز که گذشت فاطمه از خانه‌کعبه بیرون آمد و نوزادش امیرمؤمنان ـ علیه‎ السلام ـ را روی دست داشت و گفت: من بر زنان گذشته تاریخ برتری یافته ام زیرا آسیه دختر مزاحم، خدا را به صورت پنهانی در جایی عبادت می کرد که عبادت خدا در آنجا جز از روی ناچاری سزاوار نبود، و مریم دختر عمران آن شاخه خشکیده خرما را با دستش تکان داد تا آنکه خرمایی تازه از آن فرو ریخت و خورد. ولی من وارد خانه خدا شدم و از میوه ها و نعمتهای بهشتی خوردم و وقتی خواستم خارج شوم هاتفی به من گفت: فاطمه! او را علی نام بگذار، چرا که او بلند مرتبه است و خداوند علی اعلی می گوید نام او را از نام خودم مشتق ساختم و او را به آداب و اخلاق خودم تربیت کردم و از علوم پیچیده خود آگاهش نمودم او کسی است که بت ها را در خانه من می شکند و بر بام خانه ام اذان می گوید و مرا به مجد و بزرگواری یاد می کند. خوشا به حال کسی که او را دوست بدارد و از او فرمان برد و وای بر کسی که او را دشمن بدارد و فرمانش نبرد. »

« حافظ ابو عبدالله محمد بن عبدالله، معروف به حاکم نیشابوری، که همه بزرگان اهل سنت او را مورد اعتماد و استناد دانسته اند در کتاب بسیار معروفش، «مستدرک صحیحین» می گوید: روایات متواتر است که فاطمه بنت اسد، امیرمؤمنان علی بن ابی طالب ـ کرّم الله ـ وجهه، را در خانه کعبه به دنیا آورده است. »

« شاه ولی الله احمد بن عبدالرحیم دهلوی، محدث متعصب اهل سنت، در کتاب «ازاله الخفا» می نویسد: «بی گمان روایات متواتر است در این که فاطمه بنت اسد، امیرالمومنین علی بن ابی طالب را در درون کعبه به دنیا آورد، بدون تردید او در روز جمعه سیزدهم رجب، سی سال بعد از عام الفیل، در خانه کعبه به دنیا آمده است، و هرگز پیش از او یا بعد از او کسی در خانه‌کعبه زاده نشده است. »

« شهاب الدین ابوالثنا، سید محمود آلوسی، صاحب تفسیر آلوسی، در شرح بر قصیده عینیه عبدالباقی افندی عمری می نویسد: ولادت امیرمؤمنان کرم الله وجهه در درون کعبه، در سراسر دنیا مشهور است و در کتابهای هر دو فرقه شیعه و سنی روایت شده است، و هرگز در مورد غیر ایشان چنین فضیلتی ثابت نشده است. »

« نورالدین علی بن محمد بن صباغ مکی، از دانشمندان معروف اهل سنت، مشهور به ابن صباغ مالکی در کتاب «الفصول المهمّه» با سلسله سند از ابن مغازلی، از امام سجاد ـ علیه‎ السلام ـ مبنی بر ولادت امام علی ـ علیه‎ السلام ـ در درون خانه کعبه نقل کرده است که: پیش از او کسی در بیت الله الحرام متولد نشد، و این برتری ویژه اوست از سوی خداوند برای ابراز کرامت و شرافت و شکوهمندی او. »

« حمد شریف خان شیروانی در کتاب «چوتهی کتاب» به ولادت امام علی ـ علیه‎ السلام ـ در درون کعبه و شکافته شدن دیوار کعبه و شنیده شدن صدای هاتف غیبی تصریح کرده است. »

« مولوی حافظ حکیم ظهیر احمد سهسوانی در کتاب «ظهیر البشر» در احوال و فضائل ائمه می نویسد: چون خداوند اراده نمود که شرفی بر شرفهای کعبه بیفزاید، دیوار کعبه را بشکافت و فاطمه بنت اسد را به درون کعبه فرا خواند و فاطمه فرزندش علی را در درون کعبه به دنیا آورد. »

« علامه حسن بن امان الله مولوی عظیم آبادی هندی، درکتاب تجهیز الجیش جریان ولادت امام علی ـ علیه‎ السلام ـ را طبق روایت «بشائر المصطفی» از یزید بن قعنب نقل کرده است. »

« دکتر محمد شاه قادری، دانشمند و پزشک نامی سرزمین لاهور، در کتاب «مصباح المقربین» تصریح می کند که امیرمؤمنان در درون کعبه متولد شد و تصریح می کند که ما در آنجناب در حال طواف کعبه بود که او را درد زایمان گرفت، دیوار کعبه شکافته شد و فاطمه بنت اسد به درون کعبه فرا خوانده شد، سپس تأکید می کند که هرگز چنین شرف و فضیلتی به جز امیر مؤمنان برای احدی نصیب و میسر نشده است. »

محل شکافته شدن دیوار کعبه در زمان ولادت امام علی (علیه السلام)، « مستجار » نام دارد که در مجاورت یکی از زاویه های خانه ی کعبه به نام « رکن یمانی » قرار دارد.(2)

اما شگفت آن که اعجاز خداوند در مورد ولادت حضرت علی (علیه السلام) تنها به صدر اسلام محدود نمی گردد. بلکه شکاف مذکور هنوز هم در دیوار کعبه و در « رکن یمانی » به وضوح دیده می شود:

               

                                           

                    

اما عجیب این که منافقین کوردل وهابی، این اعجاز بزرگ را بر نتابیده اند و تلاش نموده اند تا به کمک میخ و پیچ و سنگ و سیمان!!!، شکاف « رکن یمانی » و « مستجار » را محو نمایند:اما قرآن مجید چه زیبا فرموده است:


یُرِیدُونَ أَن یُطْفِؤُواْ نُورَ اللّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَیَأْبَى اللّهُ إِلاَّ أَن یُتِمَّ نُورَهُ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ.
ترجمه: آنها می‏خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش کنند، ولی خدا جز این نمی‏خواهد که نور خود را کامل کند هر چند کافران کراهت داشته باشند. (سوره ی توبه - آیه ی 32)

آری عزیزان! گرچه شیطان و اصحاب وی می خواهند معجزه ی آشکار خداوند را در ولادت حضرت علی (علیه السلام) پنهان نمایند، اما خداوند متعال هرگز نخواهد گذاشت که این معجزه ی آشکار پنهان بماند و بدین وسیله، حجت خود را بر مردم تمام می نماید.

این اعجاز زمانی شگفت انگیزتر می گردد که بدانیم خانه ی مقدس کعبه، از زمان ولادت حضرت علی (علیه السلام) تا به حال، سه مرتبه بازسازی کامل شده است،(3) اما علیرغم این مسئله، بعد از 1400 سال، هنوز هم آثار شکاف « رکن یمانی » پابرجاست.

این مسئله نشان می دهد که شکاف « مستجار » و « رکن یمانی » یک شکاف مادی و حاصل ترک سنگ ها نیست، بلکه شکافی ملکوتی و روحانی است که میخ و سیمان وهابیون نمی تواند حتی پس از 1400 سال، آن را پنهان نماید.

بله عزیزان! این اعجازی بزرگ است که خداوند به واسطه ی آن، حجت را بر بندگانش تمام کرده است. این مطلب و برخی از عکس های آن، ممکن است برای برخی از عزیزان تکراری باشد و آن ها را در وبسایت های دیگر نیز دیده باشند، اما مطمئناً برای بسیاری از خوانندگان محترم، تازگی داشته و می تواند آن ها را بیش از پیش، به حب معصومین (علیهم السلام)، رهنمون نماید.          

 

[ سه شنبه 24 آبان 1390برچسب:, ] [ 1:53 ] [ مجید ]

کاردستی: 

 

www.yasbooks.com/dl/omumi/motafarege/93.zip

ساختن هواپیمای کاغذی :

www.yasbooks.com/dl/omumi/motafarege/94.zip

دانلود کتاب آموزش ساخت کاردستی با کاغذ:

www.yasbooks.com/dl/omumi/motafarege/992.zip

کتاب آموزش تصویری اریگامی هنر تا کردن کاغذ :

www.yasbooks.com/dl/omumi/motafarege/991.zip

 

 

[ دو شنبه 23 آبان 1390برچسب:, ] [ 19:31 ] [ مجید ]

آموزش خط تحریری: 

www.yasbooks.com/dl/omumi/motafarege/153.zip

مراحل و آداب خوشنویسی:

www.yasbooks.com/dl/omumi/motafarege/154.zip

سرمشق‌های نستعلیق:

www.yasbooks.com/dl/omumi/motafarege/166.zip

 

[ دو شنبه 23 آبان 1390برچسب:, ] [ 19:14 ] [ مجید ]

آموزش خط تحریری: 

www.yasbooks.com/dl/omumi/motafarege/153.zip

مراحل و آداب خوشنویسی:

www.yasbooks.com/dl/omumi/motafarege/154.zip

سرمشق‌های نستعلیق:

www.yasbooks.com/dl/omumi/motafarege/166.zip

[ دو شنبه 23 آبان 1390برچسب:, ] [ 19:14 ] [ مجید ]

دانلود کتاب همه چیز در مورد ادکلن وعطریات :

www.yasbooks.com/dl/omumi/motafarege/1184.zip

[ دو شنبه 23 آبان 1390برچسب:, ] [ 19:14 ] [ مجید ]

0نكته‌ای كه از رازهای مهم حفظ سلامت دند‌ان‌ها هستند و معمولا دندان‌پزشکان در مطب خود فرصت و فراغتی برای گوشزد کردن آنها به شما ندارند، آشنا می‌کنیم.


1 لااقل روزی 2 بار، اول صبح و شب، لازم است دندان‌ها مسواک زده شوند.

2 لااقل روزی یک بار قبل از مسواک‌زدن باید با نخ دندان حاوی فلوراید، بین دندان‌ها تمیز شوند.

3 هفته ای 2 تا 3 بار باید از دهان‌شویه فلوراید 2/0 درصد استفاده شود.

4 هفته‌ای 1 تا 2 بار باید از دهان‌شویه کلرهگزیدین 12/0درصد استفاده شود.

5 افراد با ریسک بالای پوسیدگی دندان، باید هر 3 تا 4 ماه یک بار به دندان‌پزشک مراجعه کنند و افراد با ریسک کمتر، هر 6 تا 9 ماه یک بار.

6 افراد با ریسک بالای پوسیدگی دندان باید هر 12 تا 18 ماه یک بار از دندان‌های خود کلیشه رادیوگرافی تهیه کنند و افراد با ریسک کمتر، هر 24 تا 36 ماه یک بار.

7 استفاده از آدامس‌های فاقد قند پس از مصرف غذاهای حاوی ساکارز یا تنقلات به مدت 5 تا 30 دقیقه توصیه می‌شود.

8 استفاده از خمیر دندان‌های حاوی فلوراید مناسب و مواد ساینده کم همراه با مسواک توصیه می‌شود.

9 دهان‌شویه آب‌نمک ممکن است مفید باشد اما جایگزین روش‌های پیشگیری فوق‌الذکر نمی‌شود.

10 دندان‌های شیری کودکان تا سن 11 تا 12 سالگی باید تحت کنترل باشند و بدون حفظ فضایشان نباید آنها را کشید.

11 کشیدن دندان‌های شیری منجر به از دست رفتن فضای دندان‌های دایمی زیرین می‌شود و نیاز به درمان‌های ارتودنسی را واجب می‌کند.

12 به محض رویش اولین دندان دایمی در سن 6 تا 8 سالگی باید شیارهای آن از نظر ابتلا به پوسیدگی مورد معاینه قرار گرفته و در صورت لزوم بسته شوند.

13 در صورتی که به صورت ژنتیکی ناهنجاری‌های دندانی یا فکی در والدین یا بستگان کودک وجود داشته باشد، بهتر است کودک از سنین 10 سالگی تحت کنترل دندان‌پزشک متخصص کودکان یا ارتودنسی قرار گیرد.

14 وجود فاصله بین دندان‌های شیری معمولا طبیعی است و نباید موجب نگرانی والدین شود.

15 مقادیری بی‌نظمی و درهم‌رفتگی دندان‌های پایینی در سنین 8 تا 9 سالگی معمولا طبیعی است و به مرور برطرف می‌شود.

16 درد نداشتن دندان‌ها الزاما بیانگر سالم بودن آنها و نداشتن پوسیدگی نیست.

17 در صورتی که دندانی درد شدید داشته باشد، نشان‌دهنده تخریب وسیع عاج و عصب دندان است و احتمال نیاز به درمان ریشه را مطرح می‌کند.

18 قسمت‌هایی از دندان که در معرض پوسیدگی بوده‌اند، در صورت بهبود بهداشت، موادمعدنی جذب می‌کنند و پوسیدگی را متوقف می‌کنند.

19 نواحی متوقف شده فوق‌الذکر می‌توانند رنگ جذب کنند و قهوه‌ای باشند و احتیاجی به ترمیم نیست.

20 هر تغییر رنگی روی سطح جونده دندان‌ها، الزاما پوسیدگی نیست و نیاز به ترمیم ندارد.

21 در صورت ترمیم دندان با مواد فلزی غیرهمرنگ (آمالگام)، احتمال حساس بودن دندان به سرما و سایر محرک‌ها ظرف مدت 45 روز تا 2 ماه وجود دارد.

22 در صورت ترمیم دندان با مواد همرنگ، حساسیت دندان‌ها بیش از یک هفته قابل‌توجیه نیست و باید بررسی شود.

23 در صورتی که پس از ترمیم دندان خود احساس بلندی می‌کنید، در اولین فرصت به دندان‌پزشک خود مراجعه کنید.

24 بلندی ترمیم می‌تواند سبب حساسیت به سرما و گرما شده یا سبب شکستگی ترمیم یا دندان شود.

25 در مراحل اولیه پوسیدگی دندان که بیشتر به صورت حساسیت به شیرینی یا سرما نشان داده می‌شود، به دندان‌پزشک خود مراجعه کنید.

26 پس از بروز درد شدید، خودبه‌خود و شبانه که بعضا با داروهای مسکن نیز آرام نمی‌شود، دندان نیاز به درمان ریشه پیدا می‌کند.

27 ظرف مدت 3 هفته پس از پایان درمان ریشه حتما باید پانسمان با مواد ترمیمی دایمی جایگزین شود.

28 دندان‌های درمان ریشه شده به دلیل از دست دادن بیشتر بافت‌های خود، بسیار ضعیف ‌شده و مستعد شکستن هستند.

29 پس از درمان ریشه، خوردن غذاهای سفت ممکن است سبب شکستن دندان شود.

30 بافت‌‌ها و دیواره‌های دندان درمان ریشه شده باید تقویت شود تا احتمال شکستن کاهش یابد.

31 درصورتی که دندان درمان ریشه شده دچار شکستگی شود، لبه آن معمولا به زیر لثه امتداد یافته و نیاز به جراحی لثه را نیز مطرح می‌کند.

32 ریشه دندان‌های درمان ریشه شده در رادیوگرافی به‌صورت نوارهای سفیدی دیده می‌شوند.

33 این نوارهای سفید باید به صورت متراکم و یکنواخت تا نوک ریشه امتداد یافته باشد.

34 هر دندان درمان ریشه شده‌ای نیاز به روکش ندارد.

35 دندان‌هایی که درمان ریشه نشده‌اند نیز ممکن است به دلایل دیگری مانند تخریب وسیع یا زیبایی نیاز به روکش داشته باشد.

36 در مواردی که چند دندان در کنار هم به صورت جداگانه قرار گرفته‌اند و لازم است همه آنها روکش شوند، به هیچ عنوان نباید به یکدیگر چسبانده شوند بلکه باید به صورت جداگانه روکش شوند تا امکان تمیز کردن نواحی بین دندانی و حفظ سلامت لثه‌ها میسر شود.

37 در صورتی که دندانی کشیده شده است، برای جایگزینی دندان از دست رفته، دو دندان مجاور ناحیه بی‌دندانی پایه گرفته شده و ناحیه وسط پر ‌شود. به این روش که یکپارچه بوده و 3 دندان (2 دندان پایه و یک دندان وسط) متصل به هم هستند، بریج یا پل گفته می‌شود.

38 زیر بریج باید به وسیله نخ‌هایی که از نخ دندان ضخیم‌تر است و «سوپر فلاس» نامیده می‌شود، تمیز شود.

39 عبور دادن دهان‌شویه با فشار از زیر بریج به پاکسازی بیشتر کمک می‌کند.

40 در صورتی که دندان‌های دو طرف ناحیه بی‌دندانی سالم هستند، برای پرهیز از آسیب دیدن این دندان‌ها می‌توان به کمک ایمپلنت فضای بین دو دندان را جایگزین کرد. 

[ دو شنبه 23 آبان 1390برچسب:, ] [ 19:14 ] [ مجید ]

کتاب لکه گیری لباس ها: 

www.yasbooks.com/dl/omumi/ashpazi/125.zip

رموز خانه داری:

www.yasbooks.com/dl/omumi/ashpazi/1185.zip

نکاتی درباره ی خانه داری:

www.yasbooks.com/dl/omumi/ashpazi/1186.zip

دکوراسیون داخلی منزل:

www.yasbooks.com/dl/omumi/ashpazi/1187.zip

 

[ دو شنبه 23 آبان 1390برچسب:, ] [ 19:3 ] [ مجید ]

مجموعه کامل آشپزی برای دانلود در آرشیو؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ 

[ دو شنبه 23 آبان 1398برچسب:, ] [ 1:38 ] [ مجید ]

این لینک نمام کتاب های درس رو داره همچنین رهنمای دروس رو؟؟؟

www.chap.sch.ir/MaghtaList.asp

 

                                         

 

                                


ادامه مطلب
[ شنبه 21 آبان 1385برچسب:, ] [ 1:18 ] [ مجید ]

Microsoft Windows XP Service Pack 3 تمامی آپدیت ها و بهبود های امنیتی و نرم افزاری سیستم عامل ویندوز اکس پی که طی این ۴ سال مرحله به مرحله عیب یابی و رفع شده را همراه با تعدادی ویژگی های جدید و مفید ویندوز ویستا و حتی ویندوز سرور ۲۰۰۸ داراست. ویندوزی که هم اکنون توسط تیم دانلودها در اختیار شما قرار گرفته است تا آپدیت های همین ماه را دارا بوده ، از هم اکنون می توانید این ویندوز را با لینک مستقیم دریافت نمایید.

ویژگی های Windows XP SP3 :
- بهبود امنیت در Internet Explorer
- بالا بردن سطح امنیت در ویندوز تا حد قابل قبول
- افزایش سرعت ویندوز و همچنین موقع کار با اینترنت و شبکه
- ویرایش جدید Remote Desktop Connection
- افزایش ثبات و پایداری ویندوز
- ویژگی Network Access Protection
- ویژگی black hole router detection
- رفع مشکلات قبلی ویندوز و سرعت بیشتر
- دارای تمامی آپدیت ها و هات فیکس ها
- ویژگی Backporting موجود در ویندوز ویستا
- و …

محتویات سی دی ویندوز اکس پی سرویس پک ۳:
- آخرین نسخه ویندوز ایکس پی سرویس پک ۳ (آپدیت January 2011)
- نصب ویندوز به صورت ۱۰۰% ریجیستر مایکروسافت
- نرم افزار Windows Media Player 11

- آخرین نسخه نرم افزار DirectX برای اجرای بازی ها

- آخرین نسخه Internet Explorer 8

- پشتیبانی از تمامی درایورهای Sata و Raid

- آخرین آپدیت نرم افزار Flash Player برای مشاهده فایل های ویدیویی و فلش های آنلاین

- آخرین آپدیت های مربوط به MSXML 4.0

- آخرین آپدیت های تمامی پکیج مربوط به Microsoft Visual C + + Runtimes

- و … !

این دانلود به صورت 3 قسنت 200 مگابایتی از لینک مستقیم

قسمت 1:

dl.downloadha.com/Hosein/January%202011/13/XPSP32011%20(www.Downloadha.com).part1.rar

قسمت 2:

dl.downloadha.com/Hosein/January%202011/13/XPSP32011%20(www.Downloadha.com).part2.rar 

قسمت3:

dl.downloadha.com/Hosein/January%202011/13/XPSP32011%20(www.Downloadha.com).part3.rar

[ جمعه 20 آبان 1390برچسب:, ] [ 19:39 ] [ مجید ]

این هم مجموعه ای جدید از نرم افزار های کتاب سازی برای موبایل

ketabmobile.com/

خیلی جالبه؟

فقط برای دیدن مشخصات و لینک دانلود روی عنوان کلیک کنید!

[ پنج شنبه 19 آبان 1398برچسب:, ] [ 23:10 ] [ مجید ]

در این ترفند شما می توانید پیام خود بدون شماره یا با شمارهی دیگری ارسال کنید البته که این کار فقط برای ارسال از سونی اریکسون به سونی اریکسون امکان پذیر می باشد.


واردmessaging شده و سپس وارد settings می شوید سپس text message و email gateway هنگامی که وارد شدید در new email gatw شماره ی شخص مورد نظر را وارد می کنید ( شخصی که تمایل دارید به آن پیام ارسال کنید) و پیام ها گوشی را پاسخ می دهید. سپس پیام مورد نظر خود را که می خواهید ارسال کنید را نوشته یا اگر از قبل دارید انتخاب و forward می کنید سپس continue و بعدenter email adder را انتخاب و در پایان نام و یا شماره ای را که می خواهید برای شخص مقابل نمایان شود را می نویسید و پیام را ارسال می کنید .

هرگونه سوال ویا مشکلی را می توانید با سجاد شکوهمند در میان بگذارید. و می توانید از طریق سیستم چت یا ارسال ایمیل به مدیریت با ما در میان بگذارید.

البته این ترفند نیاز به هیچ نرم افزار جانبی ندارد








تست کامل گوشیهای سونی اریکسون

بی شك وقتی قصد خرید یك تلفن همراه را داشته باشید ، یكی از مواردی كه نگران آن هستید اطمینان از صحت عملكرد تلفن و قسمت های مختلف سخت افزاری و نرم افزاری آن است و سعی می كنید امكانات مختلف آن را از قبیل دوربین و اسپیكر آن را تست كنید .
اما هیچگاه نخواهید توانست یك تست كامل را در همان لحظه از گوشی انجام دهید.
اما اینبار قصد معرفی ترفندی مخفی را در گوشیهای سونی اریسكون داریم كه با استفاده از آن قادرید تا یك تست كامل از گوشی خود و اطمینان از صحت عملكرد قطعات مختلف نرم افزاری و سخت افزاری ، از قبیل : دوربین ، صفحه نمایش ، لرزاننده (ویبره) ، فلاش ، اسپیكر ، میكروفون ، صفحه كلید ، LED های گوشی ، رادیو و … به عمل آورید .
همچنین با استفاده از این ترفند قادرید تا از نو یا دست دو بودن تلفن همراه و همچنین اصلی یا تقلبی بودن تلفن همراه اطلاع یابید !

ابتدا در صفحه اصلی گوشی به ترتیب كلیدهای راست * چپ چپ * چپ * را فشار دهید .
توضیح : (منظور از راست و چپ كلیدهای جهت دار موجود در صفحه كلید است كه معمولا از آن جهت جا به جایی در منوها استفاده می كنید . همچنین منظور از * كلید ستاره كه در گوشه پایین در سمت چب صفحه كلید قرار دارد می باشد )
در این صورت وارد یك بخش مخفی با نام Service خواهید شد .
این بخش شامل گزینه های زیر است :
Service Info
Service Settings
Service Test
Text Labels
كه به شرح هر كدام می پردازیم .
Service Info : در این بخش می توانید اطلاعات كاملی از قبیل مدل گوشی ، مدل LCD ، نوع دوربین ، انواع قفلهای موجود بر روی گوشی ، شماره IMEI و اطلاعات دیگری را مشاهده كنید .
شایان ذكر است جهت اطمینان از اصل بودن گوشی می بایست شماره IMEI نمایش داده شده در این بخش با شماره IMEI پشت كارتن تلفن همراه یكی باشد .
در بخش Service Settings ، می توانید قابلیت شارژ گوشی هنگام اتصال گوشی از طریق كابل USB به كامپیوتر را در گوشی هایی كه این قابلیت را دارند ، فعال یا غیر فعال كنید .
در بخش Service Test می توانید تمامی قسمتهای گوشی را از قبیل صفحه نمایش ، دوربین ، فلاش ، حافظه جانبی ، رادیو ، ویبره (لرزاننده) ، میكروفون ، اسپیكر ، صفحه كلید و LED های گوشی را تست كنید و از صحت عملكرد آن مطمئن شوید .
همچنین در این بخش می توانید مدت زمانی كه تا كنون با گوشی مكالمه شده است را مشاهده كنید ، در صورتی كه در این بخش زمانی را مشاهده كردید ، یعنی اینكه تا گوشی مورد نظر قبلا مورد استفاده قرار گرفته است و دست دوم می باشد (لازم به ذكر است كه مدت زمان كلی مكالمه قابل حذف نیز می باشد اما معمولا فردی آن را پاك نمی كند)
در بخش Text Labels نیز می توانید كلیه جملات و كلماتی كه در گوشی به كار رفته است را مشاهده كنید كه كاربرد چندانی ندارد .

نکات و کدهای مخفی برای گوشی های سونی اریکسون هست که حتی موقع خرید گوشی هم به شما کمک می کند ... زمانی که یه گوشی رو می خواهید بخرید می تونید با این کدها اون گوشی رو کاملا تست کنید ( اسپیکر - زمان مکالمه - دگمه ها - دوربین - فلاش و ... )



توضیحات:
> به معنای حرکت دادن جوی استیک گوشی به سمت چپ
< به معنای حرکت دادن جوی استیک گوشی به سمت راست




به ترتیب از سمت چپ به راست کدها را وارد کنید:

*>*>>*<
دسترسی به service menue

در این قسمت می تونید گوشیتون رو کاملا تست کنید ...


11*>*>>*<
ورژن فیرم ویر ( سیستم عامل ) گوشی را نشان می دهد.


#06#*
نمایش سریال نامبر گوشی


برای اینکه سریع حالت بی صدا ( silent ) گوشی را فعال یا غیر فعال کنید باید کلید c را فشار داده و نگه دارید.


با فشردن هر حرفی بر روی صفحه گوشی و نگه داشتن آن شما وارد Address Book گوشی شده و لیست نامهائی که با آن حرف شروع می شوند را خواهید دید. برای مثال با نگه داشتن دگمه شماره 5 گوشی ، شما وارد آدرس بوک گوشی شده و لیست تمام نامهائی را که با حرف j شروع می شوند را خواهید دید.


در حالت دوربین:
دگمه 1 : انتخاب رزولوشن عکس
دگمه 2 : انتخاب حالت عکس برداری در شب
دگمه 3 : انتخاب حالت جلوه های ویژه
دگمه 4 : انتخاب حالت self timer برای عکاسی با تاخیر
دگمه 5 : انتخاب فلاش
دگمه بالا و پائین ولوم : تغییر بزرگنمائی ( zoom )


جهت قفل شدن صفحه کلید گوشی و همچنین اجرای screen saver دگمه های * و lock را فشار بدهید.


اتصال سریع:
در حالت استندبای دگمه more را فشار بدهید تا گزینه های infrared , Bluetooth , silent , phone statues , shortcuts customizing ظاهر بشوند.


با گزینه shortcuts customizing میتوانید هرکدام از جهتهای جوی استیک را به عنوان یک کلید میانبر جهت وارد شدن به یک منوی خاص تعریف کنید.


تغییر سریع روشنائی صفحه تصویر:
در حالت دوربین بروید و سپس درحالیکه دگمه * را نگه داشته اید با حرکت جوی استیک به بالا و یا پائین روشنائی صفحه را کم و زیاد کنید. 

[ پنج شنبه 19 آبان 1390برچسب:, ] [ 19:43 ] [ مجید ]

این دستگاه که برای خشک کردن و حالت دادن مو به کار می رود دارای طرح ها و مدل های مختلف می باشد. و مهم تر این که دارای مدار های الکتریکی متفاوتی می باشند که عیب یابی و تعمیر آن را قدری مشکل می کند. بنابراین سعی شده است که شرح و توضیحات ( بویژه ارائه نقشه های مدارهای الکتریکی ) بگونه ای باشد که در مورد تمامی سشوار ها صدق نمایید و مراجعه کننده محترم به سایت بتواند با مرور مطالب ارائه شده به سرویس و نگهداری و رفع عیب هر نوع سشوار اقدام نماید.

ساختمان و اجزاء سشوار:

۱- بدنه- که معمولا” از فلز (استیل)و یا پلاستیک ساخته می شود. بدنه استیلی در عین زیبایی در برابر حرارت نیز از استحکام کافی بر خور دار می باشد.شسوار هایی که جنس بدنه آن ها پلاستیکی است،در برابر حرارت زیاد که معمولا” ناشی از بروز عیب در ساختمان سشوار است تغییر حالت داده و ادامه کار سشوار را مختل می سازد .

۲- دسته سشوار-جنس دسته سشوار را معمولا” از عایق های پلیمری و یا کائوچو می سازند تا در مقابل جریان الکتریسته عایق باشد. کلید های سشوار معمولا”بر روی دسته نصب می شود . ودر بعضی از سشوار ها دسته قابلیت تا شدن دارد.

۳- سیم رابط و دوشاخه- معمولا”دوشاخه از نوع پرسی به همراه سیم متصل به آن ساخته می شود.

۴- کلید – در سشوار ها از انواع کلید های دو حالته و سه حالته استفاده می شود.در شکل زیر سه نمونه از کلید های متداول و حالت های ورودی و خروجی فاز آن ها را مشاهده می کنید.

کلید قسمت الف دارای دو پایه اتصال است که یکی محل ورود فاز و دیگری خروج آن است. با فشار قسمت ( I ) مدار بر قرار شده واز لوله سشوار گرما خارج می شود و با فشار ( O ) ، سشوار خاموش می شود. در بعضی از سشوار ها بجای I و O از کلمه OFF و ON استفاده شده است که به معنای خاموش و روش است. در پشت کلید (ب ) سه کنتاکت قرار دارد که موقیت آن ها در پشت کلید در شکل نشان داده شده با زدن حالت I فاز ورودی به پایه A از پایه B خارج می شود و با زدن حالت II (که طبعا” بعد از I خواهد بود ) علاوه بر خروجی B پایه C نیز دارای فاز خروجی است. در پشت کلید (ج) نیز سه کنتاکت وجود دارد با این تفاوت که با زدن حالت I کنتاکتی که زیر II قرار دارد دارای فاز خروجی است و با زدن II پایه زیر حالت I قرار دارد فاز خروجی خواهد داشت یعنی به صورت ضربدری.

۵- المنت (هیتر)-که مثل سایر المنت ها در لوازم خانگی از جنس کرم نیکل و یا کرم آلمینیوم می باشد و به دور یک عایق نسوز چهار پره پیچیده می شود. المنت در سشوار های مختلف بسته به نوع طراحی ومدار الکتریکی به اشکال مختلف به کار گرفته می شود.که در شکل زیر چند نمونه از آن دیده می شود.

- موتور – در سشوار ها از دو نوع موتور استفاده شده است.بعضی از سشوار ها دارای موتور ۲۲۰ ولت از نوع یونیورسال ویا قطب چاکدارند بدیهی است که در این نوع سشوار ها المنت با موتور به شکل موازی بسته می شود تا موتور بتواند به ولتاژ مورد نیازش دسترسی یابد.در نوع دوم سشوار ها از موتور دوازده ولت جریان مستقیم استفاده می شده.این موتورها دارای دو پایه اتصال به مدارند.در بعضی از موتورها،یکی از پایه ها دارای علامت + است وبدان معناست که در این موتور رعایت اتصال قطب های مثبت و منفی به موتور الزامی است پس از تشکیل پل دیود،با توجه به این مطلب مدار را کامل می کنیم. اما اگر در موتور چنین علامتی وجود نداشت، رعایت قطب بندی در موتور ضرورتی نداشته و آن موتور می تواند بر خلاف نوع قبل به هر دو جهت بچرخد.

لازم به ذکر است در موتوری که رعایت قطب بندی الزامی است، عدم توجه و یا اتصال اشتباه قطب، منجر به چرخش در جهت عکس شده و موتور پس از مدتی خواهد سوخت. این موتورها صرفا” برای چرخش در جهت خاصی طراحی شده اند. علیرغم ولتاژ کاری این موتور ها (۱۲ولت) عملا” در مدار با ولتاژ ۱۶ ولت نیز به کار خود ادامه می دهند.

۷-دیود – در سشوارها از دو نوع دیود استفاده می شود.

الف) دیود کم آمپر: این دیودها در ساختن پل دیود به کار رفته و معمولا” دارای ولتاژ کاری و جریان نامی کمی هستند. در جدول زیر شماره استاندارد تعدادی از این دیود ها آورده شده است.شماره دیود ولتاژ نامی
جریان نامی
۱N ۴۰۰۱ ۵۰v 1A
1N ۴۰۰۲ ۱۰۰v 1A
1N ۴۰۰۳ ۲۰۰v 1A
1N ۴۰۰۴ ۴۰۰v 1A
1N ۴۰۰۵ ۶۰۰v 1A
1N ۴۰۰۶ ۸۰۰v 1A
1N ۴۰۰۷ ۱۰۰۰v 1A


در بین شماره های ارائه شده ، دیود های ۱N ۴۰۰۲ و ۱N ۴۰۰۴از کار برد بیشتری برخور دارند.

ب)دیود های پر آمپر : از این دیود ها معمولا” در پشت کلید اصلی مدار و به منظور ایجاد یکسو سازی نیم موج استفاده می شود. در یکسو سازی نیم موج ولتاژ کاهش می یابد بنابر این اگر مداری را ابتدا” با برق متناوب کامل و سپس با برق یکسو شده (نیم موج) تغذیه کنیم، درست مثل آنست که مدار با دو ولتاژ کار نموده است.

در میان دیود های پر آمپر ، شماره های زیر از کار برد بیشتری بر خور دارند:۱N ۵۴۰۱ ۱۰۰v 3A
1N ۵۴۰۲ ۲۰۰v 3A
1N ۵۴۰۳ ۳۰۰v 3A
1N ۵۴۰۴ ۴۰۰v 3A
1N ۵۴۰۵ ۵۰۰v 3A
1N ۵۴۰۶ ۶۰۰v 3A
1N ۵۴۰۷ ۸۰۰v 3A


توجه:برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دیود ها و یکسو ساز ها لطفا” به قسمت دیود از فهرست لوازم برقی مراجعه نمایید.

۸- پروانه فن – گرمای ایجاد شده توسط المنت با گردش پروانه فن و فشار هوایی که به دنبال حرکت پروانه بوجود می آید، به خارج از سشوار هدایت می شود.

اگر به عللی پروانه هرزگرد شود و نچرخد و یادرگیری پروانه با شیئی خارجی و یا یکی از سیم های مدار سبب شود که پروانه به هنگام چرخش دچار مشکل شود و … گرمای ایجاد شده در سشوار به عایق ها و هادی ها آسیب می رساند. در اینگونه موارد بیشترین آسیب دیدگی متوجه سشوارهایی است که بدنه آن ها پلاستیکی است.

۹- ترموستات سشوار – جهت حفاظت مدار در برابر ایجاد گرمای بیش از حد ، ترموستات را در مدار قرار می دهند . جایگاه ترموستات قسمتی از المنت و سری با مدار اصلی است که اولا” عبور جریان مدار را کنترل نماید، ثانیا” حرارت ایجاد شده توسط هیتر ، صفحه حساس ترموستات را تحریک نماید و با افزایش گرما از حد معینی ، ترموستات عمل نموده و با قطع نول اصلی مدار ، سشوار خاموش می شود. پس از مدتی با نزول حرارت کنتاکت های ترموستات به صورت اتوماتیک متصل شده و سشوار مجددا” به کار خود ادامه می دهد.

ساختمان این ترموستات از نوع بی متالی بوده که در مبحث سماور برقی و اتو به اندازه لازم در موردش بحث شده است. این ترموستات قابل تنظیم و یا تعمیر نیست مگر آن که بتوان بعضی از نقایص جزیی آن را بر طرف نمود. در صورت خراب شدن ترموستات ناچارا” المنت نیز تعویض می شود چون ترموستات به بدنه المنت پرچ شده است.

در ادامه، اجزاء گسترده دو نمونه سشوار را ملاحظه می کنید.

- موتور – در سشوار ها از دو نوع موتور استفاده شده است.بعضی از سشوار ها دارای موتور ۲۲۰ ولت از نوع یونیورسال ویا قطب چاکدارند بدیهی است که در این نوع سشوار ها المنت با موتور به شکل موازی بسته می شود تا موتور بتواند به ولتاژ مورد نیازش دسترسی یابد.در نوع دوم سشوار ها از موتور دوازده ولت جریان مستقیم استفاده می شده.این موتورها دارای دو پایه اتصال به مدارند.در بعضی از موتورها،یکی از پایه ها دارای علامت + است وبدان معناست که در این موتور رعایت اتصال قطب های مثبت و منفی به موتور الزامی است پس از تشکیل پل دیود،با توجه به این مطلب مدار را کامل می کنیم. اما اگر در موتور چنین علامتی وجود نداشت، رعایت قطب بندی در موتور ضرورتی نداشته و آن موتور می تواند بر خلاف نوع قبل به هر دو جهت بچرخد.

لازم به ذکر است در موتوری که رعایت قطب بندی الزامی است، عدم توجه و یا اتصال اشتباه قطب، منجر به چرخش در جهت عکس شده و موتور پس از مدتی خواهد سوخت. این موتورها صرفا” برای چرخش در جهت خاصی طراحی شده اند. علیرغم ولتاژ کاری این موتور ها (۱۲ولت) عملا” در مدار با ولتاژ ۱۶ ولت نیز به کار خود ادامه می دهند.

۷-دیود – در سشوارها از دو نوع دیود استفاده می شود.

الف) دیود کم آمپر: این دیودها در ساختن پل دیود به کار رفته و معمولا” دارای ولتاژ کاری و جریان نامی کمی هستند. در جدول زیر شماره استاندارد تعدادی از این دیود ها آورده شده است.شماره دیود ولتاژ نامی
جریان نامی
۱N ۴۰۰۱ ۵۰v 1A
1N ۴۰۰۲ ۱۰۰v 1A
1N ۴۰۰۳ ۲۰۰v 1A
1N ۴۰۰۴ ۴۰۰v 1A
1N ۴۰۰۵ ۶۰۰v 1A
1N ۴۰۰۶ ۸۰۰v 1A
1N ۴۰۰۷ ۱۰۰۰v 1A


در بین شماره های ارائه شده ، دیود های ۱N ۴۰۰۲ و ۱N ۴۰۰۴از کار برد بیشتری برخور دارند.

ب)دیود های پر آمپر : از این دیود ها معمولا” در پشت کلید اصلی مدار و به منظور ایجاد یکسو سازی نیم موج استفاده می شود. در یکسو سازی نیم موج ولتاژ کاهش می یابد بنابر این اگر مداری را ابتدا” با برق متناوب کامل و سپس با برق یکسو شده (نیم موج) تغذیه کنیم، درست مثل آنست که مدار با دو ولتاژ کار نموده است.

در میان دیود های پر آمپر ، شماره های زیر از کار برد بیشتری بر خور دارند:۱N ۵۴۰۱ ۱۰۰v 3A
1N ۵۴۰۲ ۲۰۰v 3A
1N ۵۴۰۳ ۳۰۰v 3A
1N ۵۴۰۴ ۴۰۰v 3A
1N ۵۴۰۵ ۵۰۰v 3A
1N ۵۴۰۶ ۶۰۰v 3A
1N ۵۴۰۷ ۸۰۰v 3A


توجه:برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دیود ها و یکسو ساز ها لطفا” به قسمت دیود از فهرست لوازم برقی مراجعه نمایید.

۸- پروانه فن – گرمای ایجاد شده توسط المنت با گردش پروانه فن و فشار هوایی که به دنبال حرکت پروانه بوجود می آید، به خارج از سشوار هدایت می شود.

اگر به عللی پروانه هرزگرد شود و نچرخد و یادرگیری پروانه با شیئی خارجی و یا یکی از سیم های مدار سبب شود که پروانه به هنگام چرخش دچار مشکل شود و … گرمای ایجاد شده در سشوار به عایق ها و هادی ها آسیب می رساند. در اینگونه موارد بیشترین آسیب دیدگی متوجه سشوارهایی است که بدنه آن ها پلاستیکی است.

۹- ترموستات سشوار – جهت حفاظت مدار در برابر ایجاد گرمای بیش از حد ، ترموستات را در مدار قرار می دهند . جایگاه ترموستات قسمتی از المنت و سری با مدار اصلی است که اولا” عبور جریان مدار را کنترل نماید، ثانیا” حرارت ایجاد شده توسط هیتر ، صفحه حساس ترموستات را تحریک نماید و با افزایش گرما از حد معینی ، ترموستات عمل نموده و با قطع نول اصلی مدار ، سشوار خاموش می شود. پس از مدتی با نزول حرارت کنتاکت های ترموستات به صورت اتوماتیک متصل شده و سشوار مجددا” به کار خود ادامه می دهد.

ساختمان این ترموستات از نوع بی متالی بوده که در مبحث سماور برقی و اتو به اندازه لازم در موردش بحث شده است. این ترموستات قابل تنظیم و یا تعمیر نیست مگر آن که بتوان بعضی از نقایص جزیی آن را بر طرف نمود. در صورت خراب شدن ترموستات ناچارا” المنت نیز تعویض می شود چون ترموستات به بدنه المنت پرچ شده است.

در ادامه، اجزاء گسترده دو نمونه سشوار را ملاحظه می کنید.

مدار الکتریکی چند نوع سشوار متداول:

A – مدار سشوار جانسون با موتور ۲۲۰ ولت

B1 -جانسون با کلید سه حالته و موتور ۱۲ ولت مستقیم

B2 -نوع دیگر جانسون با کلید سه حالته و موتور ۱۲ ولت مستقیم

C – سشوار جانسون با کلید حرارت اضافی

D – سشوار جانسون با دو کلید سه حالته

E – سشوار دیانا با المنت سه سیمه

F – سشوار دیانا با المنت چهار سیمه

سرویس و نگهداری سشوار :

۱- سیم رابط سشوار را همواره مورد نظر قرار دهید تا لخت شدگی نداشته باشد و در صورت بروز چنین موردی ، بهتر آن است که سیم رابط را تعویض نمایید.

۲- از وارد آوردن ضربه به سشوار مخصوصا” هنگامی که در حال کار است و یا بلافاصله پس از خاموش شدن جدا” پرهیز نمایید زیرا بمحض ضربه دیدن ، المنت ها از جایگاه خود خارج شده و با یکدیگر اتصالی می کنند.

۳- از روشن ماندن سشوار در مدت زمانی زیاد پرهیز نمایید و اگر نیاز است سشوار را برای مدت زیادی کار کند، بهتر است در فواصل معین دستگاه را خاموش نمایید تا محیط داخلی آن بیش از حد داغ نشود.

۴- سشوار را داخل آب نکنید و از ریختن آب روی آن جدا”خود داری کنید.

۵- در پشت بدنه سشوار یا در پهلو ها شبکه فلزی یا پلاستیکی قراردارد که در واقع محل مکش هوا است. هر گز این قسمت را مسدود نکنید و از نزدیک شدن این محل به مو های سر پرهیز نمایید زیرا با مکشی که دارد ، موها را به داخل سشوار مکیده و با پیچیدن این مو ها بدور پروانه فن، در گردش آن مشکل بوجود می آید.

۶- به هنگام تعمیر سشوار ، دقت نمایید که دستگاه حتما” از برق جدا باشد.<

عیب یابی و تعمیر سشوار :

عیب ۱ – سشوار اصلا” روشن نمی شود .

علت ۱- پریز برق ندارد.

رفع عیب ۱- با ولتمتر پریز را مورد آزمایش قرار دهید. اگر مشکل از پریز است مورد را بر طرف نمایید.

عیب ۲- سشوار اصلا” روشن نمی شود .

علت ۲- دو شاخه یا سیم رابط خراب است.

رفع عیب ۲- ورودی های سشوار را به یکدیگر متصل نموده و رابط های اهم متر را به دو شاخه سشوار متصل می سازیم . اگر در سیم رابط پارگی وجود داشته باشد و یا دو شاخه مشکلی داشته باشد عقربه اهم متر منحرف نخواهد شد.برای رفع عیب کافیست محل عیب را ترمیم و در صورت نیاز سیم رابط و دو شاخه را تعویض نمایید.

عیب ۳- سشوار اصلا” روشن نمی شود .

علت ۳- کلید اصلی خراب است.

رفع عیب ۳- یکی از پایه های کلید را از سیمی که بدان متصل است رها نموده و رابط های اهم متر را به پایه های کلید متصل می سازیم.با قطع و وصل کلید عقربه اهم متر منحرف شده و بجای خود باز می گردد در غیر این صورت کلید خراب است.

عیب ۴- سشوار اصلا” روشن نمی شود .

علت ۴- عیب در خود مدار است.

رفع عیب ۴- در این مورد لازم است از مدار نقشه ای تهیه شود و با توجه به شواهد نقشه به تحلیل عیب بپردازیم.

الف- مدار سری است ( شکل B1 ).

در این مدار خرابی موتور- قطع شدگی دیود های پل- پارگی سیم های رابط- پارگی در المنت، می توانند کل دستگاه را از کار متوقف سازند.

از معایب بزرگ مدار سری،این بود که هر گاه یکی از مصرف کننده ها معیوب شود مدار از کار خواهد افتاد.هر کدام از موارد مذکور را می توان با اهم متر مورد تست قرار داده و قطعه معیوب را تعمیر و یا تعویض نمود تا دستگاه شروع بکار نماید.

ب-مدار از نوع سری – موازی است (شکل B2 ).

با توجه به آن که قسمتی از مدار در حالت سری و قسمت دیگری موازی بسته شد و هیچکدام عمل نمی کنند ، تنها و تنها می توان عیب را در دو نقطه دید.یکی فازی که از خروجی کلید به طرف مدار می آید ( مشروط بر آن که صحت کار کلید قبلا” تست شده باشد) و دیگری نولی که به نقطه وسط المنت وارد می شود. ارتباط این سیم های مدار را بتوسط اهم متر مورد آزمایش قرار دهید.

ج- مدار موازی است ( شکل A ).

عیب این مدار نیز درست مانند حالت( B ) در فاز و نول اصلی مدار سشوار است.

تذکر: در سشوار هایی که دارای ترموستات هستند، از آن جا که این قطعه سر راه نول اصلی مدار قرار گرفته ، عدم اتصال کنتاکت هایش می تواند مدار را از حیث وجود نول محروم سازد. قبل از هر عملی ، ارتباط کنتاکت های ترموستات را با اهم متر تست نمایید.

عیب ۵- المنت داغ می شود اما موتور کار نمی کند.

علت ۵- در انواع سشوار می توان علل گوناگونی را نام برد که منجر به این عیب می شوند.

الف) سشوار از نوع موتور یونیورسال و مدار موازی است.

رفع عیب ۵-از آنجا که المنت داغ شده اما موتور کار نمی کند،یقین حاصل می شود برق در مدار وجود دارد . ممکن است رابط های نول یا فاز موتور قطع شده باشد. سشوار را به برق وصل کنید ،و بسیار سریع (چون المنت در حال داغ شدن است ) با ولتمتر وجود برق در دو سر موتور را مشاهده می کنیم. اگر برق به موتور نمی رسد مورد را بر رسی می نماییم.اگر موتور برق دارد اما کار نمی کند پیرو مطالب ارائه شده در مبحث موتور های الکتریکی عیب یابی و رفع عیب می نماییم.

ب) قسمت موازی المنت ( R2 در شکل E ) داغ شده اما مدار سری خراب است.

رفع عیب ۶- از آنجا که مدار سری خراب است، به توضیحات عیب قسمت B مراجعه و محل عیب را شناسایی و بر طرف می سازیم.

عیب ۷- از سشوار باد سرد خارج می شود.

علت ۷- وجود مشکل در المنت

رفع عیب ۷- فقط سشوار هایی که دارای موتور ۲۲۰ ولت موازی با المنت هستند ممکن است دچار این عیب شوند. یا المنت پاره شده و یا رابط های آن با سایر قسمت های مدار دچار عیب شده با اهم متر هر دو مورد را بر رسی و عیب را شناسایی و نسبت به رفع آن اقدام نمایید.

عیب ۸- سشوار کاملا” کار می کند اما المنت ها قرمز می شوند.

علت۸- نیم سوز شدن موتور.

رفع عیب ۸- همانطور که در مباحث قبل گفته شد،مقدار حرارت تولید شده در سشوار با مقدار بادی که توسط موتور ایجاد شده متناسب است. اگر موتور نیم سوز باشد باد کمتری تولید نموده ،در نتیجه حرارت المنت ها سبب داغی بیش از حدشان می شود.از طرفی با نیم سوز شدن موتور ، مقاومت معادل مدار سری کاهش می یابد در نتیجه از مدار سری جریان زیادی عبور خواهد کرد که خود یکی از دلایل قرمز شدن المنت ها می باشد.

عیب ۹- سشوار کار می کند اما صدای دستگاه زیاد است.

علت ۹- زغال موتور یونیورسال بیش از حد کوچک شده.

رفع عیب ۹- اگر سشوار دارای این نوع موتور است،یکی از علل می تواند کوچک شدن زغال ها باشد. موتور را باز کنید و زغال ها و سایر موارد مانند سالم بودن بوش ها و … رابر رسی نمایید.اگر مشکل زغال هاست باید تعویض شوند.

عیب ۱۰- سشوار کار می کند اما صدای دستگاه زیاد است.

علت ۱۰- در گیری پروانه فن با بدنه یا سیم ها

رفع عیب ۱۰- بدنه سشوار را باز کنید و سپس سشوار را روشن نمایید.اگر در این حالت از صدای آن کاسته شود اینگونه نتیجه می شود که پروانه با بدنه در گیر است واین عیب از حرکت موتور ایجاد می گردد. موتور را در محل خودش مستقر نمایید و پیچ های آن را سفت کنید. <

گاهی هم بعضی از هادی ها با پروانه فن در گیر می شوند هادی ها را در محل خود با بست هایی که تعبیه شده محکم ببندید تا دیگر آزاد نشوند.

عیب ۱۱- سشوار دارای کلید سه حالته است اما در کار موتور تغییری ایجاد نمی شود و همواره با یک سرعت می چرخد.

علت ۱۱- برای پی بردن به علت دو نوع متفاوت سشوار را بر رسی می کنیم.

الف)- سشوار از نوع شکل (C ) است.

رفع عیب ۱۱- در این سشوار و بطور عموم سشوار هایی که دو ولتاژ متفاوت موتور با دیود تامین می شود ، اتصال کوتاه دیود منجر به بروز عیب می شود. دیود را از مدار خارج و یا یک پایه آن را از مدار جدا نموده و با آومتر آن را مورد آزمایش قرار دهید. اگر در هر حالت اتصال رابط های آومتر به دیود ، عقربه منحرف و مقدار صفر را نشان داد، دیود اتصال کوتاه شده ، سریعا” آن را تعویض نمایید.

ب) – سشوار از نوع شکل (F ) است.

رفع عیب ۱۲- اگر در این مدل ، کلید اتصالی یابد و یا سیم های متصل به کلیدB قطع شوند عیب مذکور بوجود خواهد آمد. اگر کلید در تست با آومتر سام است بدون شک سیم های رابط مشکل دارند.

عیب۱۳- سشوار روشن شده اما پس از چند لحظه خاموش می شود .پس از مدتی مجددا” روشن و دو باره …..

علت ۱۳- ترموستات خراب است.

رفع عیب ۱۳- بروز عیب به شکل مذکور تنها می تواند از عملکرد ترموستات ناشی شود. یا صفحه حساس ترموستات خراب شده که بمحض گرم شدن عمل می کند و یا موتور نیم سوز شده و نمی تواند گرمای سشوار را به بیرون از سشوار هدایت نماید .

در مورد اولی می توان با متصل نمودن ورودی به خروجی ترموستات آن را از مدار خارج نمود زیرا ترموستات قابل تعویض نیست وبرای تعویض آن ناچاریم المنت را نیز تعویض نماییم که مقرون به صرفه نیست .

در مورد دوم حتما” باید موتور تعویض شود زیرا حتی اگر ترموستات هم از مدار خارج شود باز المنت ها بیش از حد داغ می شوند.

عیب ۱۴- کلید حرارت اضافی ( کلید C شکل E ) را زده ایم اما در سشوار تغییری ایجاد نشده است.

علت ۱۴- پارگی المنت.

رفع عیب ۱۴- ممکن است المنت موازی پاره شده باشد که با اهم متر می توان آن را شناسایی نمود .

عیب ۱۵- کلید حرارت اضافی ( کلید C شکل E ) را زده ایم اما در سشوار تغییری ایجاد نشده است.

علت ۱۵- خرابی کلید

رفع عیب ۱۵- با آومتر کلید را تست نمایید،در صورت خرابی ، آن را تعویض نمایید.
 این نوشته در آموزش, روش های تعمیر لوازم خانگی, روش های نگهداری لوازم خانگی, سرويس لوازم برقي, سشوار, محصولات ارسال و تعمير, سرويس, سشوار برچسب شده است.

 

 

[ پنج شنبه 19 آبان 1390برچسب:, ] [ 14:51 ] [ مجید ]

شیلنگ خروجی سوراخی دارد :
آن را تعویض کنید.

از پمپ آب ، آب خارج می شود :
نسبت به رفع عیب آن اقدام شود. اگر کاسه نمد پمپ خراب بود ، تعویض شود.

اتصال شیلنگ رابط بین شیر الکتریکی و محفظه جاپودری صحیح نیست یا شیلنگ مزبور سوراخ است :
آن را تعویض کنید. یا رفع عیب نمایید.

نحوی اتصال لوله لاستیکی رابط محفظه جاپودری به مخزن اشکال دارد یا لوله مزبور سوراخ شده است :
نسبت به رفع عیب یا تعویض آن اقدام نمایید.

آب داخل مخزن گرم نمی شود.

ترموستات تنظیم نیست :
آن را تنظیم کنید.

ترموستات خراب است :
آن را تعویض کنید.

المنت خراب است :
آن را تعویض و هنگام نسب هیتر یا المنت جدید از چسب مخصوص برای آب بندی لاستیک المنت و مخزن استفاده نمایید.

سیم رابط تایمر به المنت قطع است :
سیم رابط را تعویض کنید.

پلاتین تایمر مربوط به المنت خراب است :
آن را تعویض کنید.

ماشین کاملا آب گیری می‌ کند اما موتور شستشو به کار نمی افتد.

هیدرواستات خراب است :
هیدرواستات پلاتین مربوط به موتور تایمر را به کار نمی‌اندازد. آن را تعویض کنید.

سیم رابط هیدرواستات به موتور تایمر قطع است :
سیم رابط را بررسی و در صورت لزوم آن را تعویض کنید.

موتور تایمر خراب است :
آن را تعویض کنید.

چرخ دنده رابط موتور به چرخ دنده اصلی تایمر خراب است :
آن را تعویض کنید.

خازن خراب است. یا سیم‌های رابط خازن به موتور خراب است :
نسبت به رفع یا تعویض خازن هادی آن اقدام شود.

پلاتین‌های تایمر موتور خراب است :
صفحه پلاتین‌ها را تعویض کنید.

موتور شستشو خراب است :
ضمن بررسی موتور ، اگر عیب رفع نشود سیم پیچی موتور تجدید یا تعویض شود.

تسمه زیاد سفت شده است :
تسمه رکلاژ شود.

بعد از آبگیری ، موتور چند لحظه به کار می‌افتد و سپس از کار می‌افتد.

رله اورلود خراب است :
آن را تعویض کنید.

موتور نیم سوز شده است :
سیم پیچ موتور را تجدید یا تعویض کنید.

بار ماشین زیاد است :
بار ماشین را تعدیل کنید.

تسمه سفت بسته شده است :
تسمه را رکلاژ کنید.

ماشین کار می‌افتد اما پمپ آب ، آب کثیف را از داخل مخزن تخلیه نمی‌کند.

فیلتر پمپ آب کثیف است :
فیلتر را باز کرده و آن را تمیز کنید.

پلاتین تایمر مربوط به پمپ خراب است :
صفحه پلاتین یا پلاتین را تعویض کنید.

پمپ آب ‌گیرپاچ کرده است :
پمپ آب را باز کرده و رفع گیرپاچ شود.

شیلنگ خروجی تاخورده است :
تاخوردگی را درست نمایید.

لباسشویی کلیه کارها را انجام می‌دهد اما دور تند ندارد و آب کشی نمی‌کند.

خازن خراب است :
خازن را تعویض کنید.

سیم رابط خازن به موتور قطعی دارد :
قطعی را برطرف کنید.

سیم پیچ دور تند سوخته است :
سیم پیچ را تجدید یا تعویض کنید.

تایمر خراب است :
صفحه پلاتین تایمر را تعویض کنید.

ممکن است کلید حذف دور تند زده شده است :
کلید حذف را آزاد کنید.

ماشین ضمن آب کشی ، شدید می لرزد.

تایمر خراب است و دور تند و کند قاطی می کند :
تایمر را تعویض کنید. یا صفحه پلاتین‌ها را تعویض کنید.

پمپ آب کار نمی‌کند و آب تخلیه نشده است :
پمپ آب را بررسی کرده نسبت به رفع عیب آن اقدام کنید.

تسمه خراب است :
تسمه را تعویض کنید.

یاتاقان یا بلبرینگ‌ها خراب است :
آنها را تعویض کنید.

پیچ‌های ایمنی باز یا شل شده اند :
آنها را بسته یا محکم کنید.

محور مخزن شستشو تاب دارد :
آن را تعویض کنید.

دستگاه تراز نیست :
به وسیله پایه‌ها دستگاه را تراز کنید.

دستگاه به طور کامل آب گیری می‌کند و صدای کار موتور شنیده می‌شود اما مخزن شستشو نمی‌چرخد.

ممکن است تسمه پاره شده باشد :
در صورت پاره شدن آن را تعویض کنید.

ماشین ضمن کار سر و صدا راه می‌اندازد.

پولی‌ها شل شده اند :
آنها را تعویض کنید.

یاتاقان محور مخزن خراب است :
آن را تعویض کنید.

جسم خارجی بین چیلک و مخزن شستشو گیر کرده است :
آن را مورد بررسی قرار داده و نسبت به خارج ساختن آن اقدام کنید.

بلبرینگ‌های موتور خراب شده اند :
آنها را تعویض کنید.

بلبرینگ‌های نگه دارنده محور مخزن خراب است :
آنها را تعویض کنید.

بار یا لباسهای ریخته شده در مخزن زیاد است :
آنها را تعدیل کنید.

دستگاه آب گیری می‌کند. اما در همان لحظه آب تخلیه می‌شود. به عبارتی آب گیری تداوم دارد. اما سطح آب بالا نمی‌آید.

شیلنگ خروجی به زمین افتاده است :
شیلنگ را در حداقل 60 سانتیمتری از زمین قرار دهید.

مخزن سوراخ شده است : تعمیر گاههای مجاز را در جریان امر قرار دهید.

لوله خرطومی مخزن به پمپ سوراخ شده است :
آن را تعویض کنید.

فیلتر پمپ آب باز شده است :
آن را در جای خود قرار دهید.

ماشین در قسمتی از برنامه توقف می‌کند.

دنده‌های چرخ دنده تایمر خراب شده است :
آن را تعویض کنید.

سیم‌های رابط تایمر به اجزای ماشین قطع است :
آن را بررسی و تعویض کنید.

آب به قسمتهای مختلف جاپودری نمی ریزد.

فرمان ورود آب به جاپودری صحیح نیست :
اهرم رابط بین پیستون جاپودری و ولوم سر تایمر از جای خود خارج شده است که باید نسبت به نصب صحیح آن اقدام شود.

پودر ریخته شده تماما به مخزن شستشو انتقال نمی‌یابد.

جاپودری کثیف است :
جاپودری را از محفظه خارج کرده و آن را تمیز نمایید.

کف و آب از پشت لباسشویی محفظه بالایی مخزن نشت می‌کند.

از پودر نامناسب استفاده شده است :
نوع پودر باید از انواع مخصوص ماشین لباسشویی باشد. 

[ پنج شنبه 19 آبان 1390برچسب:, ] [ 14:46 ] [ مجید ]
[ پنج شنبه 19 آبان 1390برچسب:, ] [ 12:55 ] [ مجید ]

                                                                                          

جارو برقي كه براي جمع آوري زباله و نظافت محيط بكار مي رود با شكل ها و توان هاي مختلف توليد و به بازار مصرف ارائه مي گردد.

ساختمان و اجزاء تشكيل دهنده جارو برقي: اين وسيله از نظر ساختمان به دو قسمت كلي تقسيم مي شود كه عبارتند از :

الف- اجزاء الكتريكي:

1- موتور- مهمترين قسمت الكتريكي جارو برقي را موتور آن تشكيل مي دهد كه از نوع يونيورسال است.موتور هاي يونيورسال را در مبحث موتور هاي الكتريكي از فهرست لوازم برقي بطور كامل شرح داده ايم لذا از تكرار مجدد آن مطالب صرفنظر مي شود.

2- مدار هاي الكتريكي و الكترونيكي در جارو برقي ها - ساده ترين نوع مدار الكتريكي جارو برقي كليد (معمولا" دو حالته ) روشن و خاموش و همچنين لامپ (در بعضي موارد ) مي باشد. كليد ها از نوع فشاري بوده و سر راه فاز يا نول اصلي مدار قرار مي گيرند. لامپ خبر در اكثر جارو ها با اتصال كابل جارو به پريز برق روشن شده و بيانگر آمادگي دستگاه جهت آغاز به كار است. در بعضي از جارو هاي برقي،علاوه بر كليد اصلي تعبيه شده بر روي بدنه ، كليد ديگري نيز بر روي لوله مكنده وجود دارد كه عمل روشن و خاموش نمودن دستگاه را از همان نقطه ميسر مي سازد . جارو هاي مذكور در واقع مجهز به ترانس ايزوله هستند.ترانس ايزوله يك رله مغناطيسي است كه از سيم پيچ با اهم بالا به منظور ايجاد ميدان مغناطيسي جهت جذب اهرم كليد استفاده نموده و علاوه بر اهرم از هسته فلزي و كليد متصل به اهرم تشكيل شده است.با وصل كليد روي دسته جارو ، مدار رله بسته شده واز آن جريان مي گذرد . عبور جريان در رله ميدان مغناطيسي لازم جهت جذب اهرم را فراهم مي آورد. كليدترانس ايزوله ، تيغه هاي قوي جهت عبور فاز اصلي مدار را داراست از اينرو با بسته شدن كليد، فاز به موتور رسيده واز آنجا كه نول قبلا" به موتور داده شده بود شروع به كار مي كند. هر گاه كليد روي لوله مكنده بحالت قطع در آيد،مغناطيس رله قطع شده و فشار يك فنر،كليد رله را بحالت باز در خواهد آورد و موتور خاموش مي شود . (مطابق شكل زير ).استفاده از ترانس ايزوله دو حسن را تواما" در بر خواهد داشت.

اولا" از آنجا كه اهم سيم پيچ رله بالاست، ولتاژ موجود روي كليد تعبيه شده در لوله مكنده بسيار پايين است واحتمال برق گرفتگي در حال كار با جارو شديدا" كاهش مي يابد.

ثانيا"پايين بودن ولتاژ كليد رله اين امكان را بوجود مي آورد كه از سيم هاي نازك تري براي ايجاد ارتباط مابين كليد و رله استفاده شود. اگر ولتاژ تا به اين حد پايين نبود ، اجبارا" قطر سيم رابط افزايش مي يافت و عبور سيم رابط با قطر بالا از جداره هاي لوله خرطومي جارو، از انعطاف آن مي كاست ودر آن حالت كار با لوله مكنده قدري مشكل مي شد. جدا از محاسن مذكور وجود كليد بر روي لوله مكنده كار با جارو را آسانتر مي سازد زيرا براي قطع و راه اندازي جارو وقت كمتري در حال كار صرف خواهد شد. در( شكل زير ) مدار الكتريكي جاروي اجنرال ديده مي شود . در اين مدل براي قطع و وصل موتور دو كليد وجود دارد . كليد اول بر روي بدنه قرار گرفته و كليد دوم روي لوله مكنده تعبيه شده است.

                                               

علاوه بر قطعات مذكور در بعضي از جارو ها مانند الكترولوكس از كليد هاي فشاري مخصوص (ميكروسوئيچ ) استفاده شده كه اگر قطعات بدنه (در پوش پشت موتور ) و يا بدنه مخصوص موتور يا بدنه مربوط به جمع آوري زباله درست بسته نشوند، اين كليد ها در حالت باز بوده و مدار داخلي قطع است (جارو روشن نمي شود. ) .

در بعضي مدل هاي ديگر سر راه موتور از فيوز حرارتي مخصوص (اورلود ) استفاده شده كه با پر شدن كيسه زباله و به تبع آن افزايش جريان موتور ، اين قطعه تحريك شده و موتور را خاموش مي كند. اگر زباله ها خالي نشوند،چند لحظه بعد از روشن شدن موتور ، خاموش شدن خودكار آن تكرار مي گردد.

همچنين در بعضي از جارو ها يك مدار الكترونيكي تنظيم كننده دستي ولتاژ كار موتور (ديمر ) نيز در نظر گرفته شده كه بتوسط گردش ولوم اين مدار مي توان موتور را در توان هاي مختلف بكار گرفت.

عمل كنترل دور موتور در انواع ديگر بتوسط خروجي هاي متفاوت بالشتك ها انجام مي گيرد. ( شكل زير ).

ب- اجزاء مكانيكي:

1- بدنه دستگاه - شكل ظاهري قطعات مكانيكي جارو ها بر عكس قسمت الكتريكي از تنوع بسيار زيادي برخور دار است. به طوري كه هر سازنده بر حسب طراحي خاص خود ،ساختمان خارجي دستگاه را مي سازد.در ضمن هدف سازندگان اين نوع وسيله اين است كه تا حد امكان توليدشان از نظر ظاهري با محصولات كارخانه هاي مشابه متفاوت باشد ،در نتيجه نمي توان يك استاندارد واحد براي قسمت مكانيكي اين وسيله اتخاذ كرده وبه عنوان مسئله تعمير و نگهداري مطرح ساخت. بنابراين يك نمونه را انتخاب كرده و به عنوان الگو مورد بر رسي قرار مي دهيم.بدنه دستگاه جارو برقي معمولا" از دو قسمت اساسي تشكيل مي شود :

يك قسمت در بر گيرنده موتور ،كليد،سيم جمع كن، لامپ خبر و احتمالا" مدار الكتريكي كنترل دور موتور.و قسمت ديگر جايگاه قرار گيري كيسه زباله است.اين دو قسمت توسط يك قفل و ضامن باز كننده از يكديگر جدا مي گردد. و مابين دو قسمت از فيلتر هاي مخصوص استفاده مي شود تا هواي مكيده شده توسط جارو قبل از ورود به محفظه موتور از وجود ذرات غبار پاك گردد.در شكل زير قطعات بدنه يك جارو برقي را به تفكيك ملاحظه مي كنيد.

ady Band
1- واشر دور بدنه
Serew
2- پيچ
ON/OFF Button
3-شستي قطع و وصل
Switch Indicator Lever
4- اهرم كليد
Cord Rewing Button
5- فنر شستي سيم جمع كن
Swich Button Spring
6- فنر شستي
Cord Rewing
7- شستي سيم جمع كن
ON/OFF Switch
8- كليد قطع و وصل
Screw
9- پيچ
Switch indicator
10-شاخص كليد
Nut
11-مهره
Upper Body
12- بدنه فوقاني
Indicator Window
13- پنچره شاخص
Ornamental Plate
14- صفحه نشانگر
Power Control Switch Unit
15- كليد كنترل برق
Screw
16- پيچ
Blower Cover
17- روپوش هوادهي
Blower Cover Spring
18- فنر هوادهي
Blower Cover Shaft
19- محور روپوش هوادهي
Suction Init Fitting
20-لوله مكشي ورودي
Lower Body
21- بدنه زيري
Caster
22- چرخ دوار
Caster Washer
23- واشر چرخ
Screw
24- پيچ
Wheel Cap
25- سر پوش چرخ
Wheel
26- چرخ
Bottom Cover
27-در پوش زيري
Screw
28- پيچ
Body Plate
29- صفحه بدنه
Body Seal
30- واشر آب بندي
Seal
31- واشر
Rear Cover Packing
32- نگهدارنده در پوش عقبي
Name Plate
33- صفحه مشخصات


Indicator Plate
1- شاخص
Indicator Window
2- دريچه شاخص
Indicator (Needle
3- شاخص
Indicator Spring
4- فنر شاخص
Dust Case Cover
5- قاب كيسه زباله
Knob
6-شستي
Tool Storage Compartment Cover
7-روپوش محل قرار گرفتن متعلقات
Cloth Dust Bag
8- كيسه زباله
Filter Supporter
9- نگهدارنده صافي
Filter
10- صافي
Crevice Tool
11- سر شيلنگي
Upholstery Brush
12- سر شيلنگي فرچه دار
Dusting Brush
13- سر شيلنگي گرد گير
Hose Assembly
14- شيلنگ
Curved Wand
15- لوله قوسي
Suction Regulator
16- تنظيم كننده مكش
Spring W/Button
17- دكمه فنري
Extension Wand
18- لوله هاي قابل اتصال به يكديگر
Floor Nozzle Assembly
19- قطعات كف پاك كن
Floor Nozzle (Upper
20- قطعات كف پاك كن (فوقاني )
Floor Nozzle Bumper
21- ضربه گير قطعات كف پاك كن
Floor Nozzle (Lower
22- ضربه گير قطعات كف پاك كن (تحتاني)
Floor Nozzle Lever
23- اهرم قطعات كف پاك كن
Floor Nozzle Pedal (Right
24- پدال قطعات كف پاك كن (راست)
Floor Nozzle Pedal (Left
25- پدال قطعات كف پاك كن (چپ)
Floor Nozzle Mark
26- علامت قطعات كف پاك كن
Floor Nozzle Brush
27- برس قطعات كف پاك كن
Floor Nozzle Spring
28- فنر قطعات كف پاك كن
Brush Supporting Plate
29- صفحه آماده سازي برس
Screw
30- پيچ
Indicator Packing
31- نمايشگر
Duster Box Lid Packing
32- جعبه گردگير
Indicator Box
33- جعبه نمايشگر


2- سيم جمع كن - سيم جمع كن را مي توان عضو مشترك قطعات الكتريكي و مكانيكي دانست.قسمت الكتريكي آن عبارت است از كابل برق و دو شاخه و پلاتين هاي اتصال برق به حلقه هاي مسي- شاخك هاي انتقال برق به داخل جارو . استفاده از سيم جمع كن ، علاوه بر آنكه كابل برق دستگاه را در هنگام خاموشي ، از نظز پنهان نموده و خطر آسيب رسيدن به آن را كاهش مي دهد، در هنگام كار نيز جابجايي جارو را ميسر مي سازد. اساس كار به اين ترتيب است كه انتهاي سيم رابط جارو در داخل سيم جمع كن به كنتاكت هايي بسته مي شود كه اين كنتاكت ها به ريل هاي دوار متصل است. اين ريل ها در واقع بر روي چرخ قرقره سيم جمع كن تعبيه شده و با كشيدن كابل به بيرون از جارو،همراه چرخ به گردش در مي آيند. براي آنكه اتباط برق موتور با شبكه در اين زمان (هنگام كشيدن كابل يا حركت جارو برقي ) قطع نشود شاخك هاي ثابت كه به ريل پايين و ديگري به ريل بالا متصلند در تمام لحظات ارتباط را حفظ نموده و از آنجا كه حالت فنري دارند به ريل ها و در واقع سيم جمع كن اجازه چرخش مي دهند و از سوي ديگر فاز و نول را در يافت نموده و به داخل جارو و موتور مي رسانند. در شكل زير ريل ها و سيم جمع كن و دو نمونه مدار الكتريكي جارو برقي به همراه سيم جمع كن نشان داده شده است.

- فيلتر- با روشن شدن موتور جارو برقي ، هوا به داخل آن مكيده شده و زباله را جمع آوري مي كند.هوايي كه به داخل جارو مكيده مي شود علاوه بر زباله گرد و غبار را نيز بهمراه خواهد داشت. اگر ذرات غبار از هواي مكيده شده جدا نگردند، هوايي كه از قسمت موتور خارج مي شود به داخل منزل نفوذ نموده و محيط را آلوده مي سازد. براي رسيدن به اين منظور سر راه هواي خروجي از كيسه و قبل از آن كه اين هوا به قسمت موتور برسد از لايه هاي اسفنجي استفاده مي شود . اسفنج فشرده در واقع نقش فيلتر يا پاك كننده هواي خروجي را بر عهده دارد.

اگر فيلتر بيش از حد كثيف شود ، هوا به سختي از آن عبور مي كند از اينرو لازمست در فواصل زماني معين (متناسب با كار كرد جارو ) نسبت به شستشوي آن اقدام نماييد. در واقع مي توان گفت از جمله عواملي كه منجر به كاهش مكش جارو مي شوند يكي كثيف بودن فيلتر است.

هر گاه مسير مكشي جارو مسدود گردد و موتور نتواند آزادانه هوا را به داخل جارو بمكد،جريان دريافتي آن افزايش يافته و به موتور آسيب خواهد رسيد. در اكثر جارو برقي ها از يك نمايشگر وضعيت مكش استفاده مي شود . همزمان با محدود شدن مسير مكش ، موتور هواي درون محفظه را مي مكد در اين هنگام هواي داخل لوله نمايشگر مكيده شده،و سوپاپ را به طرف عقب خواهد كشيد. قسمتي از سوپاپ را با رنگ زرد به عنوان خطر مشخص ساخته اند و هر گاه اين قسمت از سوپاپ در مقابل شيشه نمايانگر قرار بگيرد، وضعيت موتور در حالت دشواري خواهد بود. ممكن است مسدود شدن مسير مكش از پر شدن كيسه زباله و يا وجود يك شي خارجي در لوله مكش مانند پلاستيك يا پارچه باشد. قبل از يافتن مورد و بر طرف نمودن اين عيب مجاز به روشن نمودن مجدد جارو نيستيم .

عيب يابي و تعمير جارو برقي:

عيب 1- جارو برقي روشن نمي شود.

علت1- پريز برق ندارد.

رفع عيب 1- جهت رويت برق پريز ، بهترين روش استفاده از ولتمتر آومتر است . رنج را بر روي 250 ولت قرار داده و برق پريز را اندازه گيري نماييد . اگر مشكل از پريز است آن را رفع نماييد .

عيب 2- جارو روشن نمي شود .

علت 2- دوشاخه جارو و يا سيم رابط معيوب شده .

رفع عيب 2- بدنه جارو را باز نموده و بوسيله ولتمتر رسيدن برق را به سيم جمع كن مشاهده نماييد. براي اين آزمايش مي بايست دوشاخه را وارد پريز نموده و چون دستگاه داراي برق است بسيار دقت نماييد . البته مي توانيد همانگونه كه در مباحث قبل گفته شده اين آزمايش را بدون اتصال دستگاه به برق نيز انجام دهيد. براي اين كار ، كافي است ورودي هاي سيم رابط به سيم جمع كن را بيكديگر اتصال داده و اهم متر را در حالي كه رنج بر روي R*1 قرار دارد به دوشاخه متصل نماييد. اگر دوشاخه سيم رابط سالم باشند ، عقربه منحرف شده و عدد صفر را نشان مي دهد ( در صورت حساس بودن اهم متر ، عقربه چند اهمي را نشان خواهد داد كه در واقع اهم سيم هاي رابط است. ) . در اين آزمايش اگر مشكل از سيم رابط يا دوشاخه باشد ، ابتدا دوشاخه را بر رسي نماييد و سپس نسبت به تعويض سيم رابط اقدام كنيد.

عيب 3- جارو روشن نمي شود.

علت 3- عيب از سيم جمع كن است.

رفع عيب 3- در اكثر موارد اينگونه ديده مي شود كه برق وارد سيم جمع كن شده ولي به سبب عدم اتصال شاخك هاي سيم جمع كن به حلقه هاي گردان قرقره ، فاز يا نول و گاها" هر دو وارد دستگاه نمي شوند ودر نتيجه جارو رو شن نخواهد شد . جهت رفع عيب كافي است شاخك ها را كمي به حالت عمود نزديك نموده ، سپس قرقره را بر روي آن ها قرار دهيم .در نتيجه اين عمل حلقه هاي گردان برشاخك ها فشار وارد نموده و آن ها را به طرف پايين مي راند. حالت فنري شاخك ها، ارتباط بين آن ها و حلقه هاي گردان را من بعد ايجاد خواهد نمود.

عيب 4- جارو برقي روشن نمي شود.

علت 4- كليد قطع و وصل خراب است

رفع عيب 4- جارو را از برق جدا نموده و به وسيله اهم متر كليد را تست نماييد . اگر كليد روشن باشد عقربه عدد صفر و در حالت خاموش كليد عقربه بي نهايت را نشان خواهد داد . در غير اين صورت كليد را تعويض نماييد.

عيب 5- جارو روشن نمي شود.

علت 5- رله سوخته است.

رفع عيب 5- در جارو هايي كه مجهز به رله هستند تا مدار رله بسته نشود و كليد قدرت آن متصل نشود ، جارو روشن نمي شود براي تست رله بهترين روش آنست كه سيم هاي متصل شده به كليد روي دسته جارو را ابتدا به وسيله اهم متر چك نماييد. سپس كليد روي دسته و در صورت سالم بودن آن ها خود رله را عملا" آز مايش مي كنيم جارو را به برق متصل نموده و با يك پيچ گوشتي دسته عايق كليد قدرت رله را بنديد. اگر جارو روشن نشد،عيب از رله نيست، اما اگر جارو روشن شد سيم هاي رابط رله و يا ساختمان داخلي اش آسيب ديده است.

عيب 6- جارو روشن نمي شود .

علت 6- مدار سري موتور قطع است.

رفع عيب6- همانگونه كه در مبحث موتور هاي يونيورسال آورده شده مدار اين موتور ها كاملا" سري است. اگر ارتباط يكي از اجزاء با سائرين قطع شود موتور روشن نخواهد شد. مثلا" اگر به سبب خرابي يكي از فنر ها ، زغال مربوطه به كلكتور نچسبد مدار سري موتور قطع است . اگر موتور را مستقلا" به برق زده ايد و روشن نشده ، آن را از برق جدا نموده و بوسيله اهم متر ارتباط يك يك اجزاء را به سائرين مورد بر رسي قرار دهيد و اگر در ارتباط كلي آن ها قطع شدگي ديده شود ، مورد معيوب را رفع نماييد تا جارو روشن شود.

عيب 7- جارو روشن نمي شود.

علت 7- موتور كاملا" سوخته است.

رفع عيب 7- اگر موتور كاملا" سوخته باشد در حالت اتصال مستقيم برق به آن روشن نخواهد شد زيرا بسياري از پيچك هاي آرميچر و همچنين پيچك هاي قطب ها كاملا" سوخته اند. سوختن كامل موتور معمولا" پس از مرحله نيم سوز شدن است. معمولا" موتور ها در حالت نيم سوز مدتي به كار ادامه مي دهند تا اينكه پيچك هاي بيشتري آسيب خواهند ديد و ارتباط سري اجزاء موتور كاملا" قطع مي شود. ( مرحله سوختگي كامل) . جهت تشخيص سوختگي در آرميچر يا بالشتك به مبحث موتور هاي يونيورسال مراجعه نماييد.

عيب 8- موتور روشن مي شود اما قدرت چنداني ندارد .

علت 8- كلكتور كثيف است.

رفع عيب 8- جهت تميز نمودن كلكتور بهترين روش استفاده از تينر هاي فرار قوي و يا بنزين است. توصيه مي گردد براي تميز كردن كلكتور از سمباده استفاده نكنيد زيرا ممكن است ذرات مسي ساييده شده مابين شيار تيغه ها قرار گرفته و سبب اتصال آن ها به يكديگر شود كه در نتيجه آرميچر خواهد سوخت. به هنگام شستشوي آرميچر با مسواك و مواد فرار ، آرميچر را به گونه اي در دست بگيريد كه كلكتور بر روي زمين قرار گرفته و محور آرميچر به طرف بالا باشد. چون ريختن مواد پاك كننده روي سيم پيچ ها به آن ها آسيب مي رساند به همين سبب مي بايست سيم پيچ ها نسبت به كلكتور در سطح بالاتري قرار داشته باشند.

عيب 9- موتور روشن مي شود اما قدرت چنداني ندارد .

علت 9- زغال خراب است.

رفع عيب 9- اكثرا" پس از تعويض زغال قدرت موتور كاهش مي يابد و علت آن است كه قبل از جاگذاري زغال جديد، سطحي از زغال كه مي بايست در تماس با كلكتور باشد به حالت حلال در نيامده و چون به هنگام سايش شكل حلال بخود گرفته سبب كثيف شدن كلكتور شده . بنابر اين قبل از جازدن زغال جديد اجبارا" مي بايست حالت حلال را در سطح تماس زغال ها با كلكتور ايجاد نمود. و اگر اشتباها" در جهت خلاف بگردش در آمده ، كلكتور سطح زغال را از بين مي برد و در گردش مجدد حتي در جهت درست از آنجايي كه نياز است حالت حلالي زغال اصلاح شود،مدتي طول خواهد كشيد تا جرقه هاي بين زغال و كلكتور از بين رفته و موتور بقدرت نامي خود دست يابد.

عيب 10- موتور روشن مي شود اما قدرت چنداني ندارد .

علت10- خرابي ياطاقان ها

رفع عيب 10- آرميچر بكمك ياطاقان ها قادر خواهد بود كه براحتي بچرخد و اگر بلبرينگ ها يا بوش ها خراب شوند آرميچر در حال چرخش دچار مشكل مي شود. (اگر ياطاقان ها خراب شوند آرميچر در حال چرخش با كفشك هاي قطب در گير شده و صداي ناهنجاري را بوجود مي آورد).

مي توان با رويت سايش هسته فلزي آرميچر كه در نتيجه در گيري آرميچر و كفشك هاي قطب است به شكل ياطاقان ها پي برد و بلافاصله نسبت به عيب اقدام نمود.

عيب11- موتور روشن مي شود اما قدرت چنداني ندارد .

علت 11- نيم سوز بودن موتور

رفع عيب 11- يك موتور نيم سوز قدرت زيادي نداشته و بلافاصله داغ مي كند.تشخيص سوختگي و يا عيب در آرميچر و بالشتك ها در قسمت هاي موتور هاي يونيورسال كاملا" آورده شده است.

موتور نيم سوز شده را مي توان بدون باز نمودن جارو با اندازه گيري جريان مصرفي دستگاه تشخيص داد. جريان مصرفي يك موتور نيم سوز شده معمولا" يا چندين برابر جريان نامي دستگاه است و يا جريان مصرفي بسيار ناچيزي مي كشد.

عيب 12- مكش جارو ضعيف است.

علت 12- مشكل از ضعيف بودن موتور است كه در عيب (عوامل موثر در كاهش قدرت موتور بر رسي شد ).

عيب13- مكش جارو ضعيف است.

علت 13- كيسه زباله پر شده است.

رفع عيب 13- كيسه را تخليه نموده و اگر از نوع پارچه اي است در فواصل زماني معين آن را بشوييد تا ذرات غبار از منفذ هاي پارچه خارج گردند.

عيب 14- مكش جارو ضعيف است.

علت 14- لوله هاي رابط مسدود و يا سوراخ شده.

رفع عيب 14- لوله هاي رابط مكش را از حيث ايجاد سوراخ در آن ها بر رسي نماييد و اگر شيئي مانند پارچه و يا پلاستيك در آن ها گير نموده، نسبت به خارج نمودنش اقدام نماييد.در بر رسي لوله هاي مكنده هميشه به تميز نمودن برس اصلي جارو توجه زيادي را معطوف داريد.

عيب 15- مكش جارو ضعيف است.

علت 15- فيلتر بيش از حد كثيف است.

رفع عيب 15- در مبحث اجزاء مكانيكي جارو به نقش و اهميت فيلتر اشاره شد از اينرو لازمست مرتبا" نسبت به تميزنمودن فيلتر اقدام نماييد.

عيب 16- از جارو به هنگام كار صداي زيادي بگوش مي رسد.

علت 16- خرابي پروانه

رفع عيب 16- جارو را باز نموده و پروانه يا پروانه ها (بعضي از جاروها داراي دو پروانه هستند مانند جاروي الكترولوگس ) را بازديد كنيد ودر صورت خرابي نسبت به تعويض پروانه معيوب اقدام نماييد.

عيب 17- از جارو به هنگام كار صداي زيادي بگوش مي رسد.

علت 17- بلبرينگ ها يا بوش ها معيوب شده اند.

رفع عيب 17- خرابي بلبرينگ و بوش سبب مي شود آرميچر با كفشك هاي قطب هسته در گير شود از اينرو صداي خشني در كاركرد موتور بگوش مي رسد . آن ها را بازديد كنيد و ياطاقان معيوب را تعويض نماييد.

عيب18- از جارو به هنگام كار صداي زيادي بگوش مي رسد.

علت 18- نگهدارنده هاي لاستيكي خراب شده اند.

رفع عيب 18- در ماشين هايي چون جارو برقي كه معمولا" سرعت زياد موتور لرزشي شديدي را در بدنه ايجاد مي نمايد بين قطعات مختلف از رابط ها يا نگهدارنده هاي لاستيكي استفاده مي كنند.خرابي اين لاستيك ها سبب مي شود جارو در هنگام كار صداي زيادي را ايجاد نمايد. در صورت مشاهده اين عيب لاستيك هاي معيوب را تعويض نماييد.

تذكر: عيب هايي چون جرقه زني شديد موتور به هنگام كار ، داغ نمودن آن و يا عيب شنيدن صداي هوم از موتور در حاليكه قادر به حركت نيست در مبحث آسياب برقي شرح داده شده. از اينرو ، تكرار مجدد آن مطالب ضروري نبوده و در صورت مشاهده اين عيوب در موتور جارو به مبحث مذكور مراجعه نماييد. پايان






 

 

[ پنج شنبه 19 آبان 1390برچسب:, ] [ 11:52 ] [ مجید ]

عيب يابي و تعمير کولر گازي:
عيب1- کولر روشن نمي شود
علت 1- پريز برق ندارد،دوشاخه يا سيم رابط کولر معيوب است.
رفع عيب1- با بر رسي برق پريز و اطمينان از سالم بودن آن ،بدنه کولر را با احتياط جدا نموده و پس از آن که دو شاخه را وارد پريز نموديد،بتوسط ولتمتر مقدار برق را در ترمينال اصلي مورد اندازه گيري قرار دهيد.اگر در ترمينال اصلي ولتاژ وجود نداشت ابتدا دو شاخه و سپس سيم رابط را تعويض نماييد البته در صورتي که در بر رسي دو شاخه ،عيب خاصي مشاهده نشده باشد.
عيب2- کولر روشن نمي شود.
علت2- کليد اصلي خراب است.
رفع عيب2- در بعضي از کولر ها کليد قدرت وجود دارد که در واقع فاز اصلي مدار از اين کليد عبور نموده. در صورت معيوب بودن کليد قدرت، به سبب عدم وجود فاز در مدار ،عيب1- مشاهده مي شود .کليد قدرت را مي توان پس از خارج نمودن دو شاخه از پريز مورد آزمايش قرار داد بهتر است يکي از سر سيم ها را جدا کنيد. اهم متر را بر روي رنج 1*r قرار داده و رابط ها را به پايه هاي کليد متصل سازيد .اگر کليد سالم باشد با قرار دادن آن بر روي حالت On،عقربه منحرف شده و عدد صفر را نشان مي دهد.در همين زمان با حرکت کليد بر روي حالت Offعقربه به سمت بي نهايت باز مي گردد. در غير اين صورت کليد معيوب است و مي بايست آن را تعويض نماييد.
عيب3- کولر روشن نمي شود.
علت3- سيم هاي رابط قطع شده اند.
رفع عيب3- اگر در سيم بندي مدار اصلي ،فاز يا نول قطع شده باشد،عيب1 بوجود مي آيد بنابراين لازم است صحت اتصالات تا محل انشعاب بين ترموستات و کليد موتور فن بر رسي شود.
عيب4- موتور فن روشن مي شود اما کمپرسور براه نمي افتد.
علت4- فاز يا نول اصلي کمپرسور قطع است.
رفع عيب4- سيم هاي رابط را مورد بر رسي قرار دهيد.در صورت مشاهده سيمي که از محل اتصال خود خارج شده ،نسبت به اتصال مجدد آن اقدام نماييد.
عيب5- موتور فن روشن مي شود اما کمپرسور براه نمي افتد.
علت5- ترموستات خراب است.
رفع عيب5- دو شاخه کولر را از پريز خارج نموده و پس از جدا نمودن سيم هاي رابط ترموستات رابط هاي اهم متر را به آن متصل نماييد.با حرکت ترموستات (ولوم ترموستات)در جهت عقربه هاي ساعت ، عقربه اهم متر منحرف شده ودر حدود عدد صفر مي ايستد و با قطع ترموستات (حرکت ولوم در جهت خلاف عقربه ساعت) عقربه به سمت بي نهايت باز مي گردد. اگر به هنگام تست کليد ،موارد مذکور مشاهده نشد کليد ترموستات معيوب است. ترموستات را تعويض نماييد.حتما" هنگام خريد ترموستات جديد،توجه داشته باشيد که ترموستات مختص کولر گازي را خريداري نماييد.
عيب6- موتورفن روشن مي شود اما کمپرسور براه نمي افتد.
علت6- اورلود،دائما"در حالت قطع است.
رفع عيب6- کنتاکت هاي اورلود در حلت عادي به يکديگر متصل هستند که اين اتصال بوسيله اهم متر ديده مي شود در غير اين صورت اورلود با شماره کد مشابه خود تعويض مي شود.لازم است ذکر شود در اکثر کولر هاي گازي اورلود درون پوسته آهني کمپرسور تعبيه شده که در اين صورت رفع عيب قدري مشکل مي شود.
عيب7- موتورفن روشن مي شود اما کمپرسور براه نمي افتد.
علت7- کمپرسور معيوب است
رفع عيب7- بهتر است کمپرسور را در حالي که متصل به برق است مورد آزمايش قرار دهيد.کولر را روشن نموده و موتور فن را به حرکت اندازيد. ترموستات را نيز در حالت روشن قرار داده و اگر از قبل سر سيم هاي موتور را شناسايي نموده ايد،ابتدا ولتاژ دو سر اصلي و مشترک و کمکي را مورد اندازه گيري قرار دهيد واگر به هر دو سيم پيچ ولتاژ به اندازه کافي مي رسد اما حرکت نمي کند بايد کمپرسور را تعمير يا تعويض نماييد.
عيب8- موتور فن روشن مي شود اما کمپرسور براه نمي افتد
علت8- خازن راه انداز کمپرسور معيوب است
رفع عيب8- اگر خازن معيوب باشد، بمحض حرکت ترموستات در جهت عقربه هاي ساعت موتور ميل به حرکت از خود نشان مي دهد اما براه نمي افتد.عموما"اين حالت کمپرسور توسط کم نور شدن لامپ هاي روشنايي منزل قابل رويت و تشخيص است .بواسطه جريان اضافي که کمپرسور در اين حالت مي کشد،اورلود نيز عمل مي کند.خازن را از مدار خارج نموده ،وپس از تخليه به يکي از روش هاي گفته شده در مبحث خازن ها آن را آزمايش کنيد.در صورت مشاهده عيب خازن ، نسبت به تهيه خازن جديد اقدام نماييد.
عيب9- کليد فن را روي تمام حالت ها قرار داده ايم اما،فن روشن نمي شود(کمپرسور عمل مي کند)
علت9- فاز يا نول اصلي فن قطع شده است.
رفع عيب9- از جمله احتمالات مي تواند اين باشد که فاز کليد چند حالته و يا نول خود موتور فن قطع شده باشد .دو خط مذکور را بر رسي نموده ودر صورت مواجهه با پارگي و يا جدا شدن سيمي از کنتاکت خود ،عيب را بر طرف سازيد تا فن به کار خود ادامه دهد.
عيب10- کليد فن را روي تمام حالت ها قرار داده ايم اما، فن روشن نمي شود (کمپرسور عمل مي کند).
علت10- کليد فن خراب است.
رفع عيب10- کولر را از برق جدا نموده و پس از آزاد ساختن کنتاکت هاي کليد فن ، يکي از رابط هاي اهم متر را روي کنتاکت ورودي فاز قرار داده و با زدن کليد (حالت 1 )،مي بايست با اتصال رابط دوم اهم متر بر روي يکي از پايه ها ،عقربه منحرف ودر حدود صفر بايستد.در حالت 2 کليد رابطين اهم متر بر روي کنتاکت مشترک ويکي ديگر از پايه ها ارتباط را نشان خواهد دادواز آن جا که فن به هيچ وجه روشن نمي شود در آزمايش کليد هيچ کدام از حالت هاي کليد انحراف عقربه در اهم متر را ايجاد نمي سازد(اگر کليد خراب باشد). کليد را تعويض کنيد تا موتور فن با حرکت کليد براه افتد.

عيب11- کليد فن را روي تمام حالت ها قرار داده ايم اما، فن روشن نمي شود (کمپرسور عمل مي کند).
علت 11- خازن راه انداز موتور فن معيوب شده.
رفع عيب 11- اگر مشکل از خازن باشد ،با حالت 1 کليد فن ، موتور صداي هوم داده وشروع به آمپر کشي مي کند که اگر به موقع کليد فن در حالت خاموشي قرار نگيرد،موتور فن خواهد سوخت. همين واکنش موتور در ساير حالت هاي کليد فن نيز با کمي شدت يا ضعف مشاهده مي شود خازن راه انداز موتور فن را از مدار خارج نموده و پس از تخليه به يکي از روش هاي گفته شده در مبحث تست خازن ها آن را آزمايش نماييد اگر خازن معيوب است آن را تعويض نماييد.

عيب12- کليد فن را روي تمام حالت ها قرار داده ايم اما، فن روشن نمي شود (کمپرسور عمل مي کند).
علت 12- موتور فن معيوب است.
رفع عيب12- از آن جا که موتور فن قدري پيچيده است و از انواع آسنکرون هاي چند سرعته محسوب مي شود . تشخيص سيم پيچ معيوب و رفع عيب آن تا حدودي مشکل است توصيه مي شود موتور را به تعميرگاه منتقل و رفع عيب آن را به تعمير کاري مجرب واگذار کنيد.
عيب13- کمپرسور و فن هر دو در حال کارند اما خنک کنندگي کولر بسيار کم است.
علت13- ترموستات تنظيم نيست.
رفع عيب13- ترموستات را بر روي درجه مناسب قرار دهيد تا سرمايي که کولر ايجاد مي کند پاسخگوي نياز محيط باشد.
عيب14- کمپرسور و فن هر دو در حال کارند اما خنک کنندگي کولر بسيار کم است.
علت14- موتور فن نيم سوز شده.
رفع عيب14- اگر سرعت فن تقليل يابد،سرماي کمتري وارد محيط مي شود در نتيجه عملکرد کولر مطلوب نخواهد بود موتور فن را به تنهايي مورد آمپر کشي قرار دهيد.اگر جريان اضافي مي کشد،نيم سوز است،نسبت به تجديد سيم پيچي موتور فن اقدام نماييد.
عيب15- کمپرسور و فن هر دو در حال کارند اما خنک کنندگي کولر بسيار کم است.
علت15- فيلتر خروجي هوا،کثيف است.
رفع عيب15- در اولين تصوير همين صفحه مراحل دستيابي به فيلتر نشان داده شده ،پس از خروج فيلتر آن را کاملا" تميز نماييد. جهت شستشوي فيلتر به مندرجات دفتر چه هاي راهنما دقيقا" توجه کنيد.
عيب16- کمپرسور و فن هر دو در حال کارند اما خنک کنندگي کولر بسيار کم است.
علت16- مسير ورودي هوا مسدود شده است.
رفع عيب16- توسط يک فرجه ورودي هاي هوا به داخل کولر را تميز نماييد.
عيب17- کمپرسور و فن هر دو در حال کارند اما خنک کنندگي کولر بسيار کم است.
علت17- ياتاقان هاي محور فن خراب است.
رفع عيب17- از آن جا که صحت عملکرد ياتاقان ها در سرعت محور فن بسيار موثر است خرابي آن ها علاوه بر آنکه هواي خروجي را کاهش مي دهد صداي شديدي را نيز ايجاد مي سازد. در صورت مشاهده اين عيب ياتاقان ها را تعويض نماييد.
عيب18- بدنه کولر برق دارد
رفع عيب18- اتصال بدنه ممکن است از کمپرسور و يا فن ،خازن ها و يا سيم هاي رابط باشد.مانند ساير لوازم خانگي ابتدا ارتباط الکتريکي مصرف کننده هاي ماشين را با مدار قطع نماييد اگر اتصال بدنه از بين رفت يکي از آن ها داراي اتصال بدنه است هر کدام از مصرف کننده ها را جدا گانه بوسيله اهم متر يا لامپ سري تست نماييد ودر صورت برخورد با قطعه معيوب ،ساير اتصالات مدار را به شکل اوليه باز گردانيدو اتصال بدنه آن مصرف کننده را بر طرف نماييد.اما اگر با قطع مصرف کننده هاي مدار ،اتصال بدنه همچنان بر قرار بود، سيم بندي مدار را تعويض نماييد.
عيب19- سرماي کولر بيش از حد زياد است،و عليرغم کار مداوم اتومات نمي کند.
رفع عيب19- اين عيب مي تواند از جوش خوردن کنتاکت هاي کليد درون ترموستات باشد ولوم ترموستات را در جهت خلاف عقربه هاي ساعت (به سمت صفر) بچرخانيد.اگر ترموستات خاموش نشد آن را تعويض کنيد البته مي توان قابه مخصوص ترموستات را جدا نموده با سمباده کشي سطح کنتاکت ها،از آن ها مجددا" استفاده نمود اما تجربه نشان داده است کنتاکت هاي جوش خورده پس از مدت اندکي مجددا" دچار همين عيب مي شوند زيرا سطح پلاتين ها فرسوده شده .تعويض ترموستات منطقي تر است زيرا کار مداوم کولر به کمپرسور آسيب مي رساند ودر مقابل قيمت ترموستات تعمير کمپرسور به هيچ وجه مقرون به صرفه نيست.
اين عيب مي تواند از خروج لوله بلوي ترموستات از جايگاه خودش نيز باشد .همچنين اين عيب مي تواند از ايجاد حفره باريکي در سيستم گاز ترموستات نيز ايجاد شود اگر کليد ترموستات سالم است (جوش نخورده)ولوله بلو نيز در محل خودش است گاز درون ترموستات از خفره باريکي خارج شده و بناچار مي بايست ترموستات را تعويض نماييد.اگر سيم بندي مدار را تغيير داده ايد و يا تجديد نموده ايد،يکي از احتمالات اشتباه در سيم بندي مدار است.مدار را مجددا"مورد بر رسي قرار دهيد.
عيب20- با قرار دادن کليد قدرت کولر بر حالت Onفيوز مخصوص کولر ويا فيوز منزل قطع مي شود
رفع عيب20- اتصال کوتاه در کولر عموما"به سبب فاسد شدن عايق خازن هاي راه انداز مي باشد.در پوش کولر را جدا نموده و به ظاهر خازن ها توجه نماييد اگر در بدنه خازن ها يا يکي از خازن ها آثار سوختگي ويا شکافي مشاهده شد ،خازن معيوب است ،خازن را تعويض کنيد.
اتصال کوتاه مي تواند در کمپرسور يا فن نيز رخ دهد از اينرو سيم هاي رابط آن ها را جدا نموده،کولر رامجددا" روشن نماييد. اگر اتصال کوتاه صورت نگرفت، يا کمپرسور دچار اتصالي است ويا موتور فن که هر کدام را جداگانه بر رسي و مورد معيوب را رفع عيب نماييد.
اما اگر با توجه به خارج نمودن فن و کمپرسور از مدار اتصالي همچنان رخ دهد کل سيم بندي مدار را تعويض نماييد.
عيب21- با روشن کردن موتور فن و يا کمپرسور در کولر اتصال کوتاه رخ مي دهد.
رفع عيب21- رجوع شود به رفع عيب 20
عيب22- بادي که از کولر خارج مي شود گرم است.
رفع عيب22- اين عيب مي تواند با روشن نشدن کمپرسور مرتبط باشد صرفنظر از اين عيب و به فرض آنکه کمپرسور در حال کار باشد بر اثر نشت ،گاز فريون 22 از کولر خارج شده است که مي بايست توسط تعمير کاري مجرب بوسيله فشاردهي محل نشت ، مشخص شده وپس از جوشکاري و آزمايش مجدد بوسيله فشار دهي ، هواي درون لوله ها بوسيله وکيوم پمپ (پمپ تخليه هوا ) تخليه شده و سپس شارژ گاز صورت پذيرد.اگر پروانه خنک کننده کندانسور هرزگرد شده باشد وعمل خنک شدن گاز درون آن صورت نگيرد سرماي ايجاد شده توسط کولر شديدآ" تحت تاثير قرار گرفته و به هيچ وجه قابل مقايسه با شرايط خنک شدن گاز درون کندانسور نخواهد بود.
مورد مذکور را مي توان با بر داشتن دريچه کولر ويا جدا نمودن در پوش کولر مشاهده و رفع عيب نمود. علت ديگري که مي تواند اين عيب را بوجود آورد طولاني بودن توقف هاي ترموستات است که در نتيجه آن،تبريد کولر شديدا" کاهش مي يابد. ترموستات را تنظيم نماييد. پايان(برگرفته از سايت سرويس كار) 

[ پنج شنبه 19 آبان 1390برچسب:, ] [ 11:38 ] [ مجید ]

ممکن است بعضی از این کدها در یک سری از گوشی‌ها اجرا نشود !!

#06#*
سریال نامبر گوشی را نشان میدهد ( IMEI )

#92702689#*
نمایش : سریال نامبر گوشی ، تاریخ ساخت ، تاریخ فروش ، تاریخ آخرین تعمیرات ( 0000 به معنای نداشتن تعمیر قبلی) برای خروج از این صفحه باید گوشی را خاموش و دوباره روشن کنید.

#3370*
با این کد شما از حالت EFR استفاده خواهید کرد که باعث میگردد از حداکثر کیفیت صدای گوشی برخوردار شوید اما در عوض مصرف باطری شما کمی بالاتر خواهد رفت

#3370#
حالت EFR را غیر فعال میسازد.

#4720#*
گوشی را در حالت کیفیت صدای پائین قرار میدهد و در عوض مصرف باطری شما درحدود 30 درصد کاهش میابد.

#4720#*
حالت قبل را غیر فعال میسازد.

#0000#* و یا #9999#*
ورژن سیستم عامل گوشی ، تاریخ ساخت نرم افزار ، و نوع فشرده سازی را نشان میدهد.

#30#*
شماره های محرمانه گوشی را نمایش میدهد.

#67705646#*
در گوشی های مدل 3310 و 3330 لوگوی شبکه را حذف میکند ( IR-TCI )

#73#*
تایمر گوشی و همچنین تمام امتیازات بدست آمده در بازی ها را Reset میکند.

#746025625#*
نمایش وضعیت سرعت clock سیم کارت گوشی. اگر گوشی شما دارای حالت SIM Clock Stop Allowed باشد به این معنا خواهد بود که گوشی شما میتواند درحالت کمترین میزان مصرف باطری درحالت Standby قرار بگیرد.

#2640#*
کد رمز فعلی گوشی را نشان میدهد. کد رمز گوشی در حالت عادی 12345 می باشد.

#7780#*
RESET گوشی یا همان بازگشت به حالت تنظیمات کارخانه ای است. مناسب برای زمانیکه گوشی هنگ کرده است . درواقع درایو C گوشی را ریست میکند ( ریست گوشی بدون حذف برنامه ها و دفترچه تلفن و اس ام اس ) بعد از وارد کردن این کد ، گوشی از شما تقاضای وارد کردن security code را خواهد داشت.

#7370#*
فرمت گوشی . مناسب برای زمانیکه گوشی بسیار زیاد هنگ کرده است. درواقع این کد درایو C گوشی را فرمت میکند و البته تمامی برنامه ها و فایلهای موجود بر روی این درایو از بین خواهند رفت . بعد از وارد کردن این کد ، گوشی از شما تقاضای وارد کردن security code را خواهد داشت.

اگه کافی نیست به دانلود pdf مراجه کنید 

http://www.dl.ir-tci.org/05/other/Nokia_Codes-%5Bwww.ir-tci.org%5D.zip

   

[ پنج شنبه 19 آبان 1390برچسب:, ] [ 10:13 ] [ مجید ]

آبان دخت: دخترآبان ، نام زن داریوش سوم
آبتین: نام پدر فریدون پادشاه پیشدادی
آتوسا: قدرت و توانمندی – دختر کورش وزن داریوش اول
آفر: آتش – ماه نهم سال شمسی
آفره دخت: دختر آتش – دختری که در ماه آذر به دنیا آمده است .
آذرنوش‌: شیرین و دل انگیز
آذین: زیور، طاق نصرة‌، تزئین ، آرایش
آراه: نام فرشته موکل روز بیست و یکم ازماه پنجم درآئین زردشت
آرزو: کام ، مراد ، معشوق ، امید
آرش: درخشان ، آفتاب ، جد بزرگ اشکانیان – پهلوان کمانگیر ایرانی در لشگرمنوچهر

آرتین: عاقل و زیرک,نام پهلوان ایران در زمان منوچهر پادشاه پیشدادی
آرتام: والی فریگه در زمان کوروش هخامنشی
آرتمن: نام برادر بزرگ تر خشایار شاه پسر داریوش شاه
آرشام: بسیار قوی – پدر بزرگ داریوش بزرگ هخامنشی
آرمان: آرزو – خواهش – امید
آرمین: آرام گرفتن – پسر کیقباد پادشاه پیشدادی
آرمیتا: آرامش یافته ، کلمه ای زردشتی است
آریا فر: دارنده شکوه آریائی
آریا: آزاده نجیب – یکی از پادشاهان ماد – مهمترین نژاد هند و اروپائی
آریا مهر: دارنده مهر ایران – از سرداران داریوش سوم
آرین: سفید پوست آریائی
آزاده: دلیر و بی باک ، رها
آزرم: شرم ، مهر ، محبت ، عشق
آزرمدخت: یکی از ملکه های ساسانی
آزیتا: آزاده
آناهیتا: الهه آب
آونگ: شبنم – نام کردی
آهو: شاهد ، معشوق، یکی از همسران فتحعلی شاه قاجار
آیدا: شاد، ماه – نام تذکمنب، نام پادشاهان اشکانی

اتسز: لاغر و استخوانی – از پادشاهان خوارزم
اختر: ستاره ، علم ، درفش
ارد: خیر وبرکت،فرشته نگهبان ثروت

ارد بزرگ: اندیشمند و متفکر برجسته ایرانی
ارد شیر: شیر زیبا – اردشیر بابکان بنیانگذار سلسله ساسانیان
اردوان: نام پادشاهان معروف اشکانی
ارژن: درختی با چوب بسیار سخت و محکم – نام کردی
ارژنگ: آرایش – کتاب مانی نقاش – دیوی که رستم در هفتخوان اورا کشت
ارسلان: شیر، دلیر و شجاع – نام پادشاه سلجوقی
ارغوان: نام درختی با گل و شکوفه های سرخ رنگ
ارمغان: هدیه ، تحقه ، سوغات
ارنواز: نوازش شده اهورا – دختر جمشید شاه پیشدادی
اروانه: نام گلی کوهی است – نامی کردی
استر: ستاره – بردارزاده مردخای وزن خشایارشاه
اسفندیار: پاک آفریده شده – پسر گشتاسب که بدست رستم کشته شد
اشکان: منسوب به اشک – بنیانگذار سلطنت پارتها
اشکبوس: پهلوان کوشانی که به کمک افراسیاب آمد، اما به دست رستم کشته شد
افسانه: داستان ، سرگذشت ، حکایت گذشتگان
افسون: سحر و جادو ، حیله و تزویر
افشین: با همت .
امید: انتظار ، آرزو
انوش (‌ آنوشا): استوار و جاوید – دخترمهرداد ششم
انوشروان: دارنده لوح جاویدان – لفب خسرو اول پادشاه ساسانی
اورنگ: عقل و کیاست ، تخت پادشاهی
اوژن: شکست دهنده ، دشمن برانداز
اوستا: نام کتاب آسمانی زردشت
اهورا: صاحب ، فرمانروای دانا
ایاز: بزرگ و پاینده – نام غلام ترک سلطان محمود غزنوی
ایران: محل زندگی آریائیها
ایراندخت: دختر ایران
ایرج: یاری دهنده آریائیها – پسرفریدون ، پادشاه و پهلوان ایرانی
ایزدیار: کشی که خداوند یار اوست

بابک: پدر کوچک ، جد اردشیر ، پسر ساسان
باپوک: کولاک ، نامی کردی
باربد: پرده دار ، موسیقی دان و نوازنده دربار خسرو پرویز
بارمان: لایق – نام سردار افراسیاب
بامداد: پگاه ، سپیده دم – نام پدر مزدک
بامشاد: کسی که در سحرگاهان شاد است – نوازنده مشهور دربار ساسانیان
بانو: خانم ، ملکه ، لقب آناهیتا الهه نگهبان آب
بختیار: خوشبخت ، خوش اقبال – استاد رودکی در موسیقی
برانوش: مهندس رومی که پل شوشتر را در زمان شاپور ساسانی
بردیا: پسر کورش و برادر کمبوجیه
برزو: بلند قامت – پسر سهراب و نوه رستم دستان
برزویه: طبیب مشهور انوشیروان و مترجم کلیله ودمنه از هندی به پهلوی
برزین: بلند و تنومند – ازپهلوانان ایران – نام پسر گرشاسب
برمک: از وزیران ساسانی – نام اجداد و نگهبانان آتشکده بلخ
بزرگمهر: خورشید بزرگ – نام وزیر دانشمند انوشروان ساسانی
بنفشه: گلی رنگارنگ و زینتی با عمر نسبتا طولانی
بوژان: رشد کرده – نامی کردی
بویان: خوشبو – مامی کردی
بهار: شکوفه و گل – سه ماه اول سال شمسی
بهارک: بهار کوچولو
بهاره: بهاری
بهتاش: خوب ومانند
بهداد: نیک آفریده شده
بهرام: پیروز ، ایزد پیروزی درآئین زردشت ، لقب برخی از پادشاهان ساسانی
بهدیس: خوش رنگ ، خوشگل
بهرخ: زیبا چهره ، قشنگ
بهرنگ: خوش رنگ
بهروز: خوشبخت ، نیکبخت
بهزاد: نیک نژاد – مینیاتوریست مشهور صفویان – نام اسب سیاوش
بهشاد: خوشحال وشاد
بهمن: نیک اندیش – برف انبوه که از کوه فرو ریزد – جانشین اسفندیار
بهناز: خوش ناز‌، باناز ، طناز
بهنام: نیک نام
بهنود: سلامت ، عافیت
بهنوش: کسی که نیک مینوشد
بیتا: بی همتا ، بی مانند
بیژن: ترانه خوان ، جنگجو – پسر گیو و دلداده منیژه

پارسا: پاکدامن ، زاهد
پاکان: پاکها – نامی کردی
پاکتن: نیکو چهر پاکیزه تن
پاکدخت: دختر پاک
پانته آ: همسر آرتاداس که مادها او را به کورش هدیه کردند امانپذیرفت
پدرام: آراسته ، نیکو ، شاد
پرتو: روشن ، تابش
پرشنگ: تابش ، آتشپاره
پرتو: روشن ، تابش ، فروغ
پرستو: پرنده مهاجر
پرویز: پیروز – لقب خسرو دوم ، پادشاه ساسانی
پردیس: بهشت ، باغ و بستان
پرهام: ازاشخاص بسیار ثروتمند در زمان بهرام گور
پژمان: افسرده ، غمگین
پژوا: بیم و هراس
پرنیا: پارچه حریر
پشنگ: میله آهنی – نام پدرافراسیاب
پروانه: حشره ای زیبا که خود را به شعله می زند
پروین: ثریا ، ستارگان کوچک نزدیک به هم
پری: فرشته ، جن ، همزاد
پریچهر: زیبا روی – نام زن جمشید شاه
پریدخت: دختر پری ، همسر سام نریمان و مادر زال
پریسا: همچون پری
پرناز: پری ناز دار
پریوش: پری روی ، فرشته روی
پریا: کبوتر بال شکسته ای که به دنبال آشیانه می گردد.
پوپک: هدهد
پوران: جانشین ، یادگار
پوراندخت: نام دختر خسروپرویز
پوریا: پهلوان محمد خوارزمی ملقب به پوریای ولی
پولاد: آهن سخت و کوبیده ، نام پهلوان ایرانی زمان کیقباد
پویا: رونده و دونده – نامی کردی
پونه: گیاهی خوش عطر و بو که در کنار جویها می روید.
پیام: الهام ، وحی ، پیغام
پیروز: کامیاب ، فاتح ، نام چند نفر از پادشاهان ساسانی
پیمان: عهد ، قول وقرار – عنوان اسامی مردان در فارسی دری

تابان: تابنده ، منور
تاباندخت: دختر تابناک
تاجی: تاجدار ، نام و عنوانی در فارسی دری
تارا: ستاره
تاویار: آتشبان – نامی کردی
ترانه: زیبا و صاحب جمال ، سرود ، نغمه
تناز: نازنین ، با ناز و کرشمه – نامی کردی
توران: نام دختر خسروپرویز – سرزمین تور
توراندخت: دختری از توران
تورج: دلاور ، یکی از سه پسر فریدون شاه
تورتک: خروس صحرایی ، قرقاول
توفان: باد سخت
توژال: برف اندک – نامی کردی
تیر داد: داده تیر ، اشک دوم پادشاه اشکانی
تینا: گل ، نامی کردی
تینو: تشنه ، نامی کردی

جابان: سردار ایرانی یزدگرد
جامین: اسم یکی از قهرمانان ایران زمین ، نامی کردی
جاوید: پایدار ، همیشگی
جریره:‌ نام دختر پیران ویسه که همسر سیاوش شد.
جمشید: پسر طهمورث چهارمین پادشاه پیشدادی
جوان: برنا ، دلیر ، شاداب
جویا: جوینده – پهلوان مازندرانی بود که بدست رستم کشته شد.
جهان: دنیا ، عالم ، گیتی ، کیهان
جهانبخت: شانس و اقبال جهان
جهانبخش: بخشنده جهان
جهاندار: نگهبان جهان
جهانگیر: فاتح جهان – نام پسر رستم
جهان بانو: بانوی جهان ، ملکه جهان
جهاندخت: دختر گیتی
جهان ناز: مایه فخر عالم
جیران: آهو ، نامی ترکی

چابک: زرنگ ، چالاک
چالاک: سریع و زبردست
چاوش: پیشرو و پیش قراول کاروان
چترا: دوازدهمین پادشاه سلسله ماد
چوبین: کنیه و لقب بهرام چوبین سردار انوشیروان
چهرزاد: نام دختر بهمن است که سی سال پادشاهی کرد

خاوردخت: دختر مشرق زمین
خداداد: خدا داده
خدایار: دوست خدا – فرمانروای بخارا بوده است
خرم: شاد و خندان – پهلوان خرم از عهد شاه شجاع است
خرمدخت: دختر شاد و خندان
خسرو: مشهور ، نیک نام – لقب چند تن از پادشاهان ساسانی
خشایار: قهرمان ، نیرومند – نام پسر داریوش کبیر هخامنشی
خورشید: درخشنده آفتاب – معشوقه جمشید درداستان جمشید و خورشید

دادمهر: زاده آتش ، نام استاندار پارسی طبرستان
دارا: مالدار، ثروتمند ، از نامهای خداوند
داراب: نام پسر بهمن پادشاه کیانی
داریا: دارنده ، ازنامهایی که در اوستا آمده است
داریوش: نگهبان نیکی – فرزند ویشتاسب از شاهان بزرگ هخامنشی
دانوش: از اسمهائی که در کتاب وامق و عذرا آمده است
داور‌:‌ حاکم عادل ، قاضی
دایان: ماما ، نامی کردی
دریا: بحر ، نام فرزند علاالدین عماد شاه
دل آرا: محبوب و معشوق
دل آویز: دلچسب ، دلکش ، آویزه دل
دلارام: مایه آرامش دل / معشوقه بهرام گور
دل انگیز: گوارا ، مطلوب
دلبر: برنده دل ، یار و معشوق
دلبند: عزیز و گرامی
دلربا: رباینده دل ، محبوب
دلشاد: شادمان و خوشحال
دلکش: جذب کننده دل ، دلربا ، دلپذیر
دلناز: آنکه قلب و دلش ناز است
دلنواز: مهربان ، مشفق
دورشاسب: نام جد پنجم گرشاسب ، دور از اسب پادشاه
دنیا: عالم و گیتی
دیااکو: اولین پادشاه مادها در قرن هفتم پیش از میلاد
دیانوش: دزد دریائی در داستان وامق و عذرا
دیبا: پارجه ابریشمی رنگی ، روی زیبا
دیبا دخت: دختر زیبا ، دختری همچون پرنیان

رابو: نام گلی بهاری – نامی کردی است
رابین: مشاور ، متعمد – نامی کردی است
رادبانو: بانوی بخشنده و جوانمرد
رادمان (رادمن): نام سپهسالار خسرو پرویز ساسانی
رازبان: راز دار – عنوان مردان بزرگ در پارسی دری
راژانه: رازیانه – نامی کردی برای دختران
راسا: هموارو صاف – نامی کردی
رامتین: آرامش تن – موسیقی دان عهد ساسانیان
رامش: فراغت ، آسودگی ، راحتی ، نام هیربد زردشتی
رامشگر: خواننده و نوازنده ، خنیاگر
رامونا: نگهبان عاقل
رامیار: چوپان و گوسفند چران
رامیلا: خدای بزرگ ، نامی آشوری است
رامین: معشوقه ویس ، نام یکی از سرداران ایران
راویار: شکارچی – نامی کردی
رژینا: مانند روز – نامی کردی
رخپاک: دارای چهره پاک
رخسار: چهره ، سیما
رخشانه: منسوب به رخش
رخشنده: تابان ، کنایه از خورشید است
رزمیار: رزمنده ، مبارز
رستم: تنومند و قوی اندام ، جهان پهلوان ایرانی و قهرمان بزرگ شاهنامه
رکسانا: نورانی ، روشن
روبینا: یاقوت سرخ
رودابه: فرزند تابان ، زن پسرزا ، نام قلعه ای در غرب ایران
روزبه: خوشبخت: بهروز، از موبدان بهرام گور ساسانی
روشنک: مشعل دار ، همچنین نام دارویی گیاهی است
روناک: روشن
رهام: نام پسر گودرز
رهی: راهی شده ، روان ، مسافر
ریبار: رهگذر ، نامی کردی
راسپینا: پائیز ، لغت زند و پازند

زادبخت: خوشبخت ، خوش اقبال
زاد به: بهزاد ، نیک زاده شده
زاد چهر: دارای نژاد پاک و اصیل
زاد فر: زاده روشنی
زال: فرزند سپید موی سام نریمان و پدر رستم قهرمان ملی ایرانیان
زادماسب: برادر شاپور ساسانی ، نام یکی از قضات ساسانی
زاوا: داماد ، نامی کردی
زردشت: صاحب شتر زرد و زرین ، پیامبر ایران باستان
زرنگار: طلا کوب ، زرین
زری: طلائی ، زربفت
زرین: طلائی رنگ ، منصوب به زر
زرینه: آنچه منسوب به زر است
زمانه: روزگار ، دهر
زونا: گیاهی با گل کبود رنگ ، نامی کردی
زیبا: خوشگل ، قشنگ ، خوب ونیکو
زیبار: قبیله ای از کردها ، نامی کردی
زیما: زمین ، لغت اوستائی
زینو: زنده ، پابرجا – نامی کردی

ژاله: شبنم ، قطره
ژالان: گلهای دارای قطره و شبنم – نامی کردی
ژیار: زندگی ، زندگی شهری – نامی کردی
ژینا: زندگی و حیات – نامی کردی
ژیوار: زندگی

سارا: صحرا ، کوه و دشت – نامی کردی
سارک: سار کوچک ، پرنده ای سیاه رنگ وبزرگتر از گنجشک
سارنگ: نام سازی شبیه به کمانچه
ساره: بامداد ، فردا – نامی کردی
ساسان: سوال کننده ، رئیس معبد آناهید استخر که خاندان ساسانیان به او منسوبند
ساغر: پیاله شرابخوری ، جام
سام: سیه چرده – جهان پهلوان ایرانی وجد رستم
سامان: ترتیب ، نظام ، زندگی
سانا: سهل و آسان
ساناز: کمیاب ، نادر، نام گلی است
سانیار: حامی و یار و پشتیبان – نامی کردی
ساویز: خوش اخلاق ، مهربان – نامی کردی
ساهی: آسمان صاف – نامی کردی
ساینا: خاندانی از موبدان زردشتی ، سیمرغ
سایه: منطقه تاریک پشت هر جسم ، حمایت
سپنتا: مقدس ، محترپ
سپند: اسفند
سپهر: آسمان ، نام فرزند کیخسرو
سپهرداد: بخشیده اسمان – داماد داریوش هخامنشی
سپیدار: درخت سفید
سپید بانو: بانوی سفید و درخشان
سپیده: سحرگاه ، سپیدی چشم
ستاره: کرات آسمانی که در شب می درخشند
ستی: دختر ، سیتا
سرافراز: سربلند ، متکبر
سرور: رئیس ، پیشوا
سروش: شنیدن و فرمانبرداری – فرشته مظهر اطاعت
سرور: شادمانی ، خوشحالی
سوبا: شناگر ، فردا
سوبار: اسب سوار – لغت زند و پازند
سنبله: یک خوشه گندم
سودابه: دختر زا – سود ده
سوری: سرخ رو ، نام دختر اردوان پنجم
سورن: خانواده ای در دوره اشکانیان که قدرتمند بودند
سورنا: سردار دلیر و خردمند پارتی
سوزان: سوزنده ، ملتهب
سوزه: سبزه ، نامی کردی
سوسن: گلی به رنگهای سفید، کبود ، زرد و حنایی
سومار: نام قبیله ای از کردها
سولان: نام گلی است ، نامی کردی
سولماز: زنی که پیرو پژمرده نمی شود
سوگند: شاهد گرفتن خدا یا بزرگی را گویند
سهراب: سرخ روی ، نام پسر رستم که در جنگ با رستم فرمانده سپاه تورانیان بود
سهره: پرنده ای خوش آواز، با پرهای سبز و زرد
سهند: کوه آتشفشان قدیمی در آذربایجان
سیامک: مجرد – نام پسر کیومرث
سیاوش: دارنده اسب سیاه ، فرزند کیکاووس که ناجوانمردانه و بی گناه به قتل رسید
سیبوبه ‌: مانند سیب ، دانشمند شهیر ایرانی ، منصف الکتاب
سیما: چهره ، رخ
سیمدخت: دختر نقره ای و سفید
سینا: مرد دانشمند ، نام پدر شیخ ابوعلی سینا
سیمین: نقره ای ، سفید ، روشن
سیمین دخت: دختر نقره ای و سفید

شاپرک: پروانه
شادی: شادمانی ، خوشحالی ، شور شادان: شادمان
شادمهر: مهربان ، با محبت
شاران: گردنبند درست شده از بادام – نامی کردی
شاهپور: پسر شاه ، شاهزاده – نام چند تن از شاهان ساسانی
شاهدخت: دختر شاه ، شاهزاده خانم
شاهرخ: شاه منظر ، کسی که رخساری همچون شاه دارد
شاهین: پرنده ای شکاری
شاهیندخت: دخت شاهین
شایسته: سزاوار ، لایق
شباهنگ: بلبل ، ستاره کاروان کش
شب بو: نام گلی است که شب هنگام باز می شود
شبدیز: سیه فام ، سیه چرده ، نام اسب خسروپرویز
شبنم: رطوبتی که شب هنگام روی گلها می نشیند
شراره: گرمای سوزان ، عشق فراوان ، نامی کردی
شرمین: شرمسار ، خجل
شروین: یکی از سرداران معاصر شاپورذوالاکتاف ساسانی
شکوفه: گل درختان میوه دار ، شکفته
شکفته: خندان ، بشاش
شمشاد: درختی زینتی و تقریبا همیشه سبزکه دستمایه بسیاری از شاعران است
شمین: خوشبو، خوش عطر
شوان: شبان ، چوپان – نامی کردی
شمیلا: از نامهای ارمنی ایرانی به معنی بانوی بزرگوار
شورانگیز: فتنه انگیز ،‌ ایجاد کننده شور و شوق
شوری: خوش قیافه ، قد بلند- نامی کردی
شهاب: شعله آتش ، سنگ آسمانی ، ستاره دنباله دار
شهبار: درخورشاه ، لایق شاه
شهباز: باز سفید رنگ ، شاه باز
شهبال: پر بزرگ پرندگان
شهپر: پرشاهانه
شهداد: داده و بخشیده شاه
شهرآرا: آنکه به زیبایی مایه آرایش شهراست ، آرایش دهنده شهر
شهرام: رام و مطیع شاه
شهربانو: بانوی شهر ، ملکه
شهرزاد: شهرزاده ، بومی – نقال قصه های هزار و یک شب
شهرناز: خواهر جمشید و همسر ضحاک ماردوش
شهرنوش: شیرینی شهر
شهره: مشهور و نامی
شهریار: پادشاه ، یارشهر ، نام پسر برزوپسر سهراب
شهرزاد: شاهزاده ، فرزند شاه
شهلا: زن سیه چشم
شهنواز: نوازش شده شاه
شهین: منسوب به شاه
شیبا: نسیم شبانه – نامی کردی
شیدا: آشفته و عاشق
شیده: ‌خورشید ، درخشان
شیردل: پهلوان و دلاور
شیرزاد: شیر بچه ، همچون شیر
شیرنگ: به رنگ شیر ، مانند شیر
شیرو: پهلوان معاصر با گشتاسب ، نام سردار فریدون
شیرین دخت: دختر شیرین
شیما: دخترانه ، نامی کردی
شینا: قدرتمند ، توانا – نامی کردی
شیرین: مطبوع و گوارا ، معشوقه خسرو پرویز
شیوا: شیرین بیان ، خوش زبان ، ایزد بزرگ هندیان باستان

طوس: فرزند نوذر پهلوان ایرانی شاهنامه
طوطی: پرنده سبز رنگ و سخنگوست و نام برخی زنان در فارسی دری است .
طهماسب: دارای اسب قوی – نام پسر منوچهر
طهمورث: روباه تیزرو و قوی ، پادشاه پیشدادیان و پدر جمشید

غوغا: آشوب ، هیاهو
غنچه: گل نشکفته ، کنایه از دهان معشوق

فتانه: از نامهای کردی برای دختران
فدا: قربانی ، نامی کردی
فراز: بلندی و شکوه
فرامرز: شکوه مرزداری – نام پسر رستم دستان
فرانک: سیاه گوش ، نام مادر فریدون ، نام همسر بهرام گور ساسانی
فراهان: محل شکوه و جلال
فربد: مناعت ، بزرگی
فربغ: شکوه خداوند
فرجاد: دانشمند و فاضل
فرخ: تابان و زیبا – نام یکی از امیران سیستان در عهد سلجوقیان
فرخ پی: نیک پی و نیک قدم
فرخ داد: مبارک آفریده شده
فرخ رو: دارای صورت زیبا
فرخ زاد: مبارک زاد ، خجسته زاد ، رستم فرخزاد سردار معروف ساسانیان است
فرخ لقا: درای چهره زیبا ، خوشگل
فرخ مهر: زیبا چون خورشید
فرداد: داده شکوه وزیبائی
فردیس: بهشت ، بوستان
فرین: یگانه ، شکوه دین ، مخفف فروردین ماه اول بهار
فرزاد: زاده فرو شکوه
فرزام: شایسته و لایق – نامی کردی
فرزان: عاقل ، حکیم ، دانشمند
فرزانه: دانشمند ، عاقل و عالم
فرزین: عالم ، وزیر دربار
فرشاد: شا دمان ، مسرور ، خوشحال
فرشته: فرستاده الهی و آسمانی
فرشید: درخشانتر ، نام برادر پیران ویسه
فرمان: دستور ، حکم
فرناز: داری ناز فراوان
فرنگیس (فری گیس): نام دختر افراسیاب و همسر دوم سیاوش
فرنود: دلیل و برهان
فرنوش: شکوه ، نام پادشاه باستانی ماد
فرنیا: نامی برای پسران
فروتن: افتاده حال ، متواضع
فرود: پائین – نام پسر سیاوش ، نام پسر کیخسرو نام پسر خسرو پرویزو شیرین
فروز: روشنائی ، روشنی
فروزان: تابان ، درخشان
فروزش: روشنی ، تابناک
فروزنده: درخشان ، درخشنده
فروغ: روشنائی ، تابش
فرهاد: عاشق افسانه ای شیرین
فرهنگ: شکوه ، ادب ، تربیت
فرهود: صداقت و راستی در دین
فربار: همراه خوب و شایسته
فریبا: زیبا و فریبنده
فرید: بی همتا، نامی کردی
فریدخت: دختر بی همت
فریدون: دارای شکوهی اینچنین ، پادشاه پیشداری که بر ضحاک ماردوش غلبه کرد
فریمان: فر و شکوه ایمان
فریناز: عشوه گر ، پریناز
فرینوش: شکوه شیرین
فریوش: زنگ ، همان پریوش هم هست
فیروز: پیروز و مظفر
فیروزه: سنگی گرانبها با رنگ فیروزه ای

قابوس: معرب کاووس است
قباد: سرور گرامی ، شاه محبوب ، پدر کیکاوس از پادشاهان کیانی
قدسی: بهشتی ، روحانی

کابان: کدبانو ، نامی کردی برای دختران
کابوک: کبوتر ، نامی کردی برای دختران
کارا: فعال و کوشا
کارو: از نامهای ارمنی ایرانی به معنی نوید دهنده
کاراکو: نام یکی از سرداران ماد
کامبخت: کسی که بخت به کام اوست
کامبخش: آرزو دهنده ، مراد بخش
کامبیز: صورت فرانسوی ((کمبوجیه)) پسر کورش است
کامجو: کامجوینده
کامدین: یکی از دانایان دین زردشت
کامران: سعادتمند و خوشبخت
کامراوا: به مقصود و مراد رسیدن
کامک: آرزو و خواهش کوچک
کامنوش: کامروا ، خوشبخت
کامیار: کامروا و پیروز
کانیار: معدن شانس ، نامی کردی
کاووس: پادشاه توانا – از پادشاهان کیانی و پسر کیقباد
کاوه: آهنگر معروف ایران باستان که علیه ضحاک قیام کرد
کتایون: جهان بانو ، دختر قیصر روم و مادر اسفندیار
کرشمه: ناز و غمزه
کسری: معرب خسرو است
کلاله: موی پیچیده ، دختری با موهای مجعد
کمبوجیه: نام پسر کورش کمبوجیه است
کوشا: کوشنده ، ساعی
کهبد: خداوند کوه ، عابد
کهرام: رام شده کوه نام برادر و سردار افراسیاب
کهزاد: زاده کوه ، کسی که در کوه زائیده شده است
کیارش: شهریار بزرگ
کیان: پادشاه ، امیران
کیانا: فرستاده ، نامی کردی
کیانچهر: دارای چهره پادشاهان
کیاندخت: شاهدخت ، دختر شاه
کیانوش: بسیار شیرین ، نام یکی از دو برادر فریدون در شاهنامه
کیاوش: بزرگوار – نام پدر کیقباد
کیخسرو: پادشاه نیکنام ، نام پسر سیاوش و سومین پادشاه کیانیان
کیقباد: پادشاه محبوب – پدر کیکاوس و سر سلسله کیانیان
کیکاووس: سیاه چرده ، سبزه ، نام پسر کیقباد و پدر کیاوش
کیوان: سیاره زحل و دومین سیاره منظومه شمسی پس از مشتری است .
کیوان دخت: دختر سیاره کیوان
کیومرث: نخستین انسان ، و به گفته شاهنامه نخستین پادشاه
کیهان: جهان و گیتی
کیاندخت: دختر گیتی
کیهانه: جهان کوچک

گرد آفرید: پهلوان زاده شده
گردان: پهلوانان ، یلان
گرشا: به ر وایت شاهنامه همان کیومرث اولین پادشاه است
گرشاسب: صاحب اسب لاغر ، پهلوان ایرانی و جد رستم
گرشین: شعله آبی ، نامی کردی برای دختران
گرگین: منسوب به گرگ ، پسر میلاد از پهلوانان زمان کیخسرو
گزل: زیبا ، نامی ترکمنی است
گشتاسب: صاحب اسب رمنده ، پدر داریوش هخامنشی
گشسب: دارنده اسب نر
گشسب بانو: دختر رستم و زن گیو
گل: گیاهان رنگی کوچک که دستمایه شاعرانند
گل آذین: حالت قرار گرفتن گلها روی شاخه ها
گل آرا‌:‌ آراینده گل
گلاره: تخم چشم ، نامی کردی
گل افروز: فروزنده گل
گلاله: دسته گل
گل اندام: آنکه اندامش مانند گل است
گلاویز: گیاهی برای زینت گل
گلباد: داری بوی گل
گلبار: پرگل ، گل افشان
گلبام: گلبانگ
گلبان: نگهدارنده گل
گلبانو: بانوی چون گل
گلبرگ: هر یک از برگهای یک گل ، مثل برگ گل
گلبو: معطر ، خوشبو
گلبهار: مثل گل بهاری
گلبیز: گل افشان
گلپاره: تکه گل ، پاره ای از گل
گلپر: برگ گل ، پر گل
گلپری: پری همچون گل
گلپوش: پرازگل ، پوشیده از گل
گل پونه: کسی که چهره اش به لطافت گل است
گلچین: باغبان ، عاشق گل ، کسی که گل می چیند .
گلدخت: دختر گل
گلدیس: به رنگ گل ، مانند گل
گلربا: رباینده گل
گلرخ: بسیار زیبا همچون گل
گلرنگ: به رنگ گل ، شرابی رنگ
گلرو: زیبا و سرخ رو
گلشن: گلزار و گلستان
گلریز: ریزنده گل
گلزاد: زائیده گل
گلزار: گلستان ، جای پرگل
گلسا: مثل گل
گلشید: درخشان چون گل
گلنار: گل انار ، شکوفه انار
گلناز: کسی که ناز و غمزه اش مثل گل است
گلنسا: گل بانو ، خانم گل
گلنواز: نوازش شده گل
گلنوش: شیرین مثل گل
گلی: مانند گل ، قرمز رنگ
گودرز: از پهلوانان عهد کاوس وکیخسرو و یکی از پادشاهان معروف اشکانی
گوماتو: انقلابی زمان مادها که برای براندازی مادها و هخامنشیان قیام کرد 

[ پنج شنبه 19 آبان 1390برچسب:, ] [ 9:40 ] [ مجید ]

متداولترین وسایل انبساط بقرار زیر می باشند :
1- لوله مویی
2- شیر انبساط
3- شیرهای شناور قسمت كم و فشار زیاد
4- شیر انبساط فشار ثابت
لوله مویی
تقریبا" تمامی سیستمهای كوچك تبرید تراكمی ، از لوله مویی بعنوان وسیله انبساط استفده می نمایند . استفاده از لوله مویی ، امروزه در واحدهای بزرگتر ( تا5 اسب بخار ) نیز متداول گشته است . قطر لوله مویی فوق العاده كوچك بوده و رقمی در حدود 5/0 تا 2/5 میلی متر وطول آن در حدود 5/0 تا 5 متر ، می باشد . هزینه بسیار كم وسادگی فوق العاده آن ، استفاده لوله مویی را بسیار متداول گردانده است . مایع مبرد وارد لوله مویی گشته و بخاطر وجود اصطكاك ، از فشار آن كاسته شده وبخشی از مایع تبدیل به بخار می شود .وقتیكه اندازه و طول مویی انتخاب شد ، دیگر نمی توان لوله مویی رادر مقابل نوسانات فشار خروجی و ورودی وبار سیستم ، تنظیم كرد . چون قطر لوله مویی فوق العاده كم است ، باید دقت زیادی بعمل آید تا از مسدود شدن آن به وسیله كثافات ، یخ واملاح رسوبی ، جلوگیری شود.
در شكل 1-9نمایش منحنی دما – فشار لوله مویی را ملاحظه می نمایید .كاهش ناگهانی دمای مایع در لوله مویی ، كه بوسیله منحنی AB نشان داده شده شده است ، در نتیجه تبادل سرما با گاز ورودی ، صورت گرفته است . افزایش دما از نقطه تاC بخاطر این است كه لوله در معرض هوای گرمتر محیط قرار میگیرد .
نقطه C مهمترین نقطه بر روی منحنی است كه نقطه حباب با دمای فلاش نامیده شده وآن دمایی است كه فشار در آن دما ، تا فشار اشباع كاهش می یابد . از نقطه C تا نقطه D ، و فشار در حالت اشیاع كاهش می یابند .قسمت E تا C بصورت خطی بوده ونشان می دهد كه جریان مایع ، توام با اصطكاك می باشد .

3-9- اتصال كمپرسور و لوله مویی
كمپرسور باید بتواند همان مقداری مبردی را كه در لوله مویی به اواپراتور تحویل داده از اواپراتور ، دریلفت نماید . در شكل 2-9 تغییرات مقدار جریان مبرد در كمپرسور و لوله مویی را نسبت به به فشار متغییر مكش ، ملاحضه می نمایید. در فشارهای زیاد كندانسور،مقدار جریان مبرد از میان لوله مویی ، بعلت اختلاف فشار زیاد در آن ، افزایش می یابد .در این شكل همچنین تغییرات مقدار جریان مبرد در كمپرسور ، در دماهای مختلف تلغیظ ، نشان داده شده است . برای مثال ، در دمای 30 در جه سانتی گراد تغلیظ در یك فشار معین مكش ، بمقدارمساوی ، مبرد از لوله مویی و كمپرسور ، جریان می یابد . یك چنین نقطه ای با حرف B در شكل نشان داده شده است . همینطور در دمای 40 C و 50Cبترتیب نقاط B وA نقاط اتصال هستند .

قابل توجه است كه یك چنین فشار مكشی را نمی توان به آسانی برای لوله مویی و كمپرسور انتخاب كرد زیرا با اواپراتور و انتقال حرارت می یابد در نظر گرفته می شوند . اگر این مسئله در نظر گرفته نشود ، اواپراتور ممكن است بیشتر و یا كمتر از اندازه مناسب ، تغذیه شود . اگر فشار مكش زیاد باشد .، ولوله مویی نتواند به اندازه كافی مبرد تحویل اواپراتور دخد ، اواپراتور در نتیجه عدم تغذیه كافی ، آسیب می بیند . در شكل 3-9 یك نقطه تعادل برای یك فشار تغلیظ مشخص ، برای لوله مویی وكمپرسور ، با فشار مكش ، ملاحظه می نمائید .

اگر بار اواپراتور افزایش یابد ، مبردی كه می باید سرد شود ، با دمای بیشتر از اوپراتورخارج گشته وبنابراین دما و فشار مكش به اندازه دما وفشار در نقطه 2 ، افزایش می یابند . در این فشار مكش ، ظرفیت كمپرسور افزایش یافته و كمپرسور قادر است مقدار بیشتری مبرد از اواپراتور ، بمكد ، اما لوله مویی نمی تواند این مقدار افزایش مبرد را برای اواپراتور ، تامین نماید ومنجر به عدم تغذیه كافی اواپراتور می گردد . بنابراین یك عامل اصلاح كننده برای اعاده تعادل ، بكار امده ومایع به كندانسور باز می گردد. این حالت در كندانسورهائیكه دارای انباره نیستند ، اتفاق می افتد . پس سطح تقطیر در كنداسوركاهش یافته ودر نتیجه فشار كندانسور بالا می رود . وقتی كه فشار كندانسور بالا رود ، ظرفیت كمپرسور كاهش یافته ومقدار جریان در لوله مویی افزایش می یابد و درنتیجه تعادل بر قرار میگردد.
اگر بار اوپراتور كاهش یابد ، دما وفشار مكش تا نقطه 3 كاهش می یابند . در این وضعیت ، لوله مویی بیشتر از اندازه ، مبرد تحویل اواپراتور به كمپرسور سرازیر شده وباعث آسیب رسیدن به كمپرسور می شود .
حالت تعادل هنگامی پیش می آید كه قدری گاز وارد لوله مویی شده وباعث كاهش مقدار جریان مبرد گردد. در این وضعیت ، حالت تعادل در نقطه 4 صورت می گیرد ، اما یك چنین نقطه تعادلی ، باعث كاهش تاثیر سرمازایی میشود ، زیرا حالت مبردی كه وارد لوله مویی می شود ، مخلوطی از مایع وگاز می باشد ( شكل 4-9)در حقیقت مایع در ابتدای لوله مویی در حالت بسیار سرد شده قرار دارد وبعد از انبساط كه تقریبا" بصورت انتالپی ثابت صورت می گیرد ، مبرد در حالت خشك وارداواپراتور میگردد. موقعیت لوله مویی را در یك واحد برودتی در 5-9 ملاحظه می نمائید. لوله مویی بعنوان وسیله كنترل ، در هنگام زمان توقف ، مانع جریان مبرد ، نمی گردد.



قسمت فشار زیاد وقسمت فشار كم ، در لوله مویی ، گرایش را به تعادل می نمایند پس مایع باقی مانده در كندانسور ، تاشروع مجدد واحد ، به اوپراتور جریان می یابد . تغذیه لوله مبرد در لوله مویی باید فقط با اندازه ی باشد كه بتواند احتیاجات اوپراتور را برآورده سازد . اگر مبرد بیش از اندازه تغذیه شود ، مقدار اضافی آن به كندانسور باز گشته وباعث كاهش سطح موثر بر تغلیظ و در نتیجه افزایش فشار كندانسور در زمان ، می شود این بنوبه خود باعث افزایش مقدار جریان مبرد از میان لوله مویی می گردد . نكته مهم اینست كه توجه داشته باشیم كه تمام مایع اضافی در كندانسور در زمان توقف واحد .، به اوپراتور وارد می شود . این مقدار مایع ، بسرعت اوپراتور را گرم كرده ومنجر به ذوب شدن برفكهای اواپراتور می گردد.
4-9 شیر تنظیم حرارتی انبساط
این نوع وسیله انبساط ، امروزه بعنوان یك از متداولترین ومناسب ترین وسیله انبساط در واحدهای برودتی ،شناخته شده است . این نوع شیر انبساط بر اساس اصل درجه ثابت فوق العاده گرمی خروجی اواپراتور ، عمل می نماید و این باعث می شود كه اوپراتور ، صرف نظر از بار ، كاملا" از مبرد پر شده وهیچگونه مبردی به كمپرسور سرازیر نشود. بخاطر توانایی آن در تحمل تغییرات بار ، این نوع شیر انبساط در سیستم هائیكه بار دائما" تغییر می نماید ، بكار برده میشود . در شكل 6-9 تصویر گویایی از یك شیر تنظیم حرارتی انبساط را ملاحظه میكنید.
طرز عمل:
بالن كوچكی كه حاوی مبرد است ، از یك طرف از طریق یك لوله مویی به دیافراگم راه داشته واز طرف دیگر به خروجی اوپراتور متصل می باشد . دمای مخلوط بخار – مایع اشباع شده با دمای گاز فوق العاده گرمی كه در محل این اتصال ، از اوپراتور خارج می شود ، برابر است . فشار مبرد در بالن ، باعث باز شدن شیر می شود . این فشار ، توسط فشار ناشی از غنر و همچنین فشار اوپراتور ، متعدل می گردد . بنابراین سه نیروی مستقل كه عبارتند از نیروی ناشی از فشار اوپراتور ، نیروی ناشی از تركم فنر ونیروی ناشی از مخلوط بخار مایع در بالن ، با یكدیگر عمل می نمایند . فرض كنید اوپراتور حاوی فریون 12 بوده و دمای آن 5- C وفشار در این دما برابر با P=2.602KG/CM باشد . همچنین فرض كنید كه پیچ تنظیم ، فشاری برابر با P=0.4863 KG/CM را اعمال نماید . بنابراین كل فشاری كه سعی در بستن شیر می نماید . برابر با
P+P=2.6602+ 0.1465kg/cm
افت فشار ناشی از اصطكاك در اواپراتور را میتوان ناندیده گرفت ، بنابراین همانگونه كه در شكل مشاهده میشود ، دما وفشار در اواپراتور ، بجزقسمتی كه حالت فوق العده گرمی اتفاق می افتد ، یكسان می باشند. در شكل فوق ، مقدار فوق العاده گرمی برابر با 5 درجه سانتی گراد و p=p+p=3.1465 دمای اشباع در این فشار برابر صفر درجه سانتی گراد ویا برابر با دمای گاز فوق العاده گرم اواپراتور ، می باشد. پس دیافراگم در نقطه توازن ودر شرایط تعادل ، قرار دارد . هر تغیری در درجه فوق العاده گرمی گاز خروجی از اواپراتور ، باعث تغییر موقعیت شیر می گردد . اگر درجه فوق العاده گرمی كمتر از 5 درجه سانتی گراد شود مجموع فشار اواپراتور وفشار فنر ، از فشار اعمال شده توسط بالن ، بیشتر شده ودر نتیجه شیر بسته شده وجریان مبرد به اواپراتور قطع میگردد. تا هنگامیكه درجه فوق العاده گرمی به مقدار اولیه خود باز نگردد، شیر همچنان بسته خواهد ماند . اگر درجه فوق العاده گرمی بیشتر شود، عمل عكس انجام خواهد گرفت . باید توجه دااشت كه وضعیت تعادل را می توان با تنظیم پیچ تغییر داد .
5-9- شیر انبساط برون تعادلی
عملا" به هنگام جریان مبرد در اواپراتور ، فشار كاهش خواهد یافت . اگر این افت فشار ناچیز باشد ، شیر اتنبساط درون تعادلی كه در شكل 6-9 ملاحظه نمودید ، كارساز خواهد بود .اما اگر افت فشار قابل ملاحظه باشد شیر تنظیم حرارتی انبساط از نوع برون تعادلی كه در شكل 7-9 مشاهده میكنید ، نسبت به نوع درون تعادلی ، برتری خواهد داشت .


بعلت افت فشار در اواپراتور ، دمای اشباع نیز كاهش خواهد یافت . پس، فشار ودمای تبخیر در محل ورودی اواپراتور ، بیشتر از فشار ودما در محل خروجی ( قبل از قسمت مافوق گرمی) می باشد . این وضعیت به درجات بیشتر مافوق گرمی ، برای نقطه تعادل دیافراگم ، نیاز دارد . همچنین بیشتر سطح اواپراتور ، صرف مافوق گرمی شده و این مسئله ، سرمازایی را كاهش می دهد . پس در این وضعیت ، یك شیر برون تعادلی، همانگونه كه در شكل 7-9 نشان داده شده است ، بكار برده میشود .






فرض كنید اواپراتور حامل فریون 22 توسط یك شیر تنظیم حرارتی انبساط از نوع درون تعادلی ، تغذیه شده و فشار ودمای اشباع در محل ورودی اواپراتور ، بترتیب
-5 p=2.6602 درجه سانتی گراد ، باشند. این فشار توسط دیافراگم ، اعمال می شود . اگر فنر فشار p=0.4836 را اعمال نماید ، بالن باید فشاری برابر با p= 3.1465 را اعمال نماید . اگر در اواپراتور ، افت فشار وجود نداشته باشد ، درجه مافوق گرمی برابر با 5 درجه سانتی گراد ، خواهد بود . اما ، همانگونه كه در شكل 7-9 ملاحظه مینمایید ، اگر افت فشار برابر با 2.4833kg/cm باشد ، دما در این فشار ، برابر با 7- درجه سانتی گراد خواهد بود . پس برای اینكه دمای صفر درجه مورد نیاز در محل اتصال بالن ، تامین شود ،7+ درجه سانتی گراد در محل ورودی قسمت مافوق گرم ، مورد نیاز خواهد بود ، در نتیجه حالت مافوقی گرمی ، زودتر از حد معمول در اواپراتور شروع شده وباعث كاهش ظرفیت اواپراتور میشود . این عیب توسط یك شیر برون تعادلی ، بر طرف میگردد. در این طرح ، فشار در محل خروجی اواپراتور ، بر دیافراگم اعمال شده ودیافراگم از ورودی اواپراتور جدا میشود . پس افت فشار در اواپراتور بی اثر میگردد.
6-9- عملكرد شیر تنظیم حرارتی انبساط
سیال موجود در بالن ولوله اتصال ، حجم ثابتی را اشغال مینمایند . پس رابطه فشار – دما برای این سیال ، از تحول در حجم ثابت پیروی می نماید . (شكل8-9)
دما در فشار اعمال شده توسط سیال بالن ، برابر با دمای اشباع در نقطه aمی باشد . تا نقطه b دما وفشار سیال در بالن ، افزایش می یابند . در نقطه b ،تمام سیال در بالن ، تبخیر شده ودر حالت خشك اشباع ، قرار دارد .این نقطه ، نقطه خشك شیر تنظیم حرارتی انبساط ، نامیده میشود . افزایش بیشتر دما ، باعث افزایش ناچیز در فشار خواهد گشت وچون ، از این مرحله به بعد ، افزایش چشمگیری در فشار بالن مشاهده نمیشود وشیر از این به بعد باز نخواهد شد واین حالت در حداكثر فشار كاری اواپراتور اتفاق می افتد .


شیر انبساط ، علاوه بر تنظیم جریان مبرد برحسب باید بتواند در هنگام توقف دستگاه ، نیز جریان سیال را كنترل نماید.
یكی از طرق برطرف نمودن این عیب در دماهای پائین ، استفاده از شیر با شارژ متفاوت می باشد . در این نوع شیر انبساط ، سیال بالن اواپراتور ، فرق می كند خصوصیات سیال بالن باید مشابه خصوصیات دیگر مبردها ، باشد بطوریكه یك درجه مافوق گرمی گاز ورودی ، یك واحد اختلاف فشار بین فشار اواپراتور وفشار بالن ، بوجود آورد
7-9- شیر انبساط خودكار یا شیر فشار ثابت
در شكل 11-9 یك شیر انبساط خودكار ملاحظه می كنید . این شیر بر اساس ثابت نگاهداشتن فشاری معین در اواپراتور تویط تنظیم فنر ، عمل می نماید . ثابت نگاهداشتن فشار اواپراتور ، توسط دو نیروی متضاد به نامهای فشار اواپراتور وفشار فنر تحقق می یابد . فشار اوپراتور سعی در بستن شیر ، در حالیكه فشار فنر سعی در بازكردن آن ،می نمایند.

فرض كنید فشار اواپراتور كمتر از فشار تعیین شده فنر ، بشود در نتیجه شیر باز شده وجریان مایع به اواپراتور صورت گرفته وباعث سرد شدن سطوح اواپراتور ، میگردد .وقتیكه این عمل ادمه پیدا می كند ، سطوح بیشتری از اواپراتور سرد شده وتبخیر بیشتری از مایع صورت می گیرد ودر نتیجه فشار اواپراتور بالا رفته وبا فشار ناشی از فنر ، متعادل میگردد. اگر فشار اواپراتور بیشتر از فشار فنر گردد ، شیر شروع به بستن شدن كرده ودر نتیجه مبرد كمتری به اوپراتور وارد شده واین باعث كاهش سطوح موثر اواپراتور می شود. این عمل تا هنگامیكه فشار اوپراتور مساوی با فشار فنر نگردد، باعث كاهش فشار در اواپراتور می شود . وقتیكه دستگاه متوقف گردد، فشار اواپراتور افزایش یافته وباعث بسته شدن شیر میشود .
وقتیكه دستگاه دوباره شروع بكار كردن مند ،عمل مكش در اواپراتور آغز شده ودر نتیجه فشار آن كاهش یافته و به مقدار كمتر از فشار فنر رسیده ونتیجتا" جریان مبرد از میان شیر ، دوباره صورت می گیرد .
عیب اساسی شیر انبساط خودكار ، راندمان كم ان در مقایسه با شیر تنظیم با شیر تنظیم حرارتی انبساط ، می باشد . در موقع نصب اجزاء مختلف یك سیستم برودتی ، همنگامیكه مسئله اتصال اواپراتور كمپرسور به میان آید ، برای جلوگیری از نوسانات فشار در اواپراتور ، باید مقدارتبخیر مبرد حتما" ثابت نگاهداشته شود . پس نمیتوان بدون كاهش راندمان ، نوسانات بار را مورد توجه قرار داد .
وقتی كه بار اواپراتور سنگین باشد ، و ظرفیت انتقال حرارت در هر واحد سطح اوپراتور ، زیاد باشد ، همانگونه كه در شكل 12-9 ملاحظه می نمائید برای اینكه سطح مفید اواپراتور محدود شود ، جریان مبرد متوقف میگردد.


كم شدن بار ودر نتیجه ظرفیت كم انتقال حرارت در هر واحد سطح با باز شدن


شیر وافزایش سطح مفید اواپراتور ، صورت می گیرد . شكل ( 13-9).
بعلت پائین بودن راندمان در شرایط سنگینی بار ، شیر انبساط خودكار ، معمولا"در واحدهای كوچكی كه دارای بار نسبتا"ثابتی هستند ، بكار می رود .
8-9- شیرهای شناور
شیر شناور فشار كم: شیر شناور كم ، برحسب مقدار مبرد خروجی از اواپراتور به كمپرسور ویا مقدار تبخیر مبرد در اواپراتور ، با تنظیم جریان مبرد به اواپراتور سطح مایع را در اواپراتور ، ثابت نگاه میدارد . اگر بار سرمایی افزایش یابد ، دما وفشار اواپراتور بالا رفته ودر نتیجه كمپرسور موقتا" مبرد بیشتری را از آنچه كه شیر تحویل اواپراتور میدهد ، پمپ می كند . در این هنگام ، برای اینكه سطح مایع ثابت نگاهداشته شود ، شیر باز میشود . اگر بار سرمایی كاهش یابد فشار اواپراتور پائین آمده وكمپرسور مقدار كمتری مبرد را پمپ نموده ودر نتیجه سطح مایع در مخزن شیر افزایش یافته وشیر بسته می شود . باید توجه داشته كه این نوع شیر ، همیشه سطح مایع را در اواپراتور بمقدار مورد نیاز ، بدون در نظر گرفتن دما وفشار اواپراتور ، ثابت نگاه میدارد . این نوع شیر را میتوان مستقیما" در اواپراتور ویا در مخزنی خارج از واحد ، نصب كرد . در شكل 14-9 شیر شناور فشار كم را ملاحظه مینمائید .
شیر شناور فشار زیاد
شیر شناور فشار زیاد نیز همانند شیر شناور فشار كم ، سطح مبرد را در اواپراتور ثابت نكاه میدارد . تنها فرقی كه این شیر باشیر قبلی دارد ، اینست كه این نوع شیر درقسمت فشار زیاد نصب شده و با ثابت نگاه داشتن سطح مایع در مخزن ، مقدار مبرد ورودی به اواپراتور را كنترل میكنید. مقدرا تلغیظ مبرد در كندانسور ومقدار تبخیر آن در اواپراتور بوسیله شیر شناور فشار زیاد با تنظیم سطح مایع ودر نتیجه باز وبسته شدن سوزن شیر ، تنظیم میگردد . برای اینكه مقداركنترل بیشتری بر انبساط مایع مبرد صورت گیرد ، یك شیر فشار شكن نیز ، همانگونه كه در شكل 15-9 نشان داده شده است ، در مدار میرود.
شیرهای انبساط و الكتریكی : مطابق شكل 13-17 شیر انبساط الكتریكی برای كنترل عدم وجود مایع در جریان خروج اواپراتور از یك ترمیستو ر كمك میگیرد . هنگامی كه مایع وجود نداشته باشد درجه حرارت ترمیستور افزایش یافته ومقاومت آن را كاهش داده وجریان بیشتری از گرمكن داخل شیر عبور می كند . بنابراین شیرهای باز شده ودبی مبرد را افزایش می دهد . یكی از كاربردهای شیر انبساط الكتریكی در پمپها ی حرارتی می باشد كه جهت دبی مبرد به منظور تعریض گرمایش وسرمایش معكوس میشود. چون كنترل این شیر مستقل از فشار مبرد است ، جریان در شیر انبساط الكتریكی ممكن است در هر جهتی باشد .
شكل 13-15 : مشخصات فشار – در جه حرارت برای سیال مولد از نوع مبرد 22كه كار آن نیاز به مقدار مافوق داغ بیشتری دارد.

شكل 13-16 : درجه حرارت سیال مولد و اواپراتور در یك شیر انبساط ترموستاتیك .
13-13 . كاربرد – چون آزادی كمی انتخاب دستگاه انبساط وجود دارد ، در صورت بزرگتر .كوچكتر از حد بودن تاسیسات ، كار آن با اشكال مواجه خواهد شد . یك شیر انبساط بزرگتر از اندازه ، اغلب باعث پر خورانی شده وممكن است موجب رفتن مایع از اوپراتور به داخل كمپرسور شود. شیر خیلی كوچك ، مایع كافی به اواپراتور نمی رساند و ایجاد نقطه تعادل در فشارهای پایین مكش ، ظرفیت سیستم را كاهش می دهد .
هنگام كار در زمستان فشار تبخیر در سیستمهای به كار برنده برج خنك كننده ، كندانسور تبخیر یا هوایی افت میكندو اختلاف فشار در شیر احتملا" كافی نخواهد بود . برای ایجاد تعادل در جریان ، فشار مكش باید به منظور ایجاد اختلاف فشار لازم افت كند پایین فشار تقطیر ظرفیت را بالا خواهد برد وپایین بودن فشار مكش ظرفیت را كاهش خواهد داد . برخی مواقع فشار تقطیر باید در زمستان به صورت كاذب بالا نگه داشته شود تا شیر انبساط اواپراتور را به صورت مناسب تغذیه كند . خطر دیگر در هنگام كار موتور كمپرسور بسته در فشار های ورودی ودبی پایین این است كه موتور به اندازه كافی خنك نمی شود و می سوزد . چون بخار با مایع ورودی شیر مخلوط می شود ، نرسانیدن مبرد كافی به اواپراتور مساله ای غیر عادی نیست . حجم مخصوص زیاد بخار در مقایسه با مایع بدین معناست كه شیر به تنهای می تواند بخار را با حداكثر با دبی جرمی معادل مبرد مایع از خود عبور دهد . دو علت عمده از بین رفتن آبندی مایع در شیر عبارت است از : 1- پركردن غیر كافی مبرد2- ارتفاع زیاد شیر انبساط روی كندانسور یا گیرنده ( ریسیور ) . اگر شیر بالاتر از كندانسور یا گیرنده قرار داشته باشد ، اختلاف ارتفاع استاتیك ممكن است فشار را درشیر به اندازه كافی برای تبخیر قسمتی از مایع به بخار كاهش دهد . برخی مواقع مبدل حرارتی مایع به بخار این ایراد را برطرف می كند . 

[ پنج شنبه 19 آبان 1390برچسب:, ] [ 1:48 ] [ مجید ]

کمپرسورهای تبرید

اجزاء مختلف یك سیستم تراكمی شامل كمپرسور , كندانسور , اواپراتور و شــیر انبســـاط می باشد كه قلب یك سیستم تراكمی بوده كه ممكن است . 1 ـ در ماشینهای مبرد تبخیری كمپرسورهای پیستونی 2 ـ كمپرسوردورانی با پیستون گردنده (رتور) 3 ـ كمپرسورهای گریز از مركز یا توربو كمپرسورها و 4 ـ كمپرسورهای مارپیچی بكار روند .



كمپرسور پیستونی : ( Reciprocating Compressor )


امروزه در صنعت تبرید بیشتر از كمپرسورهای پیستونی استفاده می شود . در این نوع كمپرسور ها نیز از حركت رفت و آمدی پیستون سیال را متراكم می نمائیم .
این نوع كمپرسور اغلب در سیستم تبرید مورد استفاده قرار می گیرد و ممكن است قدرت آنها از چند دهم اسب تا چند صدم اسب خواهد بود و می توان از یك سیلندر ویا چند سیلندر تشكیل شده باشد . سرعت دورانی محور كمپرسور ممكن است از 2 تا 6 ( r . s -1 ) تغییر نماید . در كمپرسور ها ممكن است موتور و كمپرسور از هم جدا بوده كه كمپرسور های باز نامیده می شوند . ( Hermiticaly Compressor ) خواهیم داشت كه بیشتر در یخچالهای منزل كه موتور كوچكی دارند از این نوع كمپرسورها استفاده می شود .
كمپرسورهای باز با قدرت های بالا غالباً افقی بوده و ممكن است دو عمله نیز باشند . در حالی كه كمپرسورهای بسته معمولاً عمودی و یك مرحله می باشند .



تقسیم بندی كمپرسورهای پیستونی :


الف ) از نظر قدرت برودتی به شرح زیر تقسیم بندی می شوند :
1 ـ ریز ـ تا5/ 3 kw/h ( 300 كیلو كالری در ساعت)
2 ـ كوچك ـ از5 / 3 تا 23 kw/h ( 3 تا 20 هزار كیلو كالری در ساعت )
3 ـ متوسط ـ از 23 تا 105 kw/h ( 20 تا 90 هزار كیلو كالری در ساعت )
4 ـ بزرگ ـ بیش از 105 kw/h ( بیش از 90 هزار كیلو كالری در ساعت)
ب ) از نظر مراحل تراكم به كمپرسورهای یك مرحله ای وكمپرسورهای دو یا سه مرحله ای .
ج) از نظر تعداد حفره كارگر به حركت ساده به طوری كه مبرد فقط در یك طرف پیستون متراكم می شود و حركت دوبل كه مبرد به نوبت در هر دو طرف پیستون متراكم می شود .
د ) از نظر سیلندر به تك سیلندر و چند سیلندر .
و ) از نظر قرار گرفتن محور سیلندرها به افقی و قائم و زاویه ( V شكل و مایل)
ر ) از نظر ساختمان سیلندر و كارتر به تركیبی و انفرادی .
م ) از نظر مكانیزم میل لنگ و شاتون به بدون واسطه ( معمولی ) و با واسطه
.
اجزاء كمپرسور پیستونی تناوبی :


كارتر ـ در كمپرسورهای قائم و V شكل كارتر یك قسمت اساسی برای اتصال قسمتهای مختلف است و ضمناً نیروی ایجاد شده را تحمل می كند لذا باید سخت و مقاوم باشد .
كارتر های بسته تحت فشار مكش بوده و مكانیزم میل لنگ و شاتون و روغن كاری در آن قرار می گیرد و برای كنترل سطح روغن شیشه روغن نما و برای دسترسی به مكانیزم میل لنگ و شاتون و پمپ روغن درپوشهای حفره ای و جنبی وجود دارد . در كمپرسورهای كوچك معمولاً یك درپوش حفره ای وجود دارد , به فلانژ بالائی كارتر سیلندر متصل می گــردد . در كمپرسور های متوسط بزرگ كارتر و سیلندر با هم ریخته می شوند .
این امر باعث كم شدن تعداد برجستگی ها و هرمتیك بودن كمپرسور و درست قرار گرفتن محور سیلندر ها نسبت به محور درز ( سوراخ ) زیر یاطاقان میل لنگ می شود .
كارتر كمپرسور معمولاً از چدن ریخته شده بوده و در كمپرسور های كوچك از آلیاژ آلومینیوم می باشد.


سیلندرها :
در كمپرسورهای عمود ( قائم ) و V شكل بدون واسطه بصورت مجموعه دو سیلندر یا بصورت مجموع سیلندرها می سازند . در سیستم كارتر بوش داخلی پرس می شود كه باعث كم شدن خورندگی و ساده شدن تعمیرات می گردد و در صورت سائیده شدن قابل تعویض هستند . مجموعه سیلندرها دارای كانال مكش و رانش مشترك می باشند . تحولات در داخل سیلندر عبارت است از مكش و تراكم رانش مبرد است و بدنه سیلندر نیروهای فشار گاز و فشردگی رینگها و نیروی نرمال مكانیزم میل لنگ و شاتون را تحمل می كند .



پیستون :
در كمپرسورهای عمودی وV و VV شكل بدون واسطه پیستون های تخت عبــوری بكــار می رود . ولی در كمپرسورهای غیر مستقیم الجریان ساده تر و غیر عبوری می باشد . در پیستون های عبوری كه فرم كشیده تری دارند و سوپاپ مكش روی آن قرار دارد كانالی وجود دارد كه از طریق این كانال بخار مبرد از لوله مكش به سوپاپ مكش هدایت شده . در كمپرسورهای اتصال مستقیم با اتصال پیستون به شاتون به وسیله اشپیل های شناور پیستونی (3 گژنپین ) انجام می گیرد .

پیستون بدون رینگ معمولاً از چدن یا فولاد با كربنیك پائین ساخته می شود . پیستون كمپرسورهای افقی از چدن یا فولاد با تسمه های بابیتی در قسمت پائین می باشد . مهره و پیستون از جنس فولاد است . در پیستون های تخت لوله ای سوراخ های زیر گژنپین باید در یك راستا و عمود بر محور پیستون باشد . ( برای اینكه در جمع كردن پیستون با شاتون پیستون نسبت به محور سیلندر كج نباشد . در پیستون های دیسكی سوراخ زیر میله باید در یك راستای سطح خارجی پیستون وسطح نگهدارنده لوله عمود بر محور پیستون باشد. شیارهای رینگ ها باید موازی هم بوده و سطوح خارجی آنها عمود بر پیستون باشد . مفصل اتصال پیستون و شاتون ( دسته پیستون ) كاملاً شناور و آزاد است و می تواند در داخل بوش شاتون و بوشهای بدنه پیستون آزادانه بچرخد .




رینگ های پیستون :


برای جلوگیری از نفوذ گاز متراكم شده به كارتر از رینگ های فشار( كمپرسی) و همچنین جلوگیری از خروج روغن از آن از رینگ های روغن استفاده می شود كه در شیارهای مخصوص روی پیستون سوار می شوند . رینگ ها باید حتی الامكان كیپ شیار و در عین حال مانع حركت آزاد پیستون در سیلندر نشوند . تعداد رینگهای آب بندی بستگی به دور كمپرسور دارد .


واسطه ( كریسكف):


واسطه برای اتصال رابط و شاتون بكار می رود و یك حركت متناوب مستقـــیم الخط را طی می كند .


شاتون :


شاتون برای اتصال میل لنگ به پیستون یا به واسطه بكار می رود و جنس آن فولاد و بعضی اوقات چدن تشكیل شده از میله با دو سر كه یكی از آنها اتصال ثابت دارد و دیگری مجزا یا جدا شونده است .



میل لنگ :


این قسمت كمپرسور یكی از مهم ترین اجزاء می باشد و باید خیلی سخت و محكم و در سطح اتصال آن نباید در شرایط مختلف خورندگی ایجاد شود . میل لنگ یك محور چرخنده است كه در حركت دورانی الكتروموتور را توسط شاتون به حركت متناوبی پیستون در داخل سیلندر تبدیل می كند .
چرخ طیّار :
چرخ طیار را روی میل لنگ بر خار نشانده و با مهره محكم می كنند . در زمانی كه برای انتقال انرژی از الكتروموتور به میل لنگ از تسمه استفاده می شود .



كاسه نمد :


برای محكم نمودن میل لنگ و آب بندی خروجی آن از بدنه كارتر در كمپرسورهای اتصال مستقیم از كاسه نمد استفاده می شود . درست كاركردن كاسه نمد باعث آب بندی بودن كمپرسور و در نتیجه كار صحیح كمپرسور می شود .

كاسه نمدها را می توان به دو گروه تقسیم كرد:

كاسه نمد كمپرسورهای اتصال مستقیم با حلقه های اصطكاك , آب بندی بین حلقه ها در اثر ارتجاع فنر یا سیلیفون یا دیافراگم و همچنین به كمك وان روغنی كه ایجاد سیفون هیدرولیكی می نماید می باشد . به گروه اول می توان كاسه نمد سیلیفونی و فنری را نسبت داد .
كاسه نمد كمپرسورهای اتصال غیرمستقیم دارای خانه های زیاد با حلقه های برجسته فلزی یا مسطح با قشر فلوئور است . كاسه نمد سیلیفونی با گشتاور ( كوپل) اصطحكاك برتری .
فولاد تا سالهای اخیر در كمپرسورهای كوچك فریونی با میل لنگ به قطر تا 40 میلی متر مورد استفاده قرار می گرفت. كاسه نمد فنری ـ كار كمتر در تهیه ، معتبر در كار ، مونتاژ ساده و كار ساده تر مزایای كاسه نمدهای فنری با سیفون روغنی است .
بهترین نوع كاسه نمد فنری با كوپل یا چفت های حلقه ای می باشد كه یكی از گرافیت مخصوص و دیگری از فولاد سخت می شوند .


سوپاپ های مكش و رانش كمپرسور :


در كمپرسورهای مبرد این نوع سوپاپ ها خودكار است و بر اثر اختلاف فشار در دو طرفه صفحه سوپاپ بازشده و در اثر ارتجاع فنر صفحه بسته می شود . مورد استفاده بیشتر را نوع نواری ( صفحه های باریك ) ارتجاعی بدون فنر دو طرفه دارد كه یك آب بندی قابل اطمینان را بوجود آورده و مقطع عبور زیادی را ایجاد می نمایند . صفحات این نوع سوپاپ ها از صفحات باریك فولادی كه خاصیت ارتجاعی دارند و به ضخامت2/ 0 تا 1 میــلی متر هستــند تهیــه می شوند و فرم صفحات مختلف است . اجزاء اساسی هر سوپاپ عبارتند از صفحه سوپاپ , پایه ( نشیمنگاه) كه صفحه روی آن می نشیند و مقطع عبور و بست را تشكیل می دهند و محدود كننده صفحات روی پایه . در بعضی از سوپاپ ها صفحه سوپاپ به وسیله فنر به پایه فشرده می شود . و در كمپرسورهای فریونی غیر مستقیم الجریان سوپاپ های مكش و رانش در قسمت فوقانی سیلندر ( تخته سوپاپ ) واقع هستند .


سوپاپ محافظ :


برا ی حفاظت كمپرسور از سانحه در مواقع ازدیاد سریع فشار رانش از سوپاپ محافظ استفاده می شود . ازدیاد سریع فشار رانش ممكن است بخاطر نبودن آب در كندانسور یا بسته بودن شیر رانش در زمان روشن كردن كمپرسور بوجود بیاید .
در زمان كار كمپرسور سوپاپ محافظ باید بسته باشد و وقتی فشار از حد مجاز در سیلندر تجاوز كرد آن باز شده و قسمت رانش را با قسمت مكش كمپرسور مرتبط می كند . فشار باز شدن سوپاپ محافظ بستگی به اختلاف فشار محاسبه ای ( Pk – Po ) دارد كه معمولاً برای آمونیاك و فریون 22 حدود2 / 1 مگا پاسكال یا 12 كیلو گرم بر سانتی متر مربع و برای فریون 12 حدود8/ 0 مگا پاسكال می باشد كه باز شـدن ســـوپاپ محافــظ در اختلاف فــشار6/ 1 ( آمونیاك و فریون 22 ) و یك مگا پاسكال برای فریون 12 تنظیم می شود .


بای پاس (میان بر) :


دو نوع میان بر وجود دارد :
برای كم كردن قدرت مصرفی در استارت كمپرسورهای متوسط و بزرگ از میان بر استارت استفاده می شود و قسمت رانش را به قسمت مكش متصل می كند و در نتیجه در زمان استارت نیروی وارد بر پیستون حذف می شود یعنی كمپرسور در خلاص كار می كند و قدرت فقط برای حركت كمپرسور و جبران نیروی انرسی و مقاومت مصرف می گردد .
میان بر گاز ممكن است دستی یا اتوماتیك باشد كه در این صورت برای باز شدن از یك شیر برقی (سلونوئید) استفاده می شود و بسته شدن از طریق ضربان رله زمانی وقتی الكتروموتور دور كافی را بدست می آورد صورت می پذیرد .
در میان بر دستی زمان استارت كمپرسور شیرهای رانش و مكش هر دو بسته هستند در حالی كه در میان بر اتوماتیك هر دو باز بوده و در لوله برگشت یك سوپاپ برگــشت بكار می رود. در كمپرسورهای كوچك و متوسط تا قدرت 20 كیلو وات معمولاً از میان بر استارت استفاده نمی شود و الكتروموتور آنها با گشتاور استارت بیشتری انتخاب می گردد . در كمپرسور های بزرگ برای تغییر بازده برودتی از میان بر تنظیم استفاده می شود و بطور دستی یا اتوماتیك قسمت سیلندر به قسمت مكش متصل می گردد و بدین ترتیب بازده برودتی حدود 40 الی 60 درصد كاهش می یابد .







سیستم روغن كاری :
روغن كاری گرم شدن و خورندگی قسمت های متحرك كمپرسور را كم كرده و انرژی مصرفی برای مقاومت را تقلیل می دهد . همچنین باعث آب بندی بیشتر كاسه نمد , رینگ ها و سوپاپ ها می گردد . در كمپرسور های مبرد از روغن های مخصوص طبیعی و مصنوعی استفاده می گردد و برای مبردهای مختلف روغن های متفاوتی بكار می رود .( با عددی كه نشان دهنده غلظت روغن است) روغن كاری كمپرسورها به دو طریق فشاری یك پمپ كوچك روغن را تحت فشار به یاطاقانها ثابت متحرك می رساند . پمپ های مورد استفاده چرخ دنده ای یا پروانه ای و یا پیستونی می باشند كه یك سوپاپ آزاد كننده فشار در مسیر پمپ سوار می شود تا از تمركز فشار زیاد بر روی پمپ جلوگیری بعمل آورد . نیروی لازم برای كار پمپ از گردش میل لنگ تأمین می گردد كه در پمپ های پیستونی شناور انتهای میل لنگ یك بادامك یا برجستگی خارج از مركز خواهد داشت و در پمپ چرخ دنده ای سر میل لنگ نیز چرخ دنده ای برای چرخش پمپ دارد و در پمپ های پروانه ای انتهای میل لنگ دارای یك وسیله گرداننده پره ای می باشد .


در قسمت مكش پمپ یك فیلتر قرار می گیرد . توری در ارتفاع 10 تا 15 میلی متر از كف كارتر قرار گرفته و تعداد خانه های ( شبكه های توری) فیلتر بین 150 تا 300 عدد در یك سانتی متر مربع می باشد . در قسمت رانش پمپ روغن كمپرسورهای متوسط و بزرگ یك فیلتر صفحه ای شكافدار توری ریز قرار می گیرد كه با كمك آنها وقتی محور بطور دستی می گردد متناوباً تمیز می شود . فاصله بین صفحات03/ 0 تا1/ 0 میلی متر است . فشار روغن از طریق سوپاپ مخصوص كنترل می شود و در صورت افزایش فشار باز شده و روغن از قسمت رانش پمپ به كارتر می ریزد . معمولاً فشار روغن بین6/ 0 تا 2 اتمسفر بیش از فشار در كارتر است و هر چقدر فشار روغن زیاد باشد مقدار روغن خروجی از كمپرسور نیز زیادتر می گردد . وقتی از یاطاقانهای لغزنده استفاده می شود معمولاً تمام روغن از پمپ به یاطاقان فرستاده شده و از طریق كانال های مخصوص در میل لنگ به یاطاقان شاتون و همچنین كاســه نمد می رود . وقتی میل لنگ با یاطاقان نوسانی استفاده می شود , روغن به كاسه نمد داده شده و از شیار میل لنگ به قسمت های دیگر روانه می گردد . كمپرسور ها معمولاً دارای كلید اطمینان روغن هستند كه به فشار روغن كار می كند و هر زمان كه فشار روغن به دلیل خرابی سیستم افت كند موتور را از كار می اندازد و كمپرسور خاموش می شود . در سیستم روغن كاری به طریق پاشش كارتر تا نیمه های یاطاقان اصلی پر از روغن می شود و زمانی كه میل لنگ می چرخد ته شاتون ( قسمت خمیده ) وارد روغن شده و با گردش میل لنگ روغن را به قسمت انتهای سیلندر و پیستون می پاشد . گاهی قسمت انتهای شاتون در اتصال به میل لنگ دارای محفظه ای است كه در ورود به روغن پر شده و وارد یاطاقان می شود . سیستم روغن كاری پاششی معمولاً در كمپرسور های كوچك مورد استفاده قرار می گیرد .
در بعضی از كمپرسور ها برای سیستم روغن كاری خنك كننده آبی یا هوائی بصورت كوئل در نظر می گیرند . در كمپرسور های معمولی مخزن روغن همان كارتر كمپرسور است ولی در كمپرسورهای واسطه ای مخزن روغن مخصوصی در نظر گرفته می شود .
در كمپرسور هرمتیك از روغن كاری فشاری استفاده می شود .




سیستم خنك كنندة كمپرسور :
كمپرسورها به دو علت اساسی خنك می شوند كه یكی اصطكاك بین قطعات متحرك و دیگری افزایش درجه حرارت ناشی از تراكم بخار است . خنك كردن كمپرسور به منظور جلوگیری از كاهش كارآیی كمپرسور و همچنین نگهداری كیفیت روغن و روغن كاری است .
روغنی كه برای روغن كاری به گردش در می آید وسیله خوبی برای جـــذب و دفع گرمــا می باشد و به همین جهت در بعضی از كمپرسورها خنك كننده مخصوص بــرای روغن بكار می رود و در بعضی از كمپرسورها سطح خارجی را پره دار می سازند تا سطح تبادل حرارتی آنرا با هوا زیاد كنند و در بعضی انواع نیز از یك موتور و پنكه جهت عبور هوا بر روی كمپرسور و خنك كردن آن استفاده می شود .
در سیستم هائی كه تقطیر مبرد به وسیله آب خنك كننده برج است , كمپرسور نیز با آب خنك می شود . برای گردش آب لوله با محفظه ای در قسمت مجاور بالای سیلندر در نظر گرفته می شود كه به كیسه خنك كننده معروف است . كمپرسور های هرمتیك ( بسته ) كه موتور و كمپرسور در یك پوسته قرار دارند بیشتر در معرض داغی قرار دارند و معمولاً با عبور دادن بخار قسمت مكش كمپرسور با اطراف موتور گرمای آنرا می گیرند .


كمپرسورهای پیستونی تراكم یك مرحله ای :


الف) كمپرسورهای خرد و كوچك:
این كمپرسورها , معمولاً غیرمستقیم الجریان و با فریون 12 ، 22 ، 142 ، 502 كار می كنند . و بصورت باز با آب بندی میل لنگ بوسیله كاسه نمد و یا بدون كاسه نمد و هرمتیك ســاخته می شوند . موارد استفاده این نوع كمپرسورها در یخچا لهای مغازه ای و خانگی و كانتینرها و تهویه مطبوع می باشد .
1 ـ كمپرسورهای فریونی كاسه نمدی :
این نوع كمپرسورها دو سیلندر یا چهار سیلندر بصورت عمودی یاV شكل با قطر 40 تا 70 میلی متر ساخته می شوند . سرد كردن سیلندرها با هوا بوده و میل لنگ كمپرســور با دو تكیه گاه و سرعت آن 24 دور در ثانیه است . انتقال نیرو از الكتروموتور به كمپرسور بوسیله تسمه با كوپلینگ می باشد . دو طرف میل لنگ بوسیله كاسه نمد سیفونی با فنری آب بندی شده و سطح اصطحكاك گرافیت ـ فولادی و برتری یا فولاد است . روغن كاری پاشش فشاری است .
2 ـ كمپرسورهای فریونی بدون كاسه نمد :
این كمپرسورها با الكتروموتور در یك پوسته قرار داشته و رتور الكتروموتور مستقیماً به میل لنگ كمپرسور بطور طره ای ( كنسولی ) متصل می باشد . برای دسترسی به الكتروموتور و كمپرسور دریچه قابل باز شدن در نظر گرفته می شود . این نوع كمپرسورها می توانند با دور بیشتر نسبت به نوع كاسه نمدی كاركنند و ابعاد آنها كوچكتر بوده و سرو صدای كمتری دارند و نسبت به نوع اول با دوام تر هستند .



3 ـ كمپرسورهای فریونی هرمتیك :
قدرت برودتی این نوع كمپرسور ها تا5/ 3 كیلو وات ( 3000 كیلو كالری در ساعت ) بوده و در یخچال های مغازه ای تهویه مطبوع اتومبیل ها مورد استفاده قرار می گیرند . مبرد این نوع كمپرسور فریون 12 یا 22 یا 142 است . كمپرسور با الكتروموتور در یك پوسته بسته كیپ قرار دارند و تفاوت آنها با كمپرسورهای بدون كاسه نمد در این است كه این نوع كمپرسور در بدنه فاقد دریچه می باشند .
ب) كمپرسور با قدرت برودتی متوسط :
قطعات این نوع كمپرسور ها معمولاً استاندارد شده و با كورس پیستون 70 میلی متر و قطر سیلندر 81 ( مستقیم الجریان ) تا 102 ( غیرمستقیم الجریان ) میلی متر ساخته می شوند و تعداد سیلندرها 2 تا 8 می باشد . كمپرسورهای مستقیم الجریان هم با فریون 12 و 22 و هم با آمونیاك كار می كند ولی مبرد در كمپرسورهای غیر مستقیم الجریان و فریون 12 و 142 است و خنك شدن سیلندر با هوا انجام می گیرد .



ج ) كمپرسور با قدرت برودتی زیاد :


این كمپرسورها همگی مستقیم الجریان و دارای قدرت برودتی 100000 و 400000 كیلو كالری در ساعت بوده و در دو گروه ساخته می شوند :
گروه اول با آمونیاك و فریون 22 و گروه دوم فقط با فریون 22 كار می كنند . تعداد سیلندرها 2 تا 8 و كورس پیستون تا 130 میلی متر است و قطر سیلندر ها برای آمونیاك و فریون 22 تا 150 میلی متر و برای فریون 12 تا 190 میلی متر است . قرار گرفتن سیلندرها عمودی یا V شكل یا VV شكل است


.
كمپرسورهای بزرگ واسطه ای :
كمپرسورهای بزرگ با قدرت برودتی بیش از 400 هزار كیلوكالری در ساعت بصورت افقی دو عمل ساخته می شوند . تراكم بترتیب در دو طرف سیلندر انجام می گیرد و جهت حركت مبرد در داخل سیلندر عوض می شود . كمپرسورهای یك مرحله ای برای نسبت فشار كمتر از 9 و اختلاف فشار رانش و مكش در روی پیستون حداكثر 8/ 0 مگا پاسكال یا 8 كیلو گرم نیرو بر متر مربع برای فریون 12 و 22 كیلو گرم بر سانتی متر مربع برای فریون 22 و آمونیاك محاسبه می شوند .
كمپرسورهای پیستونی تراكم دو مرحله ای :
كمپرسورهای دو مرحله ای معمولاً برای سیستم های برودتی با درجه حرارت پائین و قتی اختلاف فشاررانش و مكش بیش از 8 تا 12 كیلو متر بر سانتی متر مربع ونسبت فشارها بیش از 9 باشد مورد استفاده قرار می گیرند .
یك نمونه از این كمپرسورهای دو مرحله ای 4 سیلندرV شكل دارند كه با آمونیاك و فریون 22 كار می كنند . قدرت برودتی این نوع كمپر سور ها در دمای جوش 40- درجه سانتی گراد و دمای تقطیر 35 درجه سانتی گراد حدود 80 هزار كیلو كالری در ساعت بوده و كلیه سیلندرها دارای قطر 200 میلی متر و كورس 150 میلی متر و دور میل لنگ 12 دور در ثانیه است كه سه سیلندر برای فشار ضعیف و یك سیلندر برای فشار بالا منظور می شود .



كمپرسورهای دورانی :
اجزاء اساسی این كمپرسورهای دورانی سیلندر ثابت , پیستون یا روتور و تیغه (پره ) متحرك است. دو نوع كمپرسور دوار وجود دارد .
غلطكی كه از یك غلطك و یك سیلندر تشكیل شده و محور با همان غلطك ( روتور ) بطور خارج از مركز در داخل سیلندر می چرخد و یك تیغه به كمك متری قسمت مكش و رانش را جدا می كند .
نوع تیغه ای كه روتور و تیغه ها هر دو می چرخند. روتور روی محور خودش می چرخد ولی سیلندر و غلطك هم محور نمی باشند و تیغه ها به علت خاصیت گریز از مركز در حال چرخش بوده و به بدنه سیلندر فشرده می شوند . تراكم در كمپرسورهای دورانی بر اساس كم شدن حجم بین سطح داخلی سیلندر , سطح خارجی روتور و تیغه ها می باشد . كمپرسور های دورانی نوع اول دارای قدرت برودتی كم و معمولاً فریونی بوده و در یخچالها بكار می رود .
كمپرسورهای دورانی بزرگ به كمپرسور فشاری ( بوستری ) معروفند و در سیستم های آمونیاكی دو مرحله ای مورد استفاده قرار می گیرند با مقایسه با كمپرسورهای پیستونی دارای ابعاد كمتر و كار آنها متعادل تر است و نبودن سوپاپ ها مكش و رانش باعث كم شدن تلفات هیدرولیكی در این نوع كمپرسور ها می شود و این امر بخصوص در سرمای پائین بسیار مشهود است.( 40 تا 70 ) كمپرسورهای دورانی خیلی كوچك فریــونی بصورت هرمــتیك ( بسته ) ساخته می شوند



ساختمان اجزاء كمپرسورهای دورانی


1 ـ ساختمان تیغه :
تیغه ها ممكن است از آهن , فولاد , چدن , آلومینیوم یا زغال ساخته شده باشند لبه آنها صاف و صیقلی بوده و طول آنها باید اندازة ارتفاع سیلندر باشد .


2 ـ ساختمان سیلندر :
سیلندر كمپرسورهای دورانی از چدن درست می شود . سطح داخلی آن بدقت تراش داده شده و صیقلی می گردد . دریچه ورودی و خروجی روی جدار سیلندر تعبیه می شوند . بر روی صفحة انتهایی سوار و صفحة سوپاپ در خروجی دریچه تخلیه و حتی الامكان نزدیك به محفظه فشار سوار می شود. بوسیله چند پیچ سیلندر به بدنه محكم شده و چند خار سیلندر را در جای مناسب بر روی صفحه نگه می دارد .


3 ـ ساختمان قسمت متحرك :
قسمت متحرك در كمپرسورهای نوع تیغه متحرك جزئی از خود محور است . تیغه ها در شكافهایی كه برای نصب آنها تعبیه شده قرار می گیرند . امتداد تیغه ها در شعاع محور است .
در كمپرسورهای نوع تیغه ثابت , قسمت متحرك شامل غلطكی است كه دقیقاً با قسمت خارج از مركز محور كه جزئی از محور است چفت می شود . در بعضی از این نوع تیغه ثابت به برشی روی غلطك متصل شده كه این امر باعث تماس بهتر پره با لنگ خارج از مركز و آب بندی خوب آن بوده و هم وسیلة مؤ ثری جهت حركت پره در شكاف می شود .


4 ـ ساختمان میله ( محور) :
میله معمولاً از فولاد كوبیده شده یا فولاد با كربـن متــوسط ساخــته شده و آب داده می شود، در كمپرسورهای باز انتهای میلة مخروطی است و در آن شیاری جهت نصب خار نگهدارنده چرخ طیار تعبیه شده است . میله باید كاملاً صاف و صیقلی باشد و با پوسته یاطاقان فاصله ای در حدود012/ 0 میلی متر داشته باشد. انتهای محور بعضی از كمپرسورهای مستقیم یك قطعه اتصال قابل انعطاف دارد كه غیر هم راستایی جزئی محور موتور و كمپرسور را خنثی می كند .


5 ـ ساختمان سوپاپ :
سوپاپ تخلیه بخار از آلیاژ فولاد كربن آب داده شده كه خاصیت فنری پیدا كرده ساخته می شود. پاشنة سوپاپ معمولاً جزئی از یكی از صفحات سر سیلندر است و از همان جنس صفحه و باید به صفحه چسبیده و یا نزدیك باشد تا فضای مرده سرسیلندر كم باشد . بعضی از سوپاپ ها دارای فنر ظریفی هستند كه بهتر بسته شدن دریچه و بیشتر باز شدن سوپاپ را در مواردی كه كمپرسور روغن را از خود عبور می دهد امكان پذیر می سازد .


6 ـ كاسه نمد :
كاسه نمد میل لنگ كمپرسورهای دورانی شبیه كمپرسورهای تناوبی بوده و معمولاً در طرف پرفشار بسته می شود. میله دارای برجستگی است كه یك واشر حلقه ای شیاردار لاستیكی به آن تكیه می كند و یك فنر حلقه ای در شیار واشر قرار دارد كه آنرا بطرف خارج می فشارد تا از چرخش آن با میله جلوگیری كند. در بعضی از انواع یك كاسه نمد فانوسی با یك واشر زغالی یا لاستیكی در داخل فانوس به میل لنگ متصل می شود. این واشر زغالی یا لاستیكی به همراه میله می چرخد .


7 ـ روغن كاری :
در كمپرسورهای دورانی یك لایه نازك روغن در روی سیلندر در غلطك گردان و سطوح تیغه ها باید باشد. روغن تحت تأثیر مكش از طریق یاطاقان اصلی بداخــل سیلنـــدر وارد می شود و سطح روغن تا نیمه یاطاقان را می گیرد. در بیشتركمپرسورهای دورانی روغنكاری تحت فشار انجام می پذیرد و برای این منظور از پمپ جداگانه ای استفاده می شود و در بعضی دیگر از حركت جلو عقب رفتن تیغه در شكافشان به عنـوان پمــپ روغن استــفاده می شود .



كمپر سورهای مارپیچی :
( كمپرسورهای پیستونی در سال 1930 تولید ودر سالهای 1950 و 1960 در اروپا رایج گردید)
كمپرسورهای مارپیچی تشكیل شده از بدنه , دارای شیارهائی اســت كه در دو رتــور با تیغه های دنده ای مار پیچی قرار گرفته اند . رتور هادی با الكتروموتور متصل است و دارای دندانه برآمده پهن می باشد . رتور گردانده شده بوسیله فشار بخار متراكم شــده بحركــت درمی آید و دارای دندانه گرد و نازك می باشد.‌میله گردنده ( رتور) در یك فاصله معینی از چرخ دنده های 7 و 8 نگهداشته می شود . تكیه گاه میله ها یاطاقان های لغزنده یا نوسانی 5 و 6 و یاطاقان اتكائی 4 می باشند . در نزدیك مارپیچ ها آب بندی 9 منظور شده است . مقطع دندانه رتورها را طوری می سازند كه همدیگر را بپوشانند و نه با هم برخورد نمایند. و می نیمم فاصله 1 /0 درصد است . فاصله پروفیل مارپیچی ها باید می نیمم باشد و برای این منظور باید خیلی دقیق تراش و جمع آوری شوند . بخار در اثر تماس دریچه مكش كه در جدار بدنه قرار گرفته است به گودال ( فرورفتگی ) رتورها وارد می شود و عمل مكش وقتی سطح گودال از دریچه دور می شود خاتمه می یابد .



دراثرفرورفتن دندانه یكی ازرتورها درگودال رتور دیگرحجم بخاركم شــده و متراكــم می گردد و در انتهای تراكم بخار با دریچه رانش ارتباط یافته وبه وسیله دندانه های رتور بخار رانده می شود . دریچه رانش در طرف دیگر بدنه مقابل دریچه مكش قرار داشته و سوپاپ در این نوع كمپرسور وجود ندارد .
در كمپرسورهای مارپیچی حفره كارگر بدون سیستم روغن كــاری ساخـته می شود (خشك ) زیرا رتور ها بدون تماس با هم گردش می كنند ولی در بعضی از انواع سطح رتور ها روغن كار می شود و چون روغن فاصله بین رتور ها را تا حدی می پوشاند این امر باعث افزایش نسبت تراكم می گردد و در این صورت می تواند ازخنك كردن بدنه به وسیله آب خودداری نمود .


با مقایسه با كمپر سور های پیستونی تناوبی ودورانی این نوع كمپر سور دارای ابعاد و وزن كمتر بوده و راندمان آن بخاطر نبودن سوپاپ و مقاومت در حفره كارگر بیشتر است در عوض سرعت بسیار زیاد و سیستم روغن كاری مخصوص از معایب كمپرسورهای مارپیچی بشمار می رود .



توربو كمپر سور (كمپرسورهای گریز از مركز) :
( در سال 1920 به وسیله دكتر ویلیس كریر طرح ومورد استفاده قرار گرفت).
توربو كمپر سوردر ماشین ها با قدرت برودتی زیاد و فشار انتهای نسبتاً كم مورد استفاده قرار می گیرد .
تعداد پروانه كمپر سور نشان دهنده مراحل تراكم است . تراكم بخار مبرد در اثر نیروی گریز از مركز با حركت سریع حلقه ها چرخ گردان و تبدیل انرژی جنبشی حاصل از پروانه های چرخ گردان به انرژی پتانسیل در دیفوزور می باشد .
در بدنه كمپر سور چرخ گردانها پروانه ای روی میله ( میل لنگ ) سوار می شوند .
روغن كاری یا طا قانهاو كاسه نمد به وسیله دستگاه مخصوصی كه در باك روغن قرار دارد از طریق پمپ فیلتر وسوپاپ كنترل فشار انجام می گیرد .


توربوكمپرسور خیلی خوب تعادل یافته و با سرعت دورانی زیاد كار می كند . بخار مبرد از طرف میله بطرف پروانه های چرخ گردان گشیده می شود و بر اثر حركت در پره ها بخار سرعت زیادی یافته و تحت اثر نیروی گریز از مركز از پـرده به دیفــوزور ( پخش كننده) می رود و در آنجا بخاطر افزایش مقطع ، سرعت كم شده و فشار افزایش می یابد و با عبور بخار از پروانه های متعدد می توان فشار انتهای تراكم را افزایش داد .
راندمان توربو كمپرسورها بوسیله میله از 100 به 50 درصد تغییر می كند و قبل از پروانه دوم میان بخار مبرد در نظر گرفته می شود .



خواص توربو كمپرسورها نسبت به كمپرسور های پیستونی بشرح زیر است :

1ـ تعادل و آب بندی بهتر بخاطر نبودن نیروی انرسی متغیر .
2ـ نبودن سوپاپ ها و در نتیجه حذف مقاومت .
3ـ حذف شدن خطر ضربه هیدرولیكی احتمالی .
4 ـ ابعاد كوچكتر و وزن كمتر در قدرتهای مساوی .
5 ـ حذف روغن كاری درونی كه در نتیجه آن روغــن به وسایــل تبــادل كننــده نمی رود(كندانسور ـ تبخیر كنند). در عوض استفاده از سیستم روغن كاری مخصوص و الكتروموتور سینكرونی از كمبودهای توربو كمپرسور بشمار می رود .
موارد استفاده از توربوكمپرسورها در ماشینهای مبرد بزرگ در صنایع شیمیایی و نفت و در دستگاههای بزرگ تهویه مطبوع می باشد و معمولاً وقتی از این نوع كمپرسور استـفاده می شود كه حجم بخار ورودی به كمپرسور خیلی زیاد باشد .
مبردهای مورد استفاده در توربو كمپرسورها باید دارای راندمان حجمی كم ( زیاد شدن حجم بخار) و وزنی ملكولی زیاد (افزایش انرژی جنبشی وكم شدن تعداد پروانه) باشند كه این خواص در فریون 11 و 142 و 12 مشاهده می شود .

در مكانهای كه احتیاج به سرمایش زیادی دارند از کمپرسورهای بزرگ تبرید مورد استفاده قرار می گیرند و ظرفیت هز یک از آنها ار ۱۰۰ تا ۱۰۰۰۰ تن تبرید است . بر حسب نوع و ظرفیت کمپرسور مبردهای مورد استفاده در چیلرفریون ۱۲ یا ۲۲ یا ۱۱۳ یا یا ۵۰۰ یا … استفاده می شوند البته در سالهای اخیر به دلیل آشکار شدن اثر مخرب CFC ها بر لایه اوزون جو زمین و ممنوعیت استفاده از آنان مبردهای بی زیان برای لایه اوزون به تدریج جانشین آنان می شوند که از جمله آنان می توانیم به R134a اشاره کرد .
کمپرسورهای تبرید از یک یا تعدادی پره تشکیل می شوند که روی محوری که با سرعت در محفظه می چرخد سوار شده استمبرد که به چشم پره وارد شده است با نیروی گریز از مرکز در سرعت زیادبه نوک پره رانده می شود و از اینجا مبرد به دیفیوزر وارد شده و فشار سرعتی آن به فشار استاتیکی تبدیل می شود . سپس به کندانسور رانده شده تا تقطیر شودو ادامه سیکل انجام می شود .

۱) روانکاری
در کمپرسورهای سانتریفوژ بنا بر دستورالعمل کارخانه سازنده فقط باید از روغن با درجه بالا استفاده شود سطح روغن باید در تمام سیستم روغن کاریمورد بررسی قرار گیرد تا حد صحیح آن همیشه برقرار باشد .
سطح روغن باید به عنوان مرجع روی شیشه رویت یا سایت گلاس علامت گذاری شود و لازم است حین کار و هنگام خاموشی سیستم مورد بازبینی قرار گیرد . سایر کارهایی که باید انجام شود به شرح زیر است :
• بازبینی منظم فشار و دما هنگام کار دستگاه
• بازبینی منظم فشار و دما هنگام خاموشی دستگاه هر ۶ ماه یک بار
• بازرسی سطح روغن هنگام خاموشی دستگاه
• تعویض روغن در صورت کثیف شدن روغن
• تمیز کردن صافی روغن در هنگام تعویض کردن روغن در صورت لزوم
۲) گرمکن روغن
گرمکن روغن باید در هنگام خاموشی دستگاه روشن باشد تا مخلوط روغن و مبرد را از هم جدا کند
۳) مبرد
هر ۲ سال یک مرتبه باید از مبرد نمونه برداری شود تا در صورت کثیف بودن یا نا مناسب بودن تعویض گردد
۴) خاموشی طولانی دستگاه
اگر گرمکن روغن درست کار کند جذب روغن توسط مبرد را می توان به حداقل رساند . اگر دستگاه در محلی با آب و هوای کثیف نصب شده باید آب سیستم خنک کاری روغن را تخلیه کرد کاهی تخلیه روغن مناسب تر است. 

[ پنج شنبه 19 آبان 1390برچسب:, ] [ 1:48 ] [ مجید ]

مقدمه:
در سالهای اخیر بحثهای زیادی در زمینه مبردهای جدید، جایگزینی مبردهای قدیمی، کاربردها و مزایا و معایب هر کدام صورت گرفته است. به نظر می رسد در کشور ما و به خصوص در بین جامعه مهندسین مشاور و پیمانکاران هنوز اطلاعات و توافقات بین المللی در این زمینه به خوبی تدوین و ارائه نشده است. به همین دلیل بعضا شاهد انتخاب نادرست مبردها و اصرار بر استفاده از آنها توسط بعضی از مهندسین مشاور می باشیم. در این مقاله برخی اطلاعات لازم در مورد مبردها، کاربرد آنها و همچنین مصوبات و توافقات جهانی صورت گرفته در سالهای اخیر، به شکلی قابل استفاده ارائه می شود.
مبرد چیست؟
در پایان هزاره دوم میلادی تعداد زیادی لیست توسط مراجع مختلف منتشر گردید که نشان دهنده برترین های قرن بیستم در زمینه های مختلف بودند؛ از جمله لیست «برترین اختراعات». در این لیست پس از پرواز، سفر به فضا و کامپیوترها، سرمایش جزو ده اختراع برتر این قرن قرار گرفته بود. دلیل این امر این است که بدون سرمایش، نگهداری غذا؛ ساخت آسمانخراشها؛ تجهیزات و ساختمانهای مدرن پزشکی و انجام بسیاری از فرایندهای صنعتی امکان پذیر نبود.
فرهنگ لغات Webster واژة Refrigerant را چنین معنا می کند: «ماده ای که در یک سیکل تبرید و یا به صورت مستقیم نظیر یخ برای ایجاد سرما به کار می رود.»
استاندارد ASHRAE 34 بیش از صد مبرد مختلف را به همراه نامگذاری و طبقه بندی آنها برشمرده است. هر چند که بسیاری از آنها در سیستمهای سرمایش معمول استفاده چندانی ندارد.
تاریخچه
تاریخ استفاده از سرمایش مکانیکی به اواسط قرن نوزدهم میلادی برمی گردد. اولین ماشین سرمایش مکانیکی توسط ژاکوب پرکینر در سال 1834 ساخته شد. در این ماشین از اتر به عنوان مبرد در یک سیکل تراکمی ـ تبخیری استفاده شده بود. در سال 1866 دی اکسید کربن و در سال 1873 آمونیاک بدین منظوراستفاده شد. استفاده از این سیستمها تنها محدود به فرآیندهای آزمایشگاهی و بعضا صنعتی می شد. نگهداری محصولات غذایی در این دوره توسط قالبهای محصولات غذایی در این دوره توسط قالبهای بزرگ یخ که در زمستان جمع آوری یا تولید می شد، انجام می گرفت. در ابتدای قرن بیستم سیکل تبرید برای تهویه مطبوع و سرمایش ساختمانها مورد استفاده قرار گرفت. ساختمان Milam در سن آنتونیوتگزاس نخستین ساختمانی بود که به طور کامل مجهز به سیستم تهویه مطبوع شد. در سال 1926 توماس میدگلی اولین مبرد CFC یعنی 1926 را مورد استفاده قرار داد. اولین چیلر سانتریفوژ برای مصارف سرمایش صنعتی و تهویه مطبوع توسط ویلیس کریر در سال 1931 ساخته شد.
بعضی از مبردها بنا به دلایلی که بعدا گفته خواهد شد، بیش از بقیه مورد استفاده قرار گرفتند از جمله HCFC-22 ، CFC-12 و CFC11.



مقدمه:
در سالهای اخیر بحثهای زیادی در زمینه مبردهای جدید، جایگزینی مبردهای قدیمی، کاربردها و مزایا و معایب هر کدام صورت گرفته است. به نظر می رسد در کشور ما و به خصوص در بین جامعه مهندسین مشاور و پیمانکاران هنوز اطلاعات و توافقات بین المللی در این زمینه به خوبی تدوین و ارائه نشده است. به همین دلیل بعضا شاهد انتخاب نادرست مبردها و اصرار بر استفاده از آنها توسط بعضی از مهندسین مشاور می باشیم. در این مقاله برخی اطلاعات لازم در مورد مبردها، کاربرد آنها و همچنین مصوبات و توافقات جهانی صورت گرفته در سالهای اخیر، به شکلی قابل استفاده ارائه می شود.
مبرد چیست؟
در پایان هزاره دوم میلادی تعداد زیادی لیست توسط مراجع مختلف منتشر گردید که نشان دهنده برترین های قرن بیستم در زمینه های مختلف بودند؛ از جمله لیست «برترین اختراعات». در این لیست پس از پرواز، سفر به فضا و کامپیوترها، سرمایش جزو ده اختراع برتر این قرن قرار گرفته بود. دلیل این امر این است که بدون سرمایش، نگهداری غذا؛ ساخت آسمانخراشها؛ تجهیزات و ساختمانهای مدرن پزشکی و انجام بسیاری از فرایندهای صنعتی امکان پذیر نبود.
فرهنگ لغات Webster واژة Refrigerant را چنین معنا می کند: «ماده ای که در یک سیکل تبرید و یا به صورت مستقیم نظیر یخ برای ایجاد سرما به کار می رود.»
استاندارد ASHRAE 34 بیش از صد مبرد مختلف را به همراه نامگذاری و طبقه بندی آنها برشمرده است. هر چند که بسیاری از آنها در سیستمهای سرمایش معمول استفاده چندانی ندارد.
تاریخچه
تاریخ استفاده از سرمایش مکانیکی به اواسط قرن نوزدهم میلادی برمی گردد. اولین ماشین سرمایش مکانیکی توسط ژاکوب پرکینر در سال 1834 ساخته شد. در این ماشین از اتر به عنوان مبرد در یک سیکل تراکمی ـ تبخیری استفاده شده بود. در سال 1866 دی اکسید کربن و در سال 1873 آمونیاک بدین منظوراستفاده شد. استفاده از این سیستمها تنها محدود به فرآیندهای آزمایشگاهی و بعضا صنعتی می شد. نگهداری محصولات غذایی در این دوره توسط قالبهای محصولات غذایی در این دوره توسط قالبهای بزرگ یخ که در زمستان جمع آوری یا تولید می شد، انجام می گرفت. در ابتدای قرن بیستم سیکل تبرید برای تهویه مطبوع و سرمایش ساختمانها مورد استفاده قرار گرفت. ساختمان Milam در سن آنتونیوتگزاس نخستین ساختمانی بود که به طور کامل مجهز به سیستم تهویه مطبوع شد. در سال 1926 توماس میدگلی اولین مبرد CFC یعنی 1926 را مورد استفاده قرار داد. اولین چیلر سانتریفوژ برای مصارف سرمایش صنعتی و تهویه مطبوع توسط ویلیس کریر در سال 1931 ساخته شد.
بعضی از مبردها بنا به دلایلی که بعدا گفته خواهد شد، بیش از بقیه مورد استفاده قرار گرفتند از جمله HCFC-22 ، CFC-12 و CFC11.
در اواسط دهه هفتاد میلادی نگرانی دانشمندان از نازک شدن لایه ازن و عوارض ناشی از آن مطرح شد و مبردهای CFC و GCFC به عنوان یکی از عوامل این موضوع شناخته شدند. بحثها و بررسی ها منجر به تصویب پروتکل مونترال در سال 1987 گردید که به موجب آن لازم است طی برنامه ای زمان بندی شده تمام مبردهای CFC و HCFC از برنامه تولید و استفاده خارج شده و مواد دیگری جایگزین آنها شوند.
در دهه 90 میلادی بحث گرم شدن هوای زمین مجددا استفاده از مبردها را مورد انتقاد جدی قرار داد، چرا که دستگاه های سرمایش و تهویه مطبوع مصرف کنندگان عمده انرژی می باشند. در ایالات متحده حدود 35 درصد مصرف انرژی، مربوط به مصارف انرژی ساختمانها از جمله سرمایش و تهویه مطبوع است. همچنین بسیاری از مبردها خود گازهای گلخانه ای می باشند. بدین ترتیب این مواد در دهه های اخیر همیشه موضوع بحث و بررسی بوده اند.
مبردهای رایج
اگرچه مواد زیادی به عنوان مبرد شناخته می شوند، اما تنها تعداد کمی از آنها در سیستمهای رایج به کار می روند. در زیر، بعضی از مبردها و گروه بندی اصلی آنها بررسی می گردند:
آمونیاک (R-717)
آمونیاک مبردی طبیعی، با قابلیت اشتعال کم ولی نسبتا سمی است. آمونیاک از معدود مبردهای طبیعی است که هنوز هم در سیکلهای تراکمی ـ تبخیری و با کمپرسورهای رفت و برگشتی مورد استفاده قرار می گیرد. استاندارد ASHARE15 تمهیدات ایمنی خاصی را برای استفاده از آمونیاک توصیه می کند. از این مبرد بیشتر در سرمایش مورد نیاز فرایندهای صنعتی استفاده می شود؛ هر چند که در ظرفیتهای بالا می تواند درمصارف تهویه مطبوع هم به کار رود.
آمونیاک به خاطر خواص تبریدی عالی اش، به شکلی گسترده، به عنوان مبرد در سرمایش مواد غذایی و سردخانه های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده همچنین در مقیاس های محدودتری برای سیستم های تهویه مطبوع ساختمانی نیز کاربرد دارد. آمونیاک دارای ODP و GWP برابر با صفر است و به همین دلیل، مبردی جذاب از نظر زیست محیطی و صرفه جویی در انرژی به شمار می آید. اما این ماده سمی بوده و در شرایطی خاص، آتش گیر نیز هست. خوشبختانه سمی بودن این ماده به دلیل بوی زننده ای که دارد و آن را به راحتی قابل شناسایی می سازد، آنچنان خطرناک نیست. خطرنشتی یا تخلیه ی اتفاقی این ماده را می توان با تعبیه کردن چیلرهای آمونیاکی در اتاقک های کاملا عایق بندی شده که مجهز به هواکش های مجهز به فن هستند، به مقدار قابل توجهی کاهش داد. با این که بخار آمونیاک سبک تر از هواست، تحقیق های اخیر که توسط BRE انجام شده، نشان داده است که باد می تواند باعث شود بخار آمونیاک مانند یک گاز شناور در هوا رفتار کند. اثر مشابهی نیز در مورد گازهای دودکش بویلر به خوبی شناخته شده است. دودکش یا هواکش های مجهز به فن، برای اطمینان از این که انتشار اتفاقی این ماده کاملا رقیق شده و به شکلی ایمن از ساختمان یا ساختمان های مجاور دور می شود، لازم خواهند بود. راهنمایی های خاص در مورد آمونیاک از انستیتو تبرید انگلستان و استاندارد BS EN 378 قابل دست یابی است.
دی اکسید کربن (R-744)
مبردی طبیعی است که استفاده بسیار محدودی دارد. تحقیقات اخیر راه را برای بعضی استفاده های خاص از این مبرد باز کرده است. از دی اکسید کربن در سیکلهای تراکمی ـ تبخیری و با کمپرسورهای رفت و برگشتی استفاده می شود. نکته منفی سیکلهای تبریدی که از این ماده استفاده می کنند، فشار بالا (حدود Psig 900) و راندمان پایین سیکل است. کاربرد دی اکسید کربن در سیکلهای تبرید سری می تواند مفید باشد.
از نقطه نظر زیست محیطی و ایمنی، دی اکسید کربن (CO2) یک مبرد عالی به شمار می آید. این ماده غیرقابل اشتعال، بدون بو و غیرسمی است (البته غلظت های بسیار بالای آن می تواند باعث بروز خفگی گردد) و همچنین ODP آن صفر بوده و GWP آن نیز پایین است. موانع اصلی که بر سر راه استفاده از این ماده قرار دارند، این است که این ماده به دلیل پایین بودن دمای بحرانی آن (حدود C3/31) عموما بازدهی انرژی پایینی دارد. در کاربردهای خاصی، این مشکل را می توان با طراحی مبدل های حرارتی خاص، کاهش داد. دی اکسید کربن همچنین در فشارهای بسیار بالا (حدود 100 بار) عمل نموده و دارای ظرفیت حجمی بسیار بالاتری نسبت به مبردهای دیگر است و به همین دلیل طراحی تجهیزات موجود مانند کمپرسورها، برای این مبرد مناسب نیستند. پیشرفت های قابل توجهی در زمینه استفاده از این مبرد در سیستم های تبرید کوچک، مانند تهویه مطبوع خودرو و سیستم های تبرید متوالی در ذخیره ی مواد غذایی در دمای پایین و تاسیسات انجماد صورت گرفته اند.
هوا R729:
هوا نیز می تواند در سیکل گاز جهت ایجاد سرمایش به کار رود، سیستمی که عموما مفهوم «سیکل هوا» را مطرح نموده و به شکلی گسترده در سرمایش کابین هواپیما مورد استفاده قرار می گیرد. متاسفانه، سیکلی هوا دارای بازدهی بسیار پایینی بوده و مصرف انرژی را در مقایسه با سیستم های معمولی تراکم بخار که از HCFC ها یا HFC ها استفاده می کنند، افزایش خواهد داد. اما مطالعات انجام شده توسط BRE و دانشگاه بریستول، منجر به پیدایش یک سیستم سیکل هوا برای گرمایش و سرمایش همزمان در ساختمان شده است که بازدهی انرژی آن کمی بالاتر از بسیاری از سیستم های معمولی است. سیستم هایی با سیکل هوا که در محدوده ی تجاری قابل دسترس باشند هنوز به بازار عرضه نشده اند و نیاز به این دارند که تولید کننده ای برای تولید انبوه این دستگاه ها، سرمایه گذاری کرده و هزینه ی سیستم های سیکل هوا را تا جایی پایین بیاورد که با سیستم های معمولی تراکم بخار قابل رقابت باشند.
هیدروکربنها (HC)
پروپان (R-290) و ایزوبوتان (R-600a) در کنار بعضی دیگر از هیدروکربنها می توانند در سیکلهای تراکمی ـ تبخیری استفاده شوند. در اروپای شمالی حدود 35 درصد یخچالها با مبردهای هیدروکربنی کار می کنند. از جمله خواص این مبردها راندمان زیاد و در عین حال اشتعال پذیری بسیار بالا می باشد. در ایالات متحده استفاده از این نوع مبردها به دلیل استانداردهای ایمنی بسیارمحدود است.
این مواد، دارای خواص تبریدی عالی بوده و اثرات نامطلوب زیست محیطی بسیار جزیی دارند. به همین دلیل، این مواد برای کاربرد در یخچال های خانگی و سیستم های تبرید تجاری کوچک و همچنین سیستم های تهویه مطبوع از عمومیت زیادی برخوردار شده اند. اما، اشتعال پذیری بالای این مواد، مستلزم این است که موارد ایمنی مربوط به دقت رعایت شوند. یکی از خطراتی که از اهمیت زیادی هم برخوردار است، این است که چون هیدروکربن ها هیچ بویی ندارند، وجود و غلظت بالای آن ها در محل سرویس و نگهداری که بسیار هم خطرناک است، قابل تشخیص نخواهد بود. راهنمایی های کامل در مورد استفاده از هیدروکربن ها توسط «شورای صنعت تهویه مطبوع و تبرید ACRIB»، انستیتو تبرید و استاندارد BS EN 378 توصیف شده اند.


کلروفلوئوروکربنها (CFC’s)
رایجترین مبردهای این گروه R-114 ، R-113 ، R-12 و R-11 می باشند. تا اواسط دهه هشتاد میلادی استفاده از آنها در سراسر دنیا معمول بود اما به موجب پروتکل مونترال استفاده و تولید آنها از سال 1995 در کشورهای توسعه یافته متوقف شده و در کشورهای در حال توسعه نیز طبق برنامه و به تدریج جمع آوری خواهند شد. استفاده از کلروفلوئوروکربنها با تمام انواع کمپرسورها و در سیکل تراکمی ـ تبخیری امکان پذیر است. راندمان و ایمنی بالا و غیرقابل اشتعال بودن از خواص مثبت آنها است. متاسفانه این مبردها صدمات جبران ناپذیری را به لایه ازن وارد می کنند.
هیدروکلروفلوئوروکربنها (HCFC’s)
R-22 که پر استفاده ترین مبرد می باشد، در این گروه قرار می گیرد. این مبردها در سیکلهای تراکمی ـ تبخیری و با تمام انواع کمپرسورها قابل استفاده هستند. مانند مبردهای CFC برنامه برای ممنوعیت استفاده از آنها در تمام کشورها در حال انجام است.
هیدروفلوئوروکربنها (CFC’s)
این مواد از مبردهای نسبتا جدید بوده و به عنوان جایگزین برای مبردهای مخرب لایه ازن مطرح
می باشند. R-134a از جمله آنها بوده و با راندمان نسبتاً بالا، و با خواصی نظیر غیرقابل اشتعال و غیر سمی بودن، مشخصات اصلی یک مبرد خوب را دارد.
مبردهای مخلوط
در صورتی که دو یا چند مبرد مشخص با نسبت خاصی با هم مخلوط شوند، می توان به یک مبرد جدید دست یافت؛ به عنوان مثال R-407C از مخلوط R134a و R-125 به دست آمده و دارای خواص قابل توجهی می باشد. مبردهای مخلوط خود به دو دسته عمده تقسیم می شوند:
الف) آزئوتروپها: بعضی از مبردهای مخلوط خواصی مانند یک مبرد تک جزئی دارند؛ به عبارت دیگر فشار و دمای اشباع هر جزء با فشار و دمای اشباع کل مخلوط یکسان است. مثلا R-500 شامل دو جزء R-134a و R-125 بوده و مخلوطی از آزئوتروپ می باشد. نمودار 1 نشان دهنده رفتار این ماده در فازگاز و مایع است. همانطوری که ملاحظه می شود نسبت اختلاط هر دو جزء در فاز گاز یا مایع تقریبا یکسان است. به عبارت ساده تر دو جزء در هنگام تغییر فاز از هم جدا نشده و با هم تغییر فاز می دهند.
ب) زئوتروپها: برخلاف گروه فوق این نوع مخلوطها در هنگام تغییر فاز به اجزاء تشکیل دهنده خود تقسیم شده و لایه های مختلف گاز و مایع را تشکیل می دهند. از جمله زئوتروپها R407C و
R-410A می باشند. در هنگام استفاده از این مبردها باید ملاحظات خاص آنها را در نظر داشت.
آب
آب در سیسمتهای جذبی به عنوان مبرد مورد استفاده قرار می گیرد. در این سیستمها از آب در کنار یک محلول نمک مثل لیتیم بروماید که نقش جاذب را دارد استفاده می شود. چیلرهای جذبی COP پایینی دارند (حدود 1) درحالی که یک چیلر با کمپرسورهای سانتریفوژ COP حدود 5 دارد. از نظر زیست محیطی استفاده از آب که یک مبرد کاملا طبیعی است بسیار مطلوب می باشد هر چند که پایین بودن COP به این معنا است که در مقایسه با یک چیلر مثلا سانتریفوژ باید مقدار بیشتری سوخت فسیلی مصرف نمود تا همان میزان سرما را ایجاد کرد.
در مورد استفاده از چیلرهای جذبی لازم است برای هر پروژه، تحلیل فنی و اقتصادی مناسب انجام گیرد تا بهینه و مقرون به صرفه بودن استفاده از آن بررسی شود. بدین منظور می توان از نرم افزارهایی نظیر Mcquay’s Energy Analysis استفاده نمود.
از نقطه نظر زیست محیطی و ترمودینامیکی، آب شاید مبردی ایده آل برای کاربردهایی باشد که بالاتر از صفر درجه ی سانتی گراد کار می کنند. اما یک مشکل برزگ عملی در این بین وجود دارد که همان بالا بودن حجم مخصوص بخار آب است که مقدار آن تقریبا دو برابر یک مبرد HFC معمولی است. این امر بدین معنی است که کمپرسورهایی بسیار بزرگ برای چنین سیستمی لازم خواهند شد. بهترین نوع کمپرسور برای این سیستم، احتمالا کمپرسورهای محوری یا سانتریفوژ خواهند بود، اما انواع مناسب برای بخار آب در حال حاضر انواع بسیار خاصی بوده، قیمت بسیار بالایی داشته و زمان تحویل بسیار طولانی دارند. هزینه و اندازه ی بالای این سیستم ها و این که چنین سیستم هایی تنها باید به صورت «سفارشی» ساخته شوند، در حال حاضر آن ها را عملا از رده ی جایگزین های موجود جهت کاربردهای عمومی تهویه مطبوع خارج نموده است. پیشرفت های آینده ی محصولات تجاری و شاید سیستم های جایگزین بخار فشان، در آینده ی دورتر آب را به عنوان جایگزینی موفق مطرح نماید (البته آب می تواند به عنوان مبرد در چیلرهای سیکل لیتیوم برماید / آب مورد استفاده قرار گیرد. عنوان بعدی را ببینید).
چیلرهای سیکل جذبی:
چیلرهای سیکل جذبی که معمولا از آب/ آمونیاک یا لیتیوم برماید/ آب استفاده می کنند، در کاربردهای بسیار متنوع سرمایشی در دسترس هستند. سیکل جذبی، شبیه به سیکل تراکم بخار است، به جز اینکه کمپرسور در این سیستم ها با یک ابزوربر و ژنراتور جایگزین شده و این سیکل توسط اعمال گرما در ژنراتور راه اندازی می شود. سیکل تبرید جذبی، دارای بازدهی انرژی بسیار کمتری از سیکل تراکم بخار بوده و در مورد کاربردهای تهویه مطبوع، هزینه های سوخت و انتشار غیر مستقیم دی اکسید کربن آن بالاتر از سیستم های تراکم بخار معادل آن است. تنها استثنایی که در این مورد وجود دارد، مواردی است که انرژی گرمایی ارزان یا مجانی از یک منبع گرمای زاید، مانند سیستم ترکیبی گرما و نیرو (CHP)، در دسترس باشد. چیلرهای جذبی همچنین قیمت بالاتری از سیستم های تراکم بخار مشابه داشته و فضای نصب بیشتری نیاز دارند. بازدهی کمتر آن ها همچنین باعث می گردد که برای عمل سرمایش مشابه با سیستم تراکم بخار، حدود دو برابر تجهیزات وارهایی گرما نیاز داشته باشند.
سرمایش با هوا یا «سرمایش رایگان»:
خنک کننده های هوای خشک یا برج های خنک کننده ی تبخیری، می توانند به جای چیلرها در هوای سرد، به عنوان بخشی از استراتژی کارکرد سرمایشی رایگان به کار گرفته شوند. برای استفاده در هوای بسیار گرم، این سیستم ها نیاز به چیلرهایی جهت پوشش دادن حداکثر بار سرمایشی خواهند داشت. مزیت اصلی این نوع سرمایش رایگان، کاهش زمان کارکرد چیلر و در نتیجه کاهش مصرف انرژی و انتشار غیرمستقیم دی اکسیدکربن در جو می باشد. استفاده از این روش، اندازه یا تعداد چیلرهای لازم یا مقدار مبرد را کاهش نخواهد داد. عبارت «سرمایش رایگان» در این رابطه کمی گمراه کننده است، چون نیروی قابل توجهی برای راه اندازی پمپ و دمنده های موجود لازم خواهد بود.
آبهای زیرزمینی:
آب های زیرزمینی در بسیاری از نقاط قابل دسترس بوده و در طول سال دمایی حدود 12 تا C14 (در کشور انگلستان) دارد. این دما، بالاتر از دمای آب سرد تامین شده ای است که در سیستم های تهویه مطبوع معمولی مورد استفاده قرار می گیرد. اما در ساختمان های جدید، تهویه ی جابه جایی و سیستم های سرمایشی سقف های سرد می توانند جهت پذیرش این دماها بدون بروز ضعف عمده در کارآیی سیستم یا رفاه دمایی موجود در ساختمان، طراحی گردند. اگر در ساختمان فعلی، سیستم های تهویه مطبوع معمولی نتوانند با سیستم های فوق جایگزین گردند، تنها انتخاب برای استفاده از آب های زیرزمینی، به کارگیری آن ها به عنوان جاذب گرما جهت دفع دمای کندانسور چیلر می باشد. این امر می تواند بیشترین مزیت را در هوای گرم داشته باشد زیرا امکان پایین آمدن دمای چگالش را نسبت به بیشتر فرم های دیگر دفع گرما از جمله برج های خنک کننده ی تبخیری فراهم می آورد. اما صرف جویی های انجام شده در این رابطه، با هزینه های بالای پمپ کردن آب های زیرزمینی از چاه ها هم تراز خواهد شد. مشکل بزرگی که در رابطه با آب ها زیرزمینی مشاهده می شود، این است که پیش بینی مقدار آب چاه، قبل از اینکه اقدام به حفر آن شود، عملی نخواهد بود. مقدار آب به دست آمده بستگی به نفوذپذیری آب در لایه های زمین (یا بسترهای ماسه ای) دارد. تنها راه برای تعیین این مساله، حفر چاه و انجام آزمایش بر روی خاک داخل چاه است. این مساله باعث ریسک بیشتر در انجام این کار و عدم قطعیت در هر گونه برنامه ریزی سرمایش با آب های زیرزمینی خواهد شد.
سرمایش با استفاده از آب رودخانه ها و دریاچه ها
آب به نسبت گرم رودخانه یا دریاچه ها در طول تابستان، استفاده از آن را جهت سرمایش ناممکن می سازد. به عنوان مثال، دمای آب رودخانه ی تیمز Thames بین سال های 1984 تا 1994، در شش ماه از سال بالاتر از C15 بوده است. تنها راه برای به کارگیری چنین منبع دفع حرارتی، سرد کردن کندانسورها در چیلرهایی است که با آب خنک می شوند.
سیستم های جذب سطحی absorption جامد
این فرآیند، از یک ماده جاذب سطحی جامد برای جذب و دفع متناوب یک سیال مبرد عامل جهت ایجاد سرما بهره می گیرد. این فرآیند، مراحل تجربی خود را می گذراند و قبل از این که سیستم های تجاری آن بتوانند روانه ی بازار شوند، تحقیق های وسیعی در مورد آن لازم خواهد بود.
سرمایش تبخیری با چرخه ی باز
این روش، در کاربردها و شرایط آب و هوایی خاص، روشی بسیار ساده و مقرون به صرفه است. سیستم های تجاری که از این روش بهره می گیرند، به شکلی گسترده در مناطقی که آب و هوای خشک دارند (مانند جنوب غربی ایالات متحده) برای خنک کردن هوا به کار می روند (کولرهای آبی خودمان از همین روش استفاده می کنند). این سیستم ها را می توان با اضافه کردن مرحله ی رطوبت گیری برای استفاده در آب و هوای مرطوب تر به کار گرفت، اما چنین مرحله ای باعث افزایش اندازه، هزینه، پیچیدگی و مصرف انرژی سیستم خواهد شد. این روش تنها برای ساختمان هایی که دارای سیستم های تهویه مطبوع هوا هستند، مناسب است.
ابزارهای ترموالکتریکی
این ابزارها عموما جهت سرمایش «نقطه ای» در سرد کردن قطعات و سیستم های الکترونیکی به کار می رود. اما این تجهیزات در اندازه های بزرگ به شکل تجاری قابل دسترس نبوده و بازدهی پایین این تجهیزات، کاربرد آن ها را در سرمایش ساختمان غیر عملی می سازد.

چرخه ای Stirling و Ericsson و یخچال Gifford-McMahon
دستگاه هایی که بر اساس این چرخه ها کار می کنند، هنوز در مقیاس تجاری جهت تهویه مطبوع ساختمان ها وارد بازار نشده اند. تنها نمونه ی شناخته شده از این چرخه های تبرید، در یخچال های خانگی به کار برده شده است. با این که بازدهی این روش، بالاتر از سیستم های معادل آن است که با روش تراکم بخار کار می کنند، اما این چرخه ها نیاز به تجهیزات پیچیده تری داشته و در نتیجه قیمت بالاتری خواهند داشت.
تبرید با سیکل گاز:
محدودیت اصلی در سیکل گاز، بازدهی پایین آن در دماهای کاربری تهویه مطبوع می باشد. بازدهی سیستم های سیکل گاز، تنها در دمایی حدود C 70 زیر صفر با بازدهی سیستم های تراکم بخار قابل مقایسه است. مشخص شده است که سیستم های سیکل گاز که از هوا به عنوان سیال عامل استفاده می کنند (سیستم های سیکل هوا)، در ساختمان هایی که گرمای دفع شده می تواند همزمان با سرمایش ایجاد شده مورد استفاده قرار گیرد، قابل استفاده خواهند بود.
تبرید ترمیونیک
کاربرد عملی پدیده ی انتشار ترمیونیک جهت سرمایش، پیشنهاد گردیده اما هنوز به مرحله ی اثبات نرسیده است. تا زمانی که امکان این روش به اثبات نرسد، پیدایش سیستم های تجاری آن قابل انجام نخواهد بود.
تبرید مغناطیسی
تبرید مغناطیسی بر اساس خاصیت مغناطیس ـ گرمایی کار کرده و زمانی که مواد مشخصی به صورت آن ها زدوده می شود، ایجاد می شوند. با این که دستگاه های عملی با استفاده از این روش برای کاربردهای «سرمایش عمیق» جهت دست یابی به دماهای بسیار پایین مورد استفاده قرار گرفته اند، هزینه ی بالای این سیستم ها، کاربرد آن ها را در سرمایش ساختمان های غیرممکن می سازد. به نظر می رسد ابزارهای تبرید مغناطیسی دارای بازدهی انرژی بالایی بوده و از سیستم های تراکم بخار پر بازده تر باشند. اما تا پیدایش سیستم های عملی که با استفاده از این روش بتوانند در تهویه مطبوع ساختمان ها به کار گرفته شوند، 10 تا 20 سال زمان لازم است.
تبرید به روش حباب پالس
تبرید به روش حباب پالس، بر اساس اثر گرمایش و سرمایش به وجود آمده در نتیجه ی تراکم و انبساط گاز کار می کند. دستگاه هایی بر این اساس در سرمایش عمیق و کاربردهای فضایی استفاده شده اند، اما دستگاه های مقرون به صرفه و دارای بازدهی کافی، هنوز برای کاربردهای ساختمانی طراحی نگردیده اند. مزیت اصلی این روش، هزینه ی پایین و طول عمر طولانی آن است، اما احتمالا این روش، بازدهی دستگاه های تراکم بخار را نخواهد داشت.
تبرید به روش گرما ـ صوتی
تبرید به روش گرما ـ صوتی، با تبرید به روش حباب پالس مشابهت دارد، غیر از اینکه این روش از مولدهای صوتی و اثرات تشدید برای ایجاد تغییرات فشار که باعث گرمایش و سرمایش می شود، بهره می گیرد. همان طور که در مورد روش حباب پالس گفته شد، هزینه ها و بازدهی این روش نیز بایستی بهبود یابد تا کاربرد آن در ساختمان ها عملی گردد.
سرمایش نوری:
مبانی سرمایش نوری، ایجاد تابش الکترومغناطیسی در محدوده ی بسامد نوری است که باعث سرمایش یک ماده جامد می گردد. با اینکه متخصصین سرمایش عمیق و کاربردهای فضایی چنین سیستم هایی را طراحی نموده اند، اما محدودیت اصلی آن همانا هزینه ی بالا و بازدهی پایین آن است. بنابراین تا زمانی که پیشرفت های آینده در این زمینه نتواند به این محدودیت ها چیره شود، کاربرد این روش در تهویه مطبوع ساختمانی ممکن نخواهد شد. 

[ پنج شنبه 19 آبان 1390برچسب:, ] [ 1:48 ] [ مجید ]

ساختمان کولر گازی

الف-اجزاء الکتریکی-که شامل: سیم های رابط-کمپرسور-خازن (کاپاسیتور)-اورلود- ترموستات-کلید چند وضعیتی(کلید فن)-کلید اصلی کولر(تابلو برق)می باشد.

در کمپرسورکولر های گازی دو مکانیسم بکار گرفته شده نوعی از کمپرسور ها را با استفاده از انرژی الکتریکی،روتور بکار افتاده و با کوپل شدن به سایر قطعات مکانیکی کمپرسور، پیستون به حرکت در آمده،وگاز را از یک مسیر به داخل سیلندر مکیده وپس از آنکه فشار لازم را به گاز وارد آورده ، آن را بدرون لوله رفت جاری می سازد.نوع دیگر کمپرسور ها فاقد میل لنگ و پستون بوده وخود روتور در حال چرخش (بواسطه فرم خاصی که دارد) از مسیر ورودی به سیلندر ، گاز را مکیده و وارد لوله رفت می سازد. این کمپرسور ها ، کمپرسور های دورانی نامیده می شوند.

در کولر های گازی از خازن ویا در بعضی کولر ها، از دو خازن بمنظور ایجاد گشتاور به هنگام راه اندازی کمپرسور استفاده می شود.روش متداول به کار گیری خازن به این صورت است که یک خازن برای راه اندازی موتور فن ویک خازن برای راه اندازی کمپرسور مورد استفاده قرار می گیرد.

حیطه عملکرد دما در ترموستات کولر های گازی نسبت به یخچال های خانگی قدری متفاوت است.در یخچال عملکرد ترموستات بین 1 الی 7 درجه سانتی گراد است اما این دما و در واقع حدود واکنش در ترموستات کولر گازی بین 10 الی 20 درجه سانتی گراد است از این تفاوت که بگذریم، ساختمان و نحوه ی عملکرد هر دو ترموستات یکی است.از آن جا که موتور های کولر های گازی، عموما"چند سرعته است، به منظور استفاده از دورهای مختلف،از یک کلید چند حالته استفاده می شود. ساختمان داخلی این کلید بسیار مشابه کلید پنکه سقفی است با این تفاوت که در این کلید تنها سرهای خروجی وجود دارد واین سرهای خروجی به سیم های رابط موتور فن متصل می شود.تابلو برق کولر جایگاه ترموستات-کلیداصلی یا کلید قدرت کولر وکلید چند وضعیتی است. البته بعضی از کولر ها فاقد کلید قدرت می باشند.

ب - اجزاء مکانیکی-اجزاء مکانیکی کولر گازی با اندک تفاوت،عینا" قطعات مکانیکی یخچال می باشد که از جمله می توان به قطعاتی مانند کمپرسور-کندانسور(رادیاتور)-اواپریتور-فیلتر(درایر)-پروانه کندانسور-پروانه اواپریتور-لوله کاپیلاری(لوله مویی)-سینی زیر کولر-خروجی هوا-فیلترخروجی هوا، اشاره کرد.در کولر های گازی از دو پروانه استفاده می شود که عموما" برروی یک شافت اصلی سوار شده اند یکی از پروانه ها از مجرای ورودی ، هوا را مکیده وبا وزش آن به کندانسور، گرما را به محیط خارجی ساختمان می راند.پروانه دوم که به قسمت جلوی موتور فن متصل است هوا را از مجرای ورودی مکیده و با وزش آن به اواپریتور، سرما را وارد ساختمان می سازد.هوا جهت ورود به ساختمان از دریچه مخصوصی (که به خروجی هوا نامیده می شود) می گذرد به منظور ممانعت از ورود گرد وغبار و موارد مشابه به داخل ساختمان ،پشت خروجی هوا،فیلتر سیمی یا اسفنجی تعبیه می شود.

از آن جا که ممکن است بر اثر عدم تنظیم ترموستات ویا ازدیاد گاز شارژ شده ، اواپریتور و یا قسمتی ازلوله بر گشتی ، دارای برفک شده و یا یخ ببندد و در توقف کولر (هنگام اتومات) بر اثر گرما،یخ ها ذوب شوند وآب حاصله از جدارهای کولر سر ریز نماید، ترتیبی اتخاذ شده تا در صورت بروز حالت فوق آب به خارج از کولر هدایت شود.این وظیفه برعهده سینی زیر کولر است. در گوشه ای از سینی،لوله مخصوصی تعبیه شده که آب ایجاد شده از آن خارج می شود وبرای آن که از ریزش آب جلوگیری بعمل آید،عموما"به لوله مذکور شیلنگی متصل می شود ویا با قرار دادن آن بر روی سطح زمین از پراکنده شدن ذرات آب در محیط ممانعت بعمل می آید.

سرما سازى در کولر گازی -

در کولر گازی مانند یخچال از تبدیل گاز به مایع با افزایش فشار و سپس از سرمای ایجاد شده به هنگام تبدیل گاز مایع به حالت گاز (بصورت فوران) برای رسیدن به هدف مورد نظر که همان خنک نمودن فضای داخل ساختمان است استفاده می شود.بر اثر کار کمپرسور، گاز تحت فشار قرار گرفته (قدری گرم شده)و وارد لوله رفت می شود .برای کاستن از دمای گاز تحت فشار قرار گرفته ، آن را وارد کندانسور نموده و هوایی که توسط پروانه کندانسور به آن می وزد،گرمای لوله ها که در واقع از گرمای گاز جاری در آن ها ایجاد شده را به خارج از محیط هدایت می کند.در این مرحله گاز تا حدودی خنک می شود. پس از کندانسور گاز از درایر عبور می کند تا رطوبت ویا رسوباتی را که احتمالا"از جداره های داخلی لوله های کندانسور جدا شده از آن سلب شود.گاز خشک و تمیز پس از درایر وارد لوله مویی می شود.از آن جا که سطح مقطع لوله مویی بسیار کمتر از سطح مقطع کندانسور و یا ورودی درایر است.گاز تحت فشار زیاد به حالت مایع تبدیل می شود.کمپرس کمپرسور گاز مایع را از لوله مویی عبور داده و وارد اوپراتیور می کند.تفاوت سطح مقطع دو محیط (سطح مقطع لوله های اواپریتور بسیار بیشتر از لوله مویی است)به گاز جاری اجازه فوران داده و گاز در حال فوران تولید سرما می کند.

سرما سطح اواپریتور را در اختیار گرفته و هوایی که توسط پروانه از اواپریتور به آن برخورد می کند،این سرما را وارد محیط می سازد.فریون 22 پس از اواپریتور به لوله بر گشت کمپرسور باز می گردد تا مجددا"مسیر قبلی را طی نماید.به این ترتیب و به تدریج سرمای ایجاد شده در اواپریتور،دمای محیط را تحت تاثیر قرار داده و محیط را معتدل و خنک می سازد.

عیب یابی و تعمیر کولر گازی:

عیب1- کولر روشن نمی شود

علت 1- پریز برق ندارد،دوشاخه یا سیم رابط کولر معیوب است.

رفع عیب1- با بر رسی برق پریز و اطمینان از سالم بودن آن ،بدنه کولر را با احتیاط جدا نموده و پس از آن که دو شاخه را وارد پریز نمودید،بتوسط ولتمتر مقدار برق را در ترمینال اصلی مورد اندازه گیری قرار دهید.اگر در ترمینال اصلی ولتاژ وجود نداشت ابتدا دو شاخه و سپس سیم رابط را تعویض نمایید البته در صورتی که در بر رسی دو شاخه ،عیب خاصی مشاهده نشده باشد.

عیب2- کولر روشن نمی شود.

علت2- کلید اصلی خراب است.

رفع عیب2- در بعضی از کولر ها کلید قدرت وجود دارد که در واقع فاز اصلی مدار از این کلید عبور نموده. در صورت معیوب بودن کلید قدرت، به سبب عدم وجود فاز در مدار ،عیب1- مشاهده می شود .کلید قدرت را می توان پس از خارج نمودن دو شاخه از پریز مورد آزمایش قرار داد بهتر است یکی از سر سیم ها را جدا کنید. اهم متر را بر روی رنج 1*R قرار داده و رابط ها را به پایه های کلید متصل سازید .اگر کلید سالم باشد با قرار دادن آن بر روی حالت ON،عقربه منحرف شده و عدد صفر را نشان می دهد.در همین زمان با حرکت کلید بر روی حالت OFFعقربه به سمت بی نهایت باز می گردد. در غیر این صورت کلید معیوب است و می بایست آن را تعویض نمایید.

عیب3- کولر روشن نمی شود.

علت3- سیم های رابط قطع شده اند.

رفع عیب3- اگر در سیم بندی مدار اصلی ،فاز یا نول قطع شده باشد،عیب1 بوجود می آید بنابراین لازم است صحت اتصالات تا محل انشعاب بین ترموستات و کلید موتور فن بر رسی شود.

عیب4- موتور فن روشن می شود اما کمپرسور براه نمی افتد.

علت4- فاز یا نول اصلی کمپرسور قطع است.

رفع عیب4- سیم های رابط را مورد بر رسی قرار دهید.در صورت مشاهده سیمی که از محل اتصال خود خارج شده ،نسبت به اتصال مجدد آن اقدام نمایید.

عیب5- موتور فن روشن می شود اما کمپرسور براه نمی افتد.

علت5- ترموستات خراب است.

رفع عیب5- دو شاخه کولر را از پریز خارج نموده و پس از جدا نمودن سیم های رابط ترموستات رابط های اهم متر را به آن متصل نمایید.با حرکت ترموستات (ولوم ترموستات)در جهت عقربه های ساعت ، عقربه اهم متر منحرف شده ودر حدود عدد صفر می ایستد و با قطع ترموستات (حرکت ولوم در جهت خلاف عقربه ساعت) عقربه به سمت بی نهایت باز می گردد. اگر به هنگام تست کلید ،موارد مذکور مشاهده نشد کلید ترموستات معیوب است. ترموستات را تعویض نمایید.حتما" هنگام خرید ترموستات جدید،توجه داشته باشید که ترموستات مختص کولر گازی را خریداری نمایید.

عیب6- موتورفن روشن می شود اما کمپرسور براه نمی افتد.

علت6- اورلود،دائما"در حالت قطع است.

رفع عیب6- کنتاکت های اورلود در حلت عادی به یکدیگر متصل هستند که این اتصال بوسیله اهم متر دیده می شود در غیر این صورت اورلود با شماره کد مشابه خود تعویض می شود.لازم است ذکر شود در اکثر کولر های گازی اورلود درون پوسته آهنی کمپرسور تعبیه شده که در این صورت رفع عیب قدری مشکل می شود.

عیب7- موتورفن روشن می شود اما کمپرسور براه نمی افتد.

علت7- کمپرسور معیوب است

رفع عیب7- بهتر است کمپرسور را در حالی که متصل به برق است مورد آزمایش قرار دهید.کولر را روشن نموده و موتور فن را به حرکت اندازید. ترموستات را نیز در حالت روشن قرار داده و اگر از قبل سر سیم های موتور را شناسایی نموده اید،ابتدا ولتاژ دو سر اصلی و مشترک و کمکی را مورد اندازه گیری قرار دهید واگر به هر دو سیم پیچ ولتاژ به اندازه کافی می رسد اما حرکت نمی کند باید کمپرسور را تعمیر یا تعویض نمایید.

عیب8- موتور فن روشن می شود اما کمپرسور براه نمی افتد

علت8- خازن راه انداز کمپرسور معیوب است

رفع عیب8- اگر خازن معیوب باشد، بمحض حرکت ترموستات در جهت عقربه های ساعت موتور میل به حرکت از خود نشان می دهد اما براه نمی افتد.عموما"این حالت کمپرسور توسط کم نور شدن لامپ های روشنایی منزل قابل رویت و تشخیص است .بواسطه جریان اضافی که کمپرسور در این حالت می کشد،اورلود نیز عمل می کند.خازن را از مدار خارج نموده ،وپس از تخلیه به یکی از روش های گفته شده در مبحث خازن ها آن را آزمایش کنید.در صورت مشاهده عیب خازن ، نسبت به تهیه خازن جدید اقدام نمایید.

عیب9- کلید فن را روی تمام حالت ها قرار داده ایم اما،فن روشن نمی شود(کمپرسور عمل می کند)

علت9- فاز یا نول اصلی فن قطع شده است.

رفع عیب9- از جمله احتمالات می تواند این باشد که فاز کلید چند حالته و یا نول خود موتور فن قطع شده باشد .دو خط مذکور را بر رسی نموده ودر صورت مواجهه با پارگی و یا جدا شدن سیمی از کنتاکت خود ،عیب را بر طرف سازید تا فن به کار خود ادامه دهد.

عیب10- کلید فن را روی تمام حالت ها قرار داده ایم اما، فن روشن نمی شود (کمپرسور عمل می کند).

علت10- کلید فن خراب است.

رفع عیب10- کولر را از برق جدا نموده و پس از آزاد ساختن کنتاکت های کلید فن ، یکی از رابط های اهم متر را روی کنتاکت ورودی فاز قرار داده و با زدن کلید (حالت 1 )،می بایست با اتصال رابط دوم اهم متر بر روی یکی از پایه ها ،عقربه منحرف ودر حدود صفر بایستد.در حالت 2 کلید رابطین اهم متر بر روی کنتاکت مشترک ویکی دیگر از پایه ها ارتباط را نشان خواهد دادواز آن جا که فن به هیچ وجه روشن نمی شود در آزمایش کلید هیچ کدام از حالت های کلید انحراف عقربه در اهم متر را ایجاد نمی سازد(اگر کلید خراب باشد). کلید را تعویض کنید تا موتور فن با حرکت کلید براه افتد.

عیب11- کلید فن را روی تمام حالت ها قرار داده ایم اما، فن روشن نمی شود (کمپرسور عمل می کند).

علت 11- خازن راه انداز موتور فن معیوب شده.

رفع عیب 11- اگر مشکل از خازن باشد ،با حالت 1 کلید فن ، موتور صدای هوم داده وشروع به آمپر کشی می کند که اگر به موقع کلید فن در حالت خاموشی قرار نگیرد،موتور فن خواهد سوخت. همین واکنش موتور در سایر حالت های کلید فن نیز با کمی شدت یا ضعف مشاهده می شود خازن راه انداز موتور فن را از مدار خارج نموده و پس از تخلیه به یکی از روش های گفته شده در مبحث تست خازن ها آن را آزمایش نمایید اگر خازن معیوب است آن را تعویض نمایید.

عیب12- کلید فن را روی تمام حالت ها قرار داده ایم اما، فن روشن نمی شود (کمپرسور عمل می کند).

علت 12- موتور فن معیوب است.

رفع عیب12- از آن جا که موتور فن قدری پیچیده است و از انواع آسنکرون های چند سرعته محسوب می شود . تشخیص سیم پیچ معیوب و رفع عیب آن تا حدودی مشکل است توصیه می شود موتور را به تعمیرگاه منتقل و رفع عیب آن را به تعمیر کاری مجرب واگذار کنید.

عیب13- کمپرسور و فن هر دو در حال کارند اما خنک کنندگی کولر بسیار کم است.

علت13- ترموستات تنظیم نیست.

رفع عیب13- ترموستات را بر روی درجه مناسب قرار دهید تا سرمایی که کولر ایجاد می کند پاسخگوی نیاز محیط باشد.

عیب14- کمپرسور و فن هر دو در حال کارند اما خنک کنندگی کولر بسیار کم است.

علت14- موتور فن نیم سوز شده.

رفع عیب14- اگر سرعت فن تقلیل یابد،سرمای کمتری وارد محیط می شود در نتیجه عملکرد کولر مطلوب نخواهد بود موتور فن را به تنهایی مورد آمپر کشی قرار دهید.اگر جریان اضافی می کشد،نیم سوز است،نسبت به تجدید سیم پیچی موتور فن اقدام نمایید.

عیب15- کمپرسور و فن هر دو در حال کارند اما خنک کنندگی کولر بسیار کم است.

علت15- فیلتر خروجی هوا،کثیف است.

رفع عیب15- در اولین تصویر همین صفحه مراحل دستیابی به فیلتر نشان داده شده ،پس از خروج فیلتر آن را کاملا" تمیز نمایید. جهت شستشوی فیلتر به مندرجات دفتر چه های راهنما دقیقا" توجه کنید.

عیب16- کمپرسور و فن هر دو در حال کارند اما خنک کنندگی کولر بسیار کم است.

علت16- مسیر ورودی هوا مسدود شده است.

رفع عیب16- توسط یک فرجه ورودی های هوا به داخل کولر را تمیز نمایید.

عیب17- کمپرسور و فن هر دو در حال کارند اما خنک کنندگی کولر بسیار کم است.

علت17- یاتاقان های محور فن خراب است.

رفع عیب17- از آن جا که صحت عملکرد یاتاقان ها در سرعت محور فن بسیار موثر است خرابی آن ها علاوه بر آنکه هوای خروجی را کاهش می دهد صدای شدیدی را نیز ایجاد می سازد. در صورت مشاهده این عیب یاتاقان ها را تعویض نمایید.

عیب18- بدنه کولر برق دارد

رفع عیب18- اتصال بدنه ممکن است از کمپرسور و یا فن ،خازن ها و یا سیم های رابط باشد.مانند سایر لوازم خانگی ابتدا ارتباط الکتریکی مصرف کننده های ماشین را با مدار قطع نمایید اگر اتصال بدنه از بین رفت یکی از آن ها دارای اتصال بدنه است هر کدام از مصرف کننده ها را جدا گانه بوسیله اهم متر یا لامپ سری تست نمایید ودر صورت برخورد با قطعه معیوب ،سایر اتصالات مدار را به شکل اولیه باز گردانیدو اتصال بدنه آن مصرف کننده را بر طرف نمایید.اما اگر با قطع مصرف کننده های مدار ،اتصال بدنه همچنان بر قرار بود، سیم بندی مدار را تعویض نمایید.

عیب19- سرمای کولر بیش از حد زیاد است،و علیرغم کار مداوم اتومات نمی کند.

رفع عیب19- این عیب می تواند از جوش خوردن کنتاکت های کلید درون ترموستات باشد ولوم ترموستات را در جهت خلاف عقربه های ساعت (به سمت صفر) بچرخانید.اگر ترموستات خاموش نشد آن را تعویض کنید البته می توان قابه مخصوص ترموستات را جدا نموده با سمباده کشی سطح کنتاکت ها،از آن ها مجددا" استفاده نمود اما تجربه نشان داده است کنتاکت های جوش خورده پس از مدت اندکی مجددا" دچار همین عیب می شوند زیرا سطح پلاتین ها فرسوده شده .تعویض ترموستات منطقی تر است زیرا کار مداوم کولر به کمپرسور آسیب می رساند ودر مقابل قیمت ترموستات تعمیر کمپرسور به هیچ وجه مقرون به صرفه نیست.

این عیب می تواند از خروج لوله بلوی ترموستات از جایگاه خودش نیز باشد .همچنین این عیب می تواند از ایجاد حفره باریکی در سیستم گاز ترموستات نیز ایجاد شود اگر کلید ترموستات سالم است (جوش نخورده)ولوله بلو نیز در محل خودش است گاز درون ترموستات از خفره باریکی خارج شده و بناچار می بایست ترموستات را تعویض نمایید.اگر سیم بندی مدار را تغییر داده اید و یا تجدید نموده اید،یکی از احتمالات اشتباه در سیم بندی مدار است.مدار را مجددا"مورد بر رسی قرار دهید.

عیب20- با قرار دادن کلید قدرت کولر بر حالت ONفیوز مخصوص کولر ویا فیوز منزل قطع می شود

رفع عیب20- اتصال کوتاه در کولر عموما"به سبب فاسد شدن عایق خازن های راه انداز می باشد.در پوش کولر را جدا نموده و به ظاهر خازن ها توجه نمایید اگر در بدنه خازن ها یا یکی از خازن ها آثار سوختگی ویا شکافی مشاهده شد ،خازن معیوب است ،خازن را تعویض کنید.

اتصال کوتاه می تواند در کمپرسور یا فن نیز رخ دهد از اینرو سیم های رابط آن ها را جدا نموده،کولر رامجددا" روشن نمایید. اگر اتصال کوتاه صورت نگرفت، یا کمپرسور دچار اتصالی است ویا موتور فن که هر کدام را جداگانه بر رسی و مورد معیوب را رفع عیب نمایید.

اما اگر با توجه به خارج نمودن فن و کمپرسور از مدار اتصالی همچنان رخ دهد کل سیم بندی مدار را تعویض نمایید.

عیب21- با روشن کردن موتور فن و یا کمپرسور در کولر اتصال کوتاه رخ می دهد.

رفع عیب21- رجوع شود به رفع عیب 20

عیب22- بادی که از کولر خارج می شود گرم است.

رفع عیب22- این عیب می تواند با روشن نشدن کمپرسور مرتبط باشد صرفنظر از این عیب و به فرض آنکه کمپرسور در حال کار باشد بر اثر نشت ،گاز فریون 22 از کولر خارج شده است که می بایست توسط تعمیر کاری مجرب بوسیله فشاردهی محل نشت ، مشخص شده وپس از جوشکاری و آزمایش مجدد بوسیله فشار دهی ، هوای درون لوله ها بوسیله وکیوم پمپ (پمپ تخلیه هوا ) تخلیه شده و سپس شارژ گاز صورت پذیرد.اگر پروانه خنک کننده کندانسور هرزگرد شده باشد وعمل خنک شدن گاز درون آن صورت نگیرد سرمای ایجاد شده توسط کولر شدیدآ" تحت تاثیر قرار گرفته و به هیچ وجه قابل مقایسه با شرایط خنک شدن گاز درون کندانسور نخواهد بود.

مورد مذکور را می توان با بر داشتن دریچه کولر ویا جدا نمودن در پوش کولر مشاهده و رفع عیب نمود. علت دیگری که می تواند این عیب را بوجود آورد طولانی بودن توقف های ترموستات است که در نتیجه آن،تبرید کولر شدیدا" کاهش می یابد. ترموستات را تنظیم نمایید. 

[ پنج شنبه 19 آبان 1390برچسب:, ] [ 1:48 ] [ مجید ]

عیب یابی و تعمیر یخچال

عیب1-یخچال روشن نمی شود.

علت1-پریز برق ندارد،دوشاخه یا سیم رابط معیوب است.

رفع عیب1-پس از كنترل برق پریز دوشاخه وسیم رابط را به این صورت آزمایش می كنیم .توسط یك سیم دو قطب دو شاخه را به یكدیگر مرتبط ساخته ودر حالی كه ورودی كابل را از مدار یخچال باز نموده ایم ،آوامتر را به آن ها متصل می نماییم در صورت عدم انحراف عقربه ،سیم رابط ودو شاخه را كه معمولا" به شكل یك پارچه تولید می شود تعویض می كنیم.

عیب 2- یخچال روشن نمی شود

علت 2- ترموستات معیوب است

رفع عیب 2- با بررسی مدار الكتریكی یخچال (شكل فوق ) به این نتیجه خواهید رسید كه اگر كلید ترموستات خراب باشد و فاز ورودی را به موتور ،هدایت نكند كمپرسور قادر به حركت نخواهد بود . ورودی و خروجی ترموستات را به آرامی از آن جدا سازید و با اتصال رابط های اهم متر به آن ولوم را به چپ و راست بچرخانید تا صدای قطع و وصل كلید داخل ترموستات شنیده شود . اگر با وصل كلید عقربه بطرف صفر منحرف و با قطع كلید عقربه بطرف بی نهایت باز گردد عیب از ترموستات نیست .در غیر این صورت ترموستات را از بدنه یخچال خارج نموده و قاب آن را باز كنید و به آرامی سعی كنید مشكل كلید داخل آن را رفع نمایید.اگر ترموستات تعمیر نمی شود آن را تعویض كنید تا یخچال شروع بكار كند.

تذكر:در مواردی كه نیاز است ترموستات از یخچال خارج شود ویا اگر ناچارید در همان وضعیت (متصل به بدنه ) بر روی آن آزمایش را انجام دهید، می بایست در نظر داشته باشید كه اعمال فشار نا مناسب برروی ترموستات ممكن است به لوله مویی و یا لوله بلو آسیب رساند، ودر نتیجه گاز داخل ترموستات تخلیه شود.ترموستاتی كه دچار چنین عیبی گردد،بلافاصله باید تعویض شود زیرا عمل اتومات را انجام نخواهد داد.

عیب3- یخچال روشن نمی شود.

علت 3- اورلود معیوب است.

رفع عیب 3- در صورت خرابی اورلود كمرسور روشن نخواهد شد زیرا عموما" جایگاه اورلود سر راه نول مشترك كمپر سور است واگر پلاتین های داخلش در حالت عادی متصل نباشند به موتور الكتریكی كمپرسور ولتاژ نمی رسد اتصال پلاتین های اورلود را بتوسط اهم متر در حالی كه دوشاخه از پریز جدا شده ،مورد بررسی قراردهید.اگر این پلاتین ها به یكدیگر متصل نیستند،اورلود را با نوع مشابه خودش تعویض نمایید.معمولا"بر روی اورلود كد بخصوصی ذكر می شود كه در واقع بیانگر جریان نامی اورلود است.اگر به مورد مذكور توجه نشود و اورلود جدید دارای جریانی كمتر از جریان نامی اورلود قبلی باشد،بمحض اتصال برق به كمپر سور ،عمل نموده و مدار الكتریكی موتور را قطع می كند.

عیب4- یخچال روشن نمی شود.

علت4- سیم های رابط از مجموعه سیم بندی مدار جدا (قطع)شده اند.

رفع عیب4- اگر سیم های اصلی مانند فاز و یا نول مدار پاره شده ،و یا از اتصالات قطعاتی مانند ترموستات - اولود یا موتور جدا شوند عیب مربوطه بوجود می آید. سیم بندی را دقیقا" بر رسی نمایید ودر صورت مشاهده قطعی و یا پارگی در سیمی،اتصال را مجددا" بر قرار نمایید تا مشكل بر طرف شود.

عیب5- یجچال اتومات نمی كند.

علت5- لوله بلو از جای خود خارج شده است.

رفع عیب 5- در مبحث ترموستات به اهمیت صحت قرار گرفتن لوله بلو در جایگاهش (بدنه اواپریتور ) اشاره شد.اگر به سبب جابجایی یخچال ویا ذوب برفك و یا.....لوله بلو از بدنه اواپریتور جدا شود اتومات یخچال بسیار با تاخیر و یا در بعضی موارد به صورت كلی قطع شد.توصیه می شود قبل از هر اقدامی به محل استقرار لوله بلو توجه نمایید و اگر با موارد مذكور مواجه شدید لوله بلو را را به آرامی در جایگاهش مستقر نمایید تا من بعد عمل اتومات همانند گذشته انجام شود .

عیب6- یخچال اتومات نمی كند.

علت6- كنتاكت های ترموستات به یكدیگر جوش خورده اند.

رفع عیب6- گاها" دیده می شود كه بر اثر كار مداوم سطح پلاتین های اصلی كلید ترموستات فرسوده شده وبه یكدیگر بصورت دائم اتصال می یابند . برای پی بردن به این عیب اتومات را در حالی كه یخچال روشن است به طرف خلاف عقربه ساعت ویا بعبارت دیگر بطرف صفر بچرخانید.اگر یخچال خاموش شد كلید ترموستات (اتومات)سالم است اما اگر تغییر حالت در كار ترموستات مشاهده نشد قطعا" پلاتین ها به یكدیگر چسبیده اند. ترموستات را به آرامی از بدنه یخچال خارج نمایید و پس از باز نمودن قابه آن كنتاك های كلید را از یكدیگر جدا ساخته و پس از سمباده كشی ،كلید را بتوسط اهم متر تست نمایید. اگر با حركت ولوم بطرف چپ و راست قطع و وصل كلید بتوسط انحراف عقربه اهم متر مشاهده شده ترموستات را بی آن كه به لوله مویی آسیبی برسد ،مجددا" به محل استقرار اولیه اش باز گردانید.در بعضی از ترموستات ها ،دسترسی به كلید دشوار و یا غیر ممكن است.اینگونه ترموستات ها را اجبارا"تعویض می كنیم.

عیب7-یخچال اتومات نمی كند.

علت7- مقدار برفك در اواپریتور بسیار زیاد است.

رفع عیب7- در مباحث قبل ذكر شد كه ایجاد برفك و تجمع آن در اواپریتور عمل سرما سازی را مختل می سازد.از اینرو اگر مقدار برفك اواپریتور از حد معینی تجاوز نماید،عمل اتومات قطع شده ویا بسیار بكندی و با تاخیر صورت می گیرد. اگر یخچال دارای سیستم دیفراست است،آن را به كار اندازید.در غیر این صورت یخچال را از برق خارج نموده ودرب آن را برای مدتی باز بگذارید و پس از ذوب برفك ها و پاك سازی كامل دیواره های اواپریتور از یخ های زائد، مجددا" یخچال را به برق وصل كنید تا اتو مات همانند گذشته بصورت مداوم انجام شود.

عیب8-یخچال اتومات نمی كند.

علت8- سیم بندی یخچال اشتباه است.

رفع عیب8- اگر پس از سیم بندی یخچال عیب مذكور رخ داده ،یكی از علل ممكنه می تواند اشتباه شما در سیم بندی باشد. مدار را مجددا" بر رسی نمایید.

عیب9- علیرغم عملكرد صحیح كمپرسور ،اواپریتور دائما" خیس بوده و قطرات آب از آن چكه می كند.

علت9-ترموستات بر روی درجه مناسب قرار نگرفته

رفع عیب9- از آنجا كه ترموستات در حد كمی تنظیم شده ، سرمای ایجاد شده پاسخگوی نیاز یخچال نیست.توسط حركت ولوم در جهت عقربه های ساعت میزان سرما سازی یخچال را افزایش دهید.

عیب10- علیرغم عملكرد صحیح كمپرسور،اواپریتور دائما" خیس بوده و قطرات آب از آن چكه می كند.

علت 10- ترموستات تنظیم نیست.

رفع عیب 10- در بسیاری از موارد مشاهده می شود كه به سبب تنظیم نا مناسب و یا ضعیف شدن فنر زیر اهرم كلید، مدت استراحت (توقف) ترموستات افزایش یافته و بواسطه افزایش دما در اواپریتور ، برفك ها ذوب شده و شاهد ریزش قطرات آب خواهیم بود از اینرو لازم است با حركت بسیار ملایم پیچ تنظیم در جهت عقربه های ساعت ، توقف ترموستات را كاهش دهیم این عمل نیاز به تبحر فراوانی دارد .

عیب11- علیرغم عملكرد صحیح كمپرسور،اواپریتور دائما" خیس بوده و قطرات آب از آن چكه می كند.

علت11- سیستم ذوب برفك (دیفراست) دائم در مدار است.

رفع عیب11- در مواردی دیده شده كه به سبب بروز اشكال در ترموستات دیفراست ،شیر سولنوئیدی مدام عمل نموده و با ورود گاز به اواپریتور،یخ و برفك ها ذوب می شوند. صحت عملكرد دیفراست را كنترل نمایید.

عیب 12- اواپریتور در فواصل زمانی اندك،مملو از برفك می شود

علت12- لاستیك دور درب خراب است

رفع عیب12- اگر لاستیك دور درب خراب شود (از ضخامتش كاسته شود)،بین درب و شاسی یخچال فاصله هوایی ایجاد شده و هوای گرم بدرون یخچال راه می یابد. هوای سرد در بر خورد با هوای گرم بصورت قطرات آب در آمده و مجددا" یخ می بندد بدین ترتیب درون یخچال توده های ضخیم یخ و برفك شكل می گیرند. لاستیك دور درب را تعویض نمایید.

عیب13- اواپریتور در فواصل زمانی اندك ، مملو از برفك می شود.

علت13- غذا بصورت گرم در یخچال قرار داده می شود

رفع عیب 13- قرار دادن غذای گرم درون یخچال بمنزله راه یابی هوای گرم بدرون آن است از این رو همواره می بایست دمای غذا در بیرون از یخچال بمیزان لازم كم شود و سپس در یخچال قرار گیرد.

عیب14- اواپریتور در فواصل زمانی اندك،مملو از برفك می شود

علت 14- دیفراست اتوماتیك دچار مشكل شده است

رفع عیب 14- همانگونه كه در مبحث دیفراست ذكر گردید،سیستم ذوب برفك در بعضی از یخچال ها بتوسط شمارنده دفعات باز و بسته شدن درب یا با استفاده از تایمر و یا با بكار گیری اتومات مخصوصی دیفراست انجام می شود. اینگونه یخچال ها به برفك بسیار حساس بوده و در صورت از كار افتادن سیستم سریع دچار مشكل می شوند (معمولی ترین مشكل عدم اتو مات یخچال است).سیستم دیفراست یخچال را بررسی و عضو معیوب را تعمیر ویا تعویض نمایید.

عیب15- كمپرسور یخچال بی وقفه در حال كار است اما اتومات نمی كند ودر یخچال سرما وجود ندارد.

علت15- در یخچال گاز وجود ندارد

رفع عیب15- می بایست یخچال را به تعمیر گاه انتقال داده و با دقت در اطراف كندانسور و اواپریتور جستجو نمود تا حفره ایجاد شده در مسیر گردش گاز را پیدا نمود سپس یك تعمیر كار مجرب ابتدا محل آسیب دیده را با مهارت جوشكاری نموده و پس از آن یخچال را تحت فشار هوا قرار می دهد.اگر پس از فشار دهی به یخچال ،در تست با كف صابون نشتی دیده نشد ابتدا توسط وكیوم پمپ لوله ها را كاملا" از وجود هوا خالی نموده و سپس به آرامی گاز را درون لوله ها تزریق می كنند. پس از اتمام شارژ گاز، لوله كور را مجددا" مسدود و جوشكاری می كنند تا از خروج گاز درون یخچال ممانعت بعمل آید.عملیات تخلیه و شارژ گاز ، همچنین ترمیم نقطه آسیب دیده ، می بایست توسط فردی مجرب انجام شود.

عیب16-كمپرسور یخچال بی وقفه در حال كار است اما اتومات نمی كند ودر یخچال سرما وجود ندارد

علت 16- گاز یخچال كم است

رفع عیب16- اگر شارژ گاز به اندازه كافی نباشد،سرمای ایجاد شده در اواپریتور و كابینت یخچال بسیار ناچیز و نا محسوس است.معمولا"تزریق گاز می بایست بحدی باشد كه اگر انگشت خیس خود را به 30 سانتی متری لوله خروجی اواپریتور (كه معمولا" در اكثر یخچال ها ، از پشت كابینت خارج شده ) مماس نمایید كاملا"به آن بچسبد. در صورت مشاهده و انجام آزمایش و پی بردن به ناچیز بودن گاز ، می بایست با آزاد ساختن لوله كور و بستن شلینگ مخصوص رابط بین كپسول گاز و كمپرسور ، به آرامی آنقدر گاز تزریق نمایید تا سرمای مطلوب در یخچال ایجاد شود . البته تزریق گاز بحثی به مراتب پیچیده تر از مطلب ارائه شده است.

عیب17- كمپرسور یخچال بی وقفه در حال كار است اما اتومات نمی كند ودر یخچال سرما وجود ندارد.

علت17- موتور الكتریكی سالم است اما كمپرسور معیوب شده

رفع عیب 17- كمپرسور را در حالت جدا از یخچال به برق متصل سازید و اگر مشاهده شد كه قدرتی جهت كمپرس ندارد و لوله رفت آن فشار انگشت را دفع نمی سازد و براحتی مسدود می شود كمپرسور معیوب شده و باید تعویض شود.

عیب 18- كمپرسور یخچال بی وقفه در حال كار است اما اتومات نمی كند و در یخچال سرما وجود ندارد

علت 18- كندانسور به دیوار چسبیده است و یا فاصله اش با دیوار بسیار ناچیز است

رفع عیب 18- نقش عمده و اهمیت بسزایی كه كندانسور در سرما سازی مطلوب بر عهده دارد قبلا" مورد بحث قرار گرفت .از نظر رعایت استاندارد حد اقل فاصله كندانسور با دیوار 20 سانتی متر است واز آنجا كه رعایت این نكته قسمتی از فضای مفید آشپزخانه را اشغال خواهد نمود ،مورد رعایت قرار نمی گیرد وكاهش فاصله ذكر شده وسرمای تولید شده را تحت تاثیر قرار می دهد.

عیب 19- كمپرسور یخچال بی وقفه در حال كار است اما اتو مات نمی كند ودر یخچال سرما وجود ندارد.

علت 19- فن معیوب شده

رفع عیب 19- در بعضی از یخچال ها برای خنك شدن كندانسور و گاها" موتور از دمنده (فن) استفاده می شود . خرابی فن موجب افزایش دما در قطعات مذكور شده كه بر تولید سرما نتیجه عكس خواهد گذارد. سیم های رابط فن را جدا نموده و توسط كابل دیگری ولتاژ 220 ولت را مستقیما" به آن اعمال كنید. اگر فن شروع بكار كرد.نتیجه می شود كه برق به فن نمی رسد . مشكل را بر رسی نمایید. اگر فن عكس العملی نشان نداد آن را از شاسی جدا نموده و پیرو مطالب ذكر شده در عیب یابی موتور های الكتریكی، به عیب یابی و رفع عیب بپردازید.

عیب20- قبل از آن كه یخچال شروع به كار كند ، صدای بخصوصی شنیده شده و از كار می افتد.

علت 20- برق ضعیف است

رفع عیب 20- اگر یخچال در تمام مدت روز شروع بكار خوبی داشته اما در ساعات اولیه شب كمپرسور قادر بحركت نیست ،مشكل از ضعیف بودن برق است . میتوان با استفاده از ولتمتر یا قسمت ولتاژ آوامتر ، مقدار اختلاف سطح (ولتاژ) را اندازه گیری نمود و به یقین برسید. در صورت ضعیف بودن برق در ساعات اولیه شب دو راه پیش رو دارید. اول آن كه در این ساعات یخچال را از برق خارج نمایید كه روش چندان مطلوبی نیست دوم آن كه از ترانس های تقویت ولتاژ جهت منازل استفاده شود كه بطور قطع مشكل راه اندازی موتور كمپرسور ،بر طرف خواهد شد.

عیب 21-قبل از آن كه یخچال شروع به كار كند،صدای بخصوصی شنیده شده واز كار می افتد.

علت21- اورلود معیوب است.

رفع عیب 21- اگر مشكل مذكور در تمام ساعات شبانه روز مشاهده شود ،ودر روز مقدار برق در اندازه گیری با ولتمتر طبیعی باشد. یكی از علل ممكنه خرابی اورلود است.ساده ترین روش جهت حصول اطمینان آن است كه اورلود را از مدار الكتریكی یخچال خارج نموده و بر سر راه مدار یخچال یك آمپر متر قرار دهید.اگر جریان دریافتی یخچال طبیعی باش اورلود را با شماره سریال مشابه خودش تعویض نمایید. شماره های مذكور بر روی اورلود ها ، بیانگر جریان و توان مصرف كننده است كه اورلود سری با آن قرار می گیرد.

عیب22- قبل از آن كه یخچال شروع به كار كند،صدای بخصوصی شنیده شده و از كار می افتد.

علت22- نیم سوز بودن موتور

رفع عیب 22- اگر در آزمایشی اندازه گیری جریان بدون اورلود به دریافت جریان اضافی توسط موتور برخورد نمودید،یكی از علل آن می تواند اتصال حلقه یا اتصال كلاف در سیم پیچ های استاتور باشد.به استاتوری كه دچار مشكل مذكور شده ،استاتور نیم سوز می گویند.استاتور مذكور می بایست تجدید سیم پیچی شود.

عیب23-قبل از آنكه یخچال شروع بكار كند ،صدای بخصوصی شنیده شده و از كار می افتد.

علت 23- مسدود بودن مسیر گردش گاز در یخچال

رفع عیب 23- گاها" به هنگام تغییر مكان یخچال ،قسمتی از مسیر گردش گاز مانند كندانسور با اشیاء مجاور و یا دیوار بگونه ای بر خورد می كند كه در نتیجه آن ،قسمتی از مسیر گردش گاز مسدود می شود.ایجاد سد،در برابرعبور گاز سرما ساز ،عملكرد كمپرسور را مختل نموده و در نتیجه به موتور الكتریكی كمپرسور فشار وارد شده و جریان اضافی می كشد.اورلود متوجه جریان اضافه بار شده و همواره بمحض آغاز حركت كمپر سور ،اورلود آن را از مدار خارج نموده و عیب مذكور بوجود می آید. در بعضی موارد می توان محل آسیب دیده را با دست بگونه ای حالت داد كه گاز از آن نقطه عبور نماید.در غیر این صورت می بایست توسط جوشكاری نقطه مذكور را از سایر لوله ها جدا نموده و لوله دیگری را به همان طول در نقاط مورد نظر جوشكاری نمود از آنجا كه به هنگام تعویض محل آسیب دیده ، گاز یخچال تخلیه می شود ، پس از ترمیم مسیر حركت گاز ، نیاز به شارژ مجدد گاز می باشد.

عیب 24- قبل از آنكه یخچال شروع بكار كند،صدای بخصوصی شنیده شده و از كار می افتد.

علت 24- خرابی رله استارت

رفع عیب 24- در تشریح عملكرد یخچال به نقش رله استارت اشاره شد .بكمك این رله برای مدت اندكی سیم پیچ استارت وارد مدار شده و پس از راه اندازی روتور ، از مدار خارج می شود . اگر رله در ورود سیم پیچ كمكی بمدار ، تعللی داشته باشد،موتور بكمك سیم پیچ اصلی براه نمی افتد و بر اثر جریان اضافی كه می كشد ، اورلود مدار را قطع خواهد نمود. برای آزمایش رله استارت بهتر است موتور را مستقیما" به برق متصل نماییم.مداری مانند (شكل فوق )ایجاد نمایید و بمحض بستن كلید b1 ، شستی b2 را برای یك لحظه بطرف پایین فشار داده و رها كنید بدین وسیله استارت برای چند ثانیه وارد مدار و سپس خارج می شود.اگر موتور براه افتاد و كمپرسور شروع بكار نمود (و اورلود عكس العملی را بروز نداد)،استارت را با مشابه خودش تعویض نمایید.

عیب 25- صدای یخچال در هنگام كار غیر عادی و تا حدودی زیاد است.

علت25- یخچال كاملا" تراز قرار نگرفته

رفع عیب 25- اگر وضعیت استقرار یخچال كاملا" تراز نباشد،روتور در حال چرخش درون موتور دچار مشكل شده و صدای زیادی را بوجود می آورد. برای رفع عیب محل استقرار یخچال را كاملا" تراز نمایید. می توانید بجای تراز از یك لیوان آب نیز استفاده كنید.اگر لیوان بر روی یخچال قرار گیرد،براحتی تراز بودن یا عدم تراز قرار گرفتن آن را نشان خواهد داد.با قرار دادن پایه های چوبی نازك زیر پایه های یخچال،آب درون لیوان را كاملا" در حالت متعادل قرار دهید و یقین داشته باشید یخچال در وضعیت كاملا" تراز قرار گرفته.

عیب 26- صدای یخچال در هنگام كار غیر عادی و تا حدودی زیاد است.

علت 26- موتور فن دچار مشكل شده

رفع عیب 26- همانگونه كه قبلا" ذكر شد در بعضی از یخچال ها ،برای خنك شدن كندانسور و یا موتور از فن استفاده می شود بر اثر برخورد فن با سیم هایی كه از كلاف اصلی جدا شده اند و یا خرابی یاتاقان های فن و یا شل شدن اتصالاتی كه فن را به شاسی متصل كرده است صدای فن شدید می شود . مورد عیب بررسی و رفع شود تا صدای یخچال در حال كار كاهش یابد.

عیب 27- صدای یخچال در هنگام كار غیر عادی و تا حدودی زیاد است.

علت 27- اتصالات موتور (كمپرسور ) به شاسی شل شده است

رفع عیب 27- اگر می توان با دست براحتی كمپرسور را در محل استقرارش حركت داد،لازمست اتصالات موتور به شاسی بررسی شود ودر صورت نیاز ، پیچ و مهره های مربوطه را محكم نمود.

عیب 28- صدای یخچال در هنگام كار غیر عادی و تا حدودی زیاد است.

علت 28- موتور معیوب است.

رفع عیب 28- علیرغم تراز بودن یخچال در محل استقرارش و یا بررسی سایر موارد ، گاها" صدای زیاد از خود كمپرسور است كه می تواند بواسطه بروز یك مشكل مكانیكی ایجاد شود. نیاز است كه پوسته كمپرسور جدا شده و قطعات مكانیكی سرویس شوند و پس از جوشكاری پوسته كمپرسور ،عملیات تخلیه هوا از لوله كور و شارژ گاز تكرار شود.در بعضی موارد نیز كمپرسور قابل تعمیر نیست و اجبارا" می بایست آنرا تعویض نماییم.

عیب29-بدنه یخچال برق دارد

علت 29- موتور اتصال بدنه دارد

رفع عیب 29- در اكثر موارد ،برق دار بودن یخچال ،ناشی از اتصال بدنه موتور است كه گاها" با ارت نمودن یخچال از میان می رود ودر بعضی موارد ،در صورت بستن ارت همزمان با زدن دو شاخه یخچال به پریز ،فیوز منزل قطع می شود. اجبارا"در مورد دوم موتور می بایست كاملا" تعمیر (تجدید سیم پیچی )ویا تعویض شود.

عیب30- بدنه یخچال برق دارد

علت30- ترموستات اتصال بدنه دارد

رفع عیب30- رابط های ترموستات را از آن جدا نموده و با احتیاط كامل ترموستات را توسط چراغ سری مورد آزمایش قرار دهید.برای این آزمایش می توانید از اهم متر استفاده كنید.ترموستات معیوب می بایست تعویض شود.

عیب 31- بدنه یخچال برق دار است

علت 31- سر پیچ لامپ درون یخچال اتصال بدنه دارد

رفع عیب 31- اگر فاز مستقیما" به سر پیچ رفته باشد و نول را از میكروسوئیچ عبور داده باشند،احتمال اتصال بدنه سر پیچ نیز وجود دارد كه می توان رابط های سر پیچ را جدا نموده و بتوسط اهم متر آنرا مورد آزمایش قرار داد. علت اصلی اتصال بدنه سر پیچ را بیابید و مشكل را رفع نمایید.

عیب 32- بدنه یخچال برق دار است

علت 32-سیم های رابط معیوب شده اند

رفع عیب 32-پس از بررسی قطعات الكتریكی یخچال مانند موتور -ترموستات-لامپ-المنت دیفراست و... بهتر است سیم بندی یخچال را تعویض نمایید تا اتصال بدنه كاملا"از میان برود.

عیب 33- مواد درون یخچال منجمد شده وسرما بیش از حد زیاد است.

علت 33- ترموستات اتومات نمی كند.

رفع عیب 33- رجوع شود به عیوب مربوط به یخچال اتومات نمی كند.

عیب 34- مواد درون یخچال منجمد شده و سر ما بیش از حد زیاد است.

علت 34- ترموستات تنظیم نیست

رفع عیب 34- ترموستات را بگونه ای تنظیم نمایید كه محل اتوماتش متناسب با عدد تنظیم شده توسط ولوم باشد البته تنظیم ترموستات به تبحر زیادی نیاز دارد كه پیشنهاد می شود از یك تعمیركار مجرب كمك بگیرید.

عیب35- مواد درون یخچال منجمد شده و سر ما بیش از حد زیاد است.

علت35- گاز بیش از حد تزریق شده

رفع عیب 35- در صورت تزریق بیش از حد گاز بهنگام شارژ ،علاوه بر بروز عیب 33 لوله بر گشت نیز منجمد می شود كه ریزش قطرات آب از ذوب یخ های این لوله در پشت یخچال ،مصرف كننده را با زحمت مواجه می سازد.لازم است مقداری از گاز یخچال بوسیله آزادنمودن لوله كور ،رها شده و مجددا"لوله كور مسدود و جوشكاری شود.

عیب 36- با باز شدن درب یخچال ،فیوز منزل قطع می شود

علت 36- سیم بندی لامپ روشنایی یخچال اشتباه است

رفع عیب 36- مدار را بررسی و اصلاح نمایید.

عیب37- با باز نمودن درب یخچال فیوز منزل قطع می شود.

علت 37- پایه های درون سر پیچ لامپ به یكدیگر چسبیده اند.

رفع عیب 37- این عیب عموما"به هنگام تعویض لامپ صورت می گیرد .با محكم نمودن بیش از حد لامپ درون سر پیچ ،فاصله پایه ها بقدری نزدیك می شود كه قوس الكتریكی مابینشان،منجر به قطع فیوز می شود. یخچال را از برق جدا نموده و لامپ را باز كنید و پایه های درون سر پیچ را از یكدیگر جدا ساخته و لامپ را به آرامی ببندید. 

[ پنج شنبه 19 آبان 1390برچسب:, ] [ 1:48 ] [ مجید ]

تبلیغ رایگان فقط کافی است کد تبلیغ خود را که تبلیغ خوبی باشد تبلیغ فساد اخلاقی وکالاهای غیر قانونی مجاز نیست در نظرات فرستاده در اولین فرست روی وبلاگ گذاشته میشود

[ پنج شنبه 19 آبان 1398برچسب:, ] [ 1:45 ] [ مجید ]

سلام باعرض ادب اگر وبخواهید ریاضی را یاد بگیرید به پیوند ها سری بزنید

[ پنج شنبه 19 آبان 1398برچسب:, ] [ 1:3 ] [ مجید ]

معرفی چند سایت

کتابخانه مجازی ایران

www.irpdf.com در این سایت می توانید به رایگان انواع کتاب در موضوعات متنوع از جمله الکترونیک، خانواده، هنر، کامپیوتر و تکنولوژی و ... را دانلود نمائید.

اطلاعات داروئی

www.darooyab.ir این سایت جامع ترین وب سایت اطلاعات داروئی در کشور می باشد شما در آن می توانید به اطلاعات انواع داروها دسترسی داشته باشید.

انجمن تخصصی هوش مصنوعی

www.artificial.ir سایت انجمن تخصصی و فعال در زمینه هوش مصنوعی میباشد. مطالب و مقالات علمی و تخصصی در زمینه شبکه های عصبی - محاسبات تکاملی - سیستم های فازی . ... قابل دسترسی است.

چند سايت فوق العاده جالب ( حتماً ببينيد ! )

انجام کارهای مختلف با تصاویر دیجیتال شما
http://www.bighugelabs.com

------------------------------
یکی تو بکش یکی من
http://www.sketchswap.com 

آنلاین اسلاید بسازید.
http://www.280slides.com

بزرگ ترین پایگاه دانلود رایگان کتاب فارسی
http://www.takbook.com

بزرگترين سايت تخصصي موبايل



http://www.gsm.ir
[/size][size=medium]مطالب علمی و عکس و معرفی سایت

http://falcon.blogfa.com/

معرفي سايتهاي فروش لپ تاپ در ايران


سايت اطلاع‌رساني نوت‌بوک و راهنماي خريد لپ‌تاپ

http://www.persianlaptop.ir

بانک لپ‌تاپ ايران

http://www.banklaptopiran.com

مرکز تخصصي فروش لپ‌تاپ در ايران

http://www.aris-laptop.com

خريد و فروش نوت‌بوک و لپ‌تاپ

http://www.novinsysparsi.com

نوت‌بوک و لپ‌تاپ

http://www.bestbuy.ir

نوتالي: نوت‌بوک و لوازم جانبي

http://www.notaly.com

لپ‌تاپ ام‌بي‌اس

http://www.mbs-system.ir

پارس لپ‌تاپ

http://www.parslaptop.com

مرکز خريد و فروش لپ‌تاپ

http://www.labtopcity.com

سايت رسمي فروش ميز لپ‌تاپ در ايران

http://www.desklaptop.ir

آدرس زیر برای افزایش اطلاعات پزشکی مناسب است.

http://www.pezeshkonline.ir/

وب سایت مقالات، کتب و پروژه های فارسی
http://www.maghalefa.ir
سایت تعمیرات تخصصی موبایل

http://www.kashan-gsm.com/
موسسه پروفسور حسابی

http://www.ngo-ph.ir/

سایت های مجاز مفید

سایت سفارتخانها
سلام معرفی چند سایت سفارتخانه در ایران


سفارت ترکیه http://www.gototurkey.ir

سفارت مالزی http://www.iranmalaysia.my

سفارت انونزی http://www.indonesian-embassy.ir

سفارت عراق http://www.iraqembassy.ir

سفارت آلمان http://www.teheran.diplo.de

سفارت فرانسه http://www.ambafrance-ir.org

سفارت افغانستان http://www.afghanembassy.ir

سفارت تایلند http://www.thaiembassy-tehran.org

سایت باشگا های فوتبال کشور
سلام ذر این پست سایت باشگا های فوتبال کشور را معرفی می نمایم


سپاهان اصفهان http://www.fooladsepahansport.com

ذوب آهن اصفهان http://zobahanclub.ir/main

پرسپولیس تهران http://fc-perspolis.com

استقلال تهران http://www.fcesteghlal.ir

تراکتور سازی تبریز http://www.tractor-club.com

ورزش شبکه سوم http://www.varzesh3.com

سایت تاریخی
سلام معرفی چند سایت در ضمینه تاریخ


تاریخ صدر اسلام http://www.tarikheslam.com

تاریخ http://www.iichs.org

کتابخانه تخصصی تاریخ http://www.historylib.com/Site/Default.aspx

فرهنگ تاریخ ایران و جهان http://farhangvatarikh.ir

تحلیل تاریخ http://farrokh.net

سایت قصه و ترانه
سلام معرفی سایت در مورد قصه


هزار ویک شب http://www.1001shab.net

قصه و بازی های سنتی http://www.r-azar.com

مامان سایت http://www.mamansite.com

کتابخانه و قصه http://www.ketabkhaneh.i8.com

سایت بانک ها
سلام معرفی چند سایت بانک دولتی و خصوصی


بانک ملی http://bmi.ir

بانک ملت http://bankmellat.ir

بانک سپه https://www.ebanksepah.ir

بانک تجارت https://online.tejaratbank.net

بانک صادرات http://www.bsi.ir

بانک پارسیان http://parsian-bank.com

بانک پاسارگاد http://bpi.ir

بانک شهر http://www.ifcc.ir

معرفی سایتهای دولتی
سلام معرفی سایتهای دولتی


اداره پست http://www.post.ir

وزارت علوم http://www.msrt.ir/default.aspx

وزارت نیرو http://www.moe.org.ir

وزارت صنایع و معادن http://www.mim.gov.ir

وزارت راه و ترابری http://www.mrt.ir/Portal/Home

وزارت کشور http://www.moi.ir

وزارت امور اقتصادی http://www.mefa.gov.ir/Portal/Home

دانلود کتاب
با سلام معرفی چند سایت در باره دانلود کتاب


دانلود کتاب http://www.download110.com

دانلود انواع کتاب ها http://pdf.tarikhema.ir

دانلود کتاب های جالب http://www.aryapdf.com

مرجع کتاب های الکتریکی http://www.parsbook.org

بزرگترین پایگاه دانلود کتاب http://www.takbook.com

ایران بوک http://www.irebooks.com/index.html

سایت درباره معماری

سلام معرفی چند سایت درباره معماری

دکوراسیون و معماری داخلی http://www.vaseghmaleki.com

سایت معماری و نقشه http://www.parsiancad.ir

معماری http://www.memary.org

معماری نیوز http://www.memarinews.com

بانک مقالات معماری http://www.memari.8m.net

مجله اینترنتی معماری منظر http://www.manzar.ws

سایت خارجی www.architect.org

 

[ سه شنبه 17 آبان 1390برچسب:, ] [ 20:28 ] [ مجید ]

همانطوریکه می دانید هارددیسک های قدیمی با فرمت FAT32 فرمت می شدند. اگر بخشی از هارد دیسک شما با این فرمت قالب بندی شده و مي خواهيد آن را از FAT32 به NTFS تبديل كنيد، کافی است به شرحی که در زیر خواهد آمد، عمل نمایید.
البته به یاد داشته باشید که بعد از تبدیل سيستم خود به NTFS، مجددا نمي توانيد آن را به فرمت FAT32 بازگردانید. از مزيت هاي NTFS مي توان به موارد زير اشاره كرد:

- امنيت بيشتر نسبت به سيستم FAT32
- امکان فشره سازي داده های ذخیره شده بر روی هارددیسک، كه مقدار قابل توجهي ظرفيت هارد دیسک کامپیوتر شما را افزايش خواهد داد.
- امکان تنظيم حداكثر ظرفيت ممکن براي استفاده از يك درايو

در ويندوز XP وارد محيط داس شويد .
Start/All Programs/Accessories/Command Prompt) - )چند بار CD را بنويسيد و Enter را بزنيد تا فقط نام درايو بماند .

يا از منوي Start گزينه Run را انتخاب كنيد. سپس دستور زير را در پنجره ایی که باز شده و در مقابل Open وارد نموده و روی Ok کلیک كنيد (در اینجا به عنوان مثال فرض شده که بخواهیم فرمت درایو D را به NTFS تغییر دهیم. شما به جای E نام درایو مورد نظر خود را وارد کنید):

convert D: /fs:NTFS /v

- سپس منتظر شويد تا درايو مورد نظر تبديل شود .

نکته : در بعضی مواقع ممکن است شما با پیغانی مواجه شوید یا عمل تبدیل شروع به کار نکند بعد از انجام این مراحل رایانه را یک بار ریست کنید.  

[ یک شنبه 15 آبان 1390برچسب:, ] [ 23:42 ] [ مجید ]
[ یک شنبه 15 آبان 1390برچسب:, ] [ 16:23 ] [ مجید ]

ابتدا از سایت زیر نرم افزار Winflash رادانلود کرده

http://www.techpowerup.com/downloads..._Flashing/ATI// 

سپس فایل کارت گرافیک خود را از سایت زیر دانلود کرده

http://www.techpowerup.com/vgabios/

نرم افزار فلش کردن را اجرا کرده و فایل گرافیک مورد نظر خود را داخل نرم افزار قرار داده ودکمه programرا بزنید

دقت کنید فرکانس فایل در یافتی با کارت شما یکی باشد مثال:

Core Clock in MHz 575 MHz
 

Memory Clock in MHz 900 MHz
 

این هم روشی از طریقه بوت

این کار بسیار آسونه,فقط یه مقدار حوصله و دقت میخواد.

از این لینک برنامه ATIFLASH رو دانلود کنید:
http://www.techpowerup.com/downloads..._Flashing/ATI/

از این لینکم که کلکسیون جدید ترین ورژن بایوس کارتها هستش,بایوس کارت مورد نظرتو دانلود کنید:
http://www.techpowerup.com/vgabios/

بعد دانلود یه فلاپی رو فرمت کنید.





بعد بصورت Boot درش بیارین.



اسم فایل بایوس جدید رو هم Rename کنید مثلا بزارین ati.bin و داخل فلاپی کپی کنین.



ATIFLASH رو از حالت Zip درش بیارین و با تموم متعلقاتش داخل فلاپی کپی کنین.



بعد کپی کردن داخل فلاپی بصورت زیر میشه.



بعد سیستم رو ریست کنید و از طریق بایوس مادربورد بوت اول رو بزارین رو فلاپی و بایوس رو Save کنین.

در این صورت فلاپی بوت میشه و طبق تصویر زیر باید این دستور رو تایپ کنین.



atiflash -s 0 new.bin (با این دستور از بایوس قبلی که رو کارت بوده Backup میگیریم)

Enter کنید و چند لحظه صبر کنید.

بعد با این دستور بایوس جدید رو بریزید.

atiflash -p 0 ati.bin

Enter کنید و چند لحظه صبر کنید.

بعد سیستم رو ریست کنید و کار تمومه و میتونید بوسیله GPU-Z تغییرات رو مشاهده کنید.


نکات مهم:

1-موقع دانلود بایوس حتما به فرکانسهای نوشته شده و برند کارتتون توجه کنید.

2-احتمال داره ورژن بایوسی با مدل یا برد شما مچ نباشه که ATIFLASH اروری رو بهتون اعلام میکنه.

3-اگه در هنگام آپدیت مشکلی برای کارت شما پیش اومد من چیزی رو گردن نمیگیرم.


موفق و پیروز باشید.

[ یک شنبه 15 آبان 1390برچسب:, ] [ 16:23 ] [ مجید ]

سایتی فارسی در باره ی برنامه تخت گاز

http://www.shahcar.com 

[ یک شنبه 15 آبان 1390برچسب:, ] [ 16:23 ] [ مجید ]

بچه ها در این وبلاگ از پیوند جالب وجود دارد لطفا سری بزنید پایین وبلاگ 

[ یک شنبه 15 آبان 1398برچسب:, ] [ 16:6 ] [ مجید ]
درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
موضوعات وب
امکانات وب
تصاویر زیباسازی نایت اسکین

آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 4
بازدید ماه : 8
بازدید کل : 44724
تعداد مطالب : 46
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

پیوندهای مفید
وضعیت اب و هوا
-
td width=